מצ"ב מה שכתבתי בס"ד באריכות אודות ברכת סופגניות, ספינג', פריכסה וכיו"ב
בסוף התשובה סיכום דינים העולים למעשה בקצרה
אשמח לקבל הארות והערות
יישר כח
1.מה שכתב כבודו וא"כ הכא נמי אף אם היה ראוי לאכילה ע"י הטיגון, מ"מ כיוון שכוונת המייצר בסוף לאפותו הרי דשלב האפייה בסוף קובע, וכל הנידון הנ"ל באיזה אופן מיירי השו"ע הוא בלוקח בצק ומטרתו לחלטו בלבד, ואח"כ נמלך לאפותו וכיו"ב, וכו' עכ"ל
אדרבה לא נראה כן מדברי הרמב"ן שכתב ותקון הענין הזה בכללו דחלוט של בעלי בתים היינו חלה שנותנין אותה במשרת לתוך המים ומתבשלת שם כל צרכה
ואי נמי חולטין אותה במים עד שאין חוטין נמשכין ממנה ואפי' אופין אותה שוב אין לה חיוב כלל שהרי נאכל מתוך בשולה ולפיכך נקראת חלת המשרת וכך אמרו בירושלמי חלוט דמיין וכו' עכ"ל וממה שכתב שחולטין אותה עד שאין חוטין נמשכין ממנה הרי ודאי שבדעתו לאפותה כדי שתהיה מוכנה כל צרכה ואפילו הכי אין לה חיוב כלל
וזו ראיה שאין עליה תשובה
2. מה שכתב השו"ע חלוט שאח"כ אפאו בתנור פת גמור הוא ומברך עליו המוציא אפשר שנתכוון שעיקר מטרת מי שמכין היא חליטה ואפיה אבל כאן ודאי שעיקר כוונתו לטיגון והאפיה רק באה להשלים את הטיגון – יחשב למטוגן לגמרי וכך משמע לי מדברי האחרונים שמה שהם כתבו שהולכים אחרי סוף הכנתו – היינו כיון שהולכים אחרי מטרתו וכוונתו בעיקר לטיגון (-וכך הביא הראשל"צ דברי הקרבן אשה דהדבר ברור מה שהביא הערוך ראייה לדברי הגאון מפסוק וכל לחם צידם וכו', היינו לומר שהדבר שכוססין אותו קרוי כסנין, ולא למימרא דכל שכוססין אותו יש לו דין כסנין ומברכין עליו בורא מיני מזונות,
"דאין זה אלא כשעשו אותו מתחלה לשם כך" וכמו שכתב [רב האי] הגאון ז"ל שעושין אותו כעכין יבשים וכוססין אותם בבית המשתה, ומנהג בני אדם שאוכלין ממנו קימעא, אז יש לו דין כסנין ומברכין עליו בורא מיני מזונות,
מה שאין כן בלחם שעיקרו פת גמור תו לא פקעא ברכת המוציא אף שנתייבש. ולדעת הגאון לא הוי טעמא במה שדרך בני אדם לקבוע עליו או לא,
"אלא עיקר טעמא הוי במה שעושין אותו לשם כך או לא", ואם כן מצה זו שנעשית מתחלה לשם פת גמור ולקבוע עליה סעודה יש לה דין פת גמור, ולא פקע מינה חיובא דפת, אף לאחר הפסח כיון שמתחלה נעשית לשם פת)
ואף שיש לכבודו סברא אחרת שהולכים רק אחרי סוף ההכנה כבודו לא הביא ראיה וניחוש לסב"ל
4. לא גרע מטיגון עם מעט שמן -כמו כסא דהרסנא דפרש"י דגים קטנים מטוגנין בקמח בשומן שלהן ע"כ גם כאן הרי נשאר הרבה שמן בסופגניה ואם יקח אותה אחרי הטיגון ויתן אותה במחבת – הרי זה טיגון עם מעט שמן ומה לי אם הכניס לתנור או במחבת