• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

הכשרת מיחם לפסח

ראה בילקו"י הנ"ל (מהדורת תש"פ) עמ' תתקיא מכתב ממרן זיע"א שפלטה שחיממו עליה לחם אף כל שבת, סגי בעירוי כי הולכים אחר רוב שימושו
וזה היפך מש"כ בילקו"י (ח"ב עמ' שמ) שעל זה לא נאמר רוב שימושו
לפי המכתב הנ"ל ה"ה גם המיחם הנ"ל
 
הסתירה היא האם באופן שלא רגילים לחמם לצידו חמץ וכד', צריך [המיחם עצמו] הגעלה או לא, דלפי מה שאמר בשיעור השבועי הנ"ל צריך, דכתב: שהמיחם בולע על ידי האדים שעולים למכסה ויורדים למיחם. משא"כ בילקו"י הנ"ל כתוב שרק בגלל שרגילים לחמם לצידו חמץ אסור, הא לאו הכי מותר.
 
הסתירה היא האם באופן שלא רגילים לחמם לצידו חמץ וכד', צריך [המיחם עצמו] הגעלה או לא, דלפי מה שאמר בשיעור השבועי הנ"ל צריך, דכתב: שהמיחם בולע על ידי האדים שעולים למכסה ויורדים למיחם. משא"כ בילקו"י הנ"ל כתוב שרק בגלל שרגילים לחמם לצידו חמץ אסור, הא לאו הכי מותר.
כוונתך כנראה לשאול, האם כאשר הניח על המכסה חמץ, האם רק המכסה צריך הגעלה או כל המיחם.
שבשיעור השבועי נכתב: "פעמים שנותנים על המכסה קוגל או בורקס, והמיחם בולע ע"י האדים שעולים למכסה ויורדים בחזרה למיחם, ולכן צריך הגעלה. וגם המכסה שבלע ע"י האדים מלמטה הכשרו בהגעלה".
והיינו שכתב שבכה"ג גם המיחם עצמו צריך הגעלה.
ואילו במה שהובא בילקו"י נכתב: "אם חיממו על המכסה חמץ, אפי' רק פעם אחת בכל השנה כולה, צריך הכשר. ויגעיל את המכסה. ואת המיחם עצמו א"צ להכשיר (דהוי נ"ט בר נ"ט דהיתרא".
וא"כ כאן כתב שהמיחם עצמו אינו צריך הגעלה.
 
כוונתך כנראה לשאול, האם כאשר הניח על המכסה חמץ, האם רק המכסה צריך הגעלה או כל המיחם.
שבשיעור השבועי נכתב: "פעמים שנותנים על המכסה קוגל או בורקס, והמיחם בולע ע"י האדים שעולים למכסה ויורדים בחזרה למיחם, ולכן צריך הגעלה. וגם המכסה שבלע ע"י האדים מלמטה הכשרו בהגעלה".
והיינו שכתב שבכה"ג גם המיחם עצמו צריך הגעלה.
ואילו במה שהובא בילקו"י נכתב: "אם חיממו על המכסה חמץ, אפי' רק פעם אחת בכל השנה כולה, צריך הכשר. ויגעיל את המכסה. ואת המיחם עצמו א"צ להכשיר (דהוי נ"ט בר נ"ט דהיתרא".
וא"כ כאן כתב שהמיחם עצמו אינו צריך הגעלה.
ויש ליישב, באינדקס העורך במחילה מכבודו כתב ע"פ מה שאמר מרן שליט"א במוצ"ש ויקרא תשע"ה. ולא דק, כי בספר השיעור השבועי תשע"ה בסו"פ ויקרא כתב שכל המיחם כולו בלע וצריך הגעלה. וכמו שאמר בשיעור השבועי אשתקד. וגם השנה.
 
ויש ליישב, באינדקס העורך במחילה מכבודו כתב ע"פ מה שאמר מרן שליט"א במוצ"ש ויקרא תשע"ה, ואולם עיין בספר השיעור השבועי תשע"ה בסו"פ ויקרא, ושם כתב שכל המיחם כולו בלע וצריך הגעלה. וכמו שאמר בשיעור השבועי אשתקד. וגם השנה.
באינדקס כתב:
1713904306657.png
ולמטה כתב:
1713904334984.png
ובמשנת יוסף הנ"ל כתב:
1713904404887.png
 
חזור
חלק עליון