• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ביאור לתלמוד ירושלמי

איזה ביאור לירושלמי הכי מומלץ?
שוטנשטיין - ביאור מופלא, כתוב ומנוסח ברמה גבוהה במיוחד, מתוק ומיוחד. יש לו מעלה וחיסרון; מעלה: הוא לא מורח דברים, אין מריחות, הבנה עד הסוף בשלימות. כמו בפירושם על הבבלי, ואולי אפילו יותר עמוק. חיסרון: לפעמים הוא נשאר בלי מהלך בצ"ע. (בהקדמה הם קודמים שבניגוד לבבלי בו הצליחו ליישב כל המקומות המוקשים, בירושלמי נותרו דברים עמומים, שבלימוד לעומק לא הצליחו ליישבם).
המאור - פירוש נחמד, מתאים ללימוד מלמעלה, בלימוד ייסודי מגלים המון מריחות (דברים מוקשים שהפירוש התעלם מהם) ולעיתים אף סתירות.
פירוש הגרח"ק - דומה מאוד ברעיונו למתוק מדבש על הזוהר הקדוש, מפרש בכל מקום על פי השיטה הקלה ביותר להבנה, כשאין פירוש קל מחדש מדליה.

ישנו פירוש נוסף שלא זכיתי ללמוד בו, אך אבי שליט"א סיפר לי שהוא למד בו והוא נהנה, והסביר לי כי הוא הפירוש העמוק והיסודי ביותר שיצא מעולם על הירושלמי. (אבי שליט"א מסר שיעורים בירושלמי שנים רבות). איני זוכר את שמו נדמה לי שהוא בהוצאת חסידות גור או משהו.
 
חזור
חלק עליון