• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

כתיבה במחשב בחול המועד

לא ראיתי לאחד מחברי הפורום שיכתוב שמותר לכתוב במחשב אף שלא לצורך המועד,
אני מצרף מקורות:
מותר לכתוב אגרות שלומים בחול המועד באמצעות מחשב, כיון שנחשב מעשה הדיוט (חזו"ע רה). ויש אומרים שאפילו שלא לצורך המועד מותר, כיון שכתיבה במחשב לא נחשבת כתיבה כלל, אלא גלים אלקטרונים (מועדי ה' עמ' רנב. ימי יוסף עמ' רמט)

וכן מצדד בילקו"י עמ' תתקמו בדעת החזו"ע ובדעת שבט הלוי, דאף שלא לצורך המועד שרי לכתוב במחשב. ע"ש.

והוסיף בספר מועדי ה' שאין להתיר אלא כשהמחשב כבר דלוק קודם המועד, או שהדליקו לצורך המועד בהיתר, אבל להדליקו כדי לכתוב דבר שאינו צורך המועד אסור משום שעצם ההדלקה שלא לצורך אסורה במועד משום הבערה. ע"ש. אך לא הבנתי, שהרי גם כשהמחשב כבר פועל היה נראה שיש איסור בשימוש בו שלא לצורך המועד, משום הבערה או שאר מלאכות הכרוכות בשימוש במכשיר חשמלי. וע"ע במ"ש בסי' תקלט לגבי בירור מחירי מוצרים במחשב.
ומ"מ ראה במועדי ה' שם שלדעות שמתירים הבערה שלא לצורך המועד, יש להקל. וכן בימי יוסף שיש המתירים אף להדליק מחשב כבוי ולכתוב שלא לצורך המועד.
 
משום שעצם ההדלקה שלא לצורך אסורה במועד משום הבערה. ע"ש.
משום הבערה או שאר מלאכות הכרוכות בשימוש במכשיר חשמלי.

ספר מועדי ה' איני מכיר אבל כמדומה שמעולם לא שמענו שיש להזהר או אפי' מקום להחמיר בהבערה בחול המועד ורק היכא במלאכות שיש טרחה הטרחה אסורה
אשמח אם יש מקורות קדמונים לענין זה
 
כל רצוני בהודעה הקודמת היה לומר שיש להתיר לכתוב במחשב אף שלא לצורך המועד, מה שלא הזכירו חברי הפורום באשכול זה, אלא רק כתבו שמותר לצורך המועד ולא כהסוברים שאסור אף לצורך המועד ואולי רק לצורך דברי תורה מותר.

רק אגב הערתי שאמנם מצד כתיבה אין איסור, אך אולי משום הגברת זרם שאסורה משום מוליד בשבת, אולי יש לאסור גם בחול המועד. וממה שהפוסקים הנ"ל התירו כתיבה במחשב מוכח דלא ס"ל הכי, ולכן גם כשהמחשב כבוי יש להתיר להדליקו כדי לכתוב דבר שאינו לצורך המועד, ודלא כמ"ש במועדי ה'. וזהו שסיימתי - וכן בימי יוסף שיש המתירים אף להדליק מחשב כבוי ולכתוב שלא לצורך המועד.
 
חזור
חלק עליון