להקדים ברכת הלבנה או הבדלה? מה דעת מרן

מנשה

Active member
מדברי מרן ביחוה דעת ח"א ס' ע"ה משמע שיש להקדים ברכת הלבנה דהביא לשו"ת תרומת הדשן (סי' ס') דאפוקי יומא מאחרינן כי היכי דלא ליהוי עלן כטונא וכמו המנהג פשוט בפורים שחל להיות במוצאי שבת, שמקדימים לקרות מקרא מגילה לפני ההבדלה שעל הכוס (ולא דמי להדלקת נרות חנוכה והבדלה שיש מחלוקת שדעת הט"ז כיון שבהדלקת נרות מוציא שבת יש להקדים הבדלה אבל בברכת הלבנה לא שייך) ע"ש
 
כמי שניהל ביכנ"ס בעבר אוכל לומר שפעמים רבות השאלה היא פחות הלכתית ויותר 'פרקטית', כיון שהגם שלכאורה צריך לאחר אפוקי יומא והבדלה, אבל היות ובביהכ"נ יש אנשים שלא ממתינים להבדלה, כיון שעושים בביתם ואינם רוצים להתעכב, הם ממילא יוצאים לעשות ברכת לבנה, ואז יש התפלגות של הציבור - דבר שלא תמיד מבטיח מנין לשתי הקבוצות, ולכן יש הנוהגים לעשות ברוב עם ברכת לבנה ורק אח"כ הבדלה. מאידך, יש שהעדיפו הפוך, כיון שאל"כ יהיו כאלה שלא יעשו הבדלה כלל, ומיד אחרי ברכת לבנה ילכו לביתם. שכידוע יש מבעלי הבתים שאינם מבדילים בביתם.
 
חזור
חלק עליון