אם ספק יתומה לקולא אדרבה שיענה
וכן שמעתי מפי קדשו של חכם שלום הכהן זצוק''ל, וכמדומני שאמר שעל בתו לא יענה אלא רק על בנו.ראיתי בתשובה בילקוט יוסף שהביא בשם הגרשז"א שמדין חינוך צריך לענות, כדי ללמדו לענות אמן אחר הברכות
מה החילוק?וכן שמעתי מפי קדשו של חכם שלום הכהן זצוק''ל, וכמדומני שאמר שעל בתו לא יענה אלא רק על בנו.
כמדומני שאין דין חינוך בבתמה החילוק?
במילואיםזכורני שמרן זיע"א ביבי"א כותב להקל מגיל 5
ועכ"פ וודאי לא לפני אא"כ מלמדו לענות (נפק"מ ביודע כבר...)
ספק לקולא זה אומר לא לענות כמו ספק ברכות להקל שלא מברכיםאם ספק יתומה לקולא אדרבה שיענה
אבל יש סברא שלא יענה כיון שיש חזקה קמייתא.
האמת שחששתי לכתוב זאת מאחר וזה היה מזמן, אך כעת מצאתי שמביאים בשם ערוך השולחן (או"ח סי' רטו סעי' ב) דס''ל כן, (אך יש מהפוסקים שלא הסכימו עמו, ואולי הרב אמר שיש דעה כזאת ולא להלכה.)כמדומני שאין דין חינוך בבת
בספק ברכות דנים האם הוא מחויב לברך או לא וכשאומרים לקולא פירושו שאין צריך לברךספק לקולא זה אומר לא לענות כמו ספק ברכות להקל שלא מברכים
ולא כמו אותו אדמור שכתב ספק ברכות להקל הכוונה להקל בלא תשא והביאו ודחאו מאור ישראל
זה לא נכוןבספק ברכות דנים האם הוא מחויב לברך או לא וכשאומרים לקולא פירושו שאין צריך לברך
אבל בספק יתומה יש ספק האם זה נחשב יתום או לא וכפשטנו לקולא פירושו שאי''ז יתומה ויכול לענות אמן
זה לא שא''צ לברך אלא שאסור לו לברךזה לא נכון
מחילה
וכך רואים ממה שהשיב בשולחן יוסף מרן
אלא ודאי כמו שפרשתי
יש לך מקורזה לא נכון
מחילה
וכך רואים ממה שהשיב בשולחן יוסף מרן
אלא ודאי כמו שפרשתי
אין לי עכשיו זמן פנוי מידה לחפש באוצה'חבכל אופן אשמח למקור קדום יותר
מקור 'קדום למהבכל אופן אשמח למקור קדום יותר