נטילה אחר הלויה שברחובה של עיר

אליהו חמוי

Active member

נטילה אחר הלויה

שאלה: המשתתף בהלוית גדול בישראל הנערכת ברחובה של עיר האם צריך ליטול ידיו בשובו לביתו או שאין חובת הנטילה אלא בנכנס לבית הקברות דוקא ?

תשובה: המלוֵה את המת ולא עמד בד' אמותיו וגם לא נכנס לבית הקברות מן הדין אין צריך נטילה והמחמיר תעה''ב (ואם עמד בד' אמותיו ולא נכנס לבית הקברות נחלקו האחרונים עי' בהע')[1]



[1] איתא בשו''ע (או''ח סי' ד סעי' יח) ''אלו דברים צריכין נטילה במים הקם מהמיטה... ויש אומרים אף ההולך בין המתים ומי שנגע במת... ומי שעשה אחת מכל אלו ולא נטל אם תלמיד חכם הוא תלמודו משתכח ואם אינו תלמיד חכם יוצא מדעתו'' וכתבו האחרונים דההולך בין המתים שצריך נטילה היינו במהלך בבית הקברות כמבואר במג''א (בס''ק כ) והובא במשנ''ב (בס''ק מב) ועוד וכבר נתבאר דין זה בשו''ע (יו''ד סי' שעו סעי' ד) שכן המנהג ליטול הידים אחר קבורת המת ע''ש
והנה בדברי השו''ע נתבאר עוד שהנוגע במת ג''כ צריך נטילה וכתב המגן אברהם (בס''ק כא) שהמנהג שאפי' המלוים את המת נוטלים ידיהם ומסתימות דבריו נראה שכל שהשתתף בהלויה אפי' לא שהה בד' אמותיו של המת צריך נטילה וכ''כ לדקדק בשו''ת ציץ אליעזר (אבן יעקב סי' מד אות ב) ובשו''ת משנה הלכות (ח''ו סי' רז) ע''ש וכך הורה החזו''א (דינים והנהגות ח''ב פ''ד אות כה) שהמלוה את המת אפי' לא שהה בד' אמותיו יש לו ליטול ידיו
אולם בדברי הפרי מגדים (א''א ס''ק כא) מבואר שהמלוֵה את המת אינו צריך נטילה אלא כאשר נכנס לד' אמותיו של המת אבל אם עמד חוצה להם אינו צריך נטילה ע''ש וכ''כ כתב בחכמת אדם (כלל קנח סוף אות כט) וכ''כ הערוך השלחן (סי' ד אות כא) והכה''ח (שם) בשם עוד כמה אחרונים ע''ש ולפ''ז כל שלא שהה בד' אמותיו של הנפטר אינו צריך נטילה.
זאת ועוד יש להוסיף כי מצינו שנחלקו האחרונים אם מנהג זה הינו דוקא בהלויה שבבית הקברות או אפי' ברחובה של עיר כי ר' יצחק פלאג'י בספרו יפה ללב (ח''ג יו''ד סי' שעו ס''ק ב) כתב שאפי' איננו נכנס לבית הקברות צריך ליטול ידיו כל שליוה את המת ד' אמות וז''ל ''ונוהגים לרחוץ אפי' אם יֵלוֵנו ד' אמות בשעת הוצאתו מביתו בחזרתו ממנו אע''פ שלא הלך לבית הקברות יען רחיצה זו אסמכוה אקרא 'ורחצו את ידיהם' סופי תיבות מת א''כ כל המלוה את המת אפי' ד' אמות בעיר שאינו הולך לבית הקברות יש לרחוץ עכ''ל והובא להלכה בכף החיים (סי' ד ס''ק עז) [א.ה והכי נמי נראה מדברי המג''א שהזכיר מנהג הנטילה אחר הלוית המת ואם הוא דוקא במלוהו בבית הקברות תיפוק ליה מדין מהלך בין המתים שכתב השו''ע וע''כ דמה שנהגו ליטול ידיהם אחר הלויה הוא אפי' שלא בבית הקברות)
ומאידך נודע כי המקור חיים (סי' ד סעי' יח בקיצור הלכות) תנא הוא ופליג וכתב שהמלוֵה את המת ד' אמות ואינו הולך לבית הקברות אינו צריך נטילה עכ''ד וכן נראה מדברי החכמת אדם (שם) ע''ש ודו''ק וכך תפס להלכה הגרי''מ טיקואצ'ינסקי בספרו גשר החיים (ח''א פי''ד סוף אות ג) והוסיף שמ''מ מהדרים ליטול כאשר השתתף בהלויה אף שלא נכנס לבית הקברות ע''כ וכעי''ז כתב בילק''י (אבילות סי' י אות כג) שכל שלא נכנס לבית הקברות ולא עמד בתוך ד' אמות של המת אין צריך נטילה וסיים שיש מחמירים בכל אופן עכ''ד וע''ע בחזו''ע אבילות (ח''א עמ' שלא אות כ).
[א.ה והנה כל זה אינו אלא ממנהגה דהא מדינא אין צריך ליטול אפי' כאשר עומד בתוך ד' אמות שכן כל נוגע במת עמוד בד' אמותיו ואעפ''כ לא הצריך מרן אלא נגיעה הא בעלמא אפי' תוך ד' אמות אין צירך נטילה א.צ ודפח''ח ושו''ר כי כן מבואר מדברי הגאונים כפי שציין להם בחזו''ע אבילות (ח''א עמ' שלא) וקיי''ל דכל ספק במנהג יש להעמידו על עיקר הדין כמבואר בשו''ת יבי''א (ח''ה סי' מא אות א) ובשו"ת ציץ אליעזר (ח''ז סי' מח קונ' אורחות המשפטים פ''י אות ז) ועוד וע''ע בשו''ת מהרשד''ם (חו''מ ריש סי' תד) ואכמ''ל וחזי לאצטרופי)
[א.ה הנה בהלכה ברורה (סי' ד שער הציון ס''ק סה) כתב לבאר כי לא נחלקו המקור חיים והיפה ללב אלא במלוֵהו ועומד חוץ לד' אמותיו של המת אבל בתוך ד' אמותיו אף לדעת המקור חיים יש לו ליטול ידיו אף שלא נכנס לבית הקברות ע''ש
אך מדברי החכמת אדם שם שכתב ''דדוקא כשחוזרין מבית הקברות עושין כן אבל כשמלוה וחוזר ומכל שכן כשלא היה בתוך ארבע אמות של מת אינו צריך'' נראה ברור דמדינא כל שלא נכנס לבית הקברות אף אם עמד בתוך ד' אמותיו של המת אין צריך נטילה וכמו כן יש ללמוד זאת מדברי הכה''ח (שם) שמחד גיסא הביא את דברי היפה ללב שאף בהלויה שמחוץ לבית הקברות צריך ליטול ידיו ולבתר הכי מייתי באותו דיבור לדברי האחרונים שכל שלא עמד בתוך ד' אמותיו של המת אין צריך נטילה ע''כ והנה נודע כי כל דברי הפוסקים המועתקים בכף החיים סבירא ליה כמותם להלכה כמו שכתב בעצמו (בסי' תרלז אות ה) ומבואר יוצא דס''ל שאף לדברי היפה ללב אם עמד חוץ לד' אמותיו של המת אינו צריך נטילה ודו''ק
סוף דבר נמצא שהח''א ס''ל שאין צריך נטילה אפי' עמד בתוך ד' אמותיו של המת כל שלא נכנס לבית הקברות ואף בדברי היפה ללב נראה שאם עמד חוץ לד' אמותיו אין צריך נטילה כך שלא נחלקו אלא בעומד בתוך ד' אמות אבל בעומד חוץ לד' אמות לכו''ע לא בעי' נטילה
ומה שהעיר בזה בהלכה ברורה דאי נימא דהיפה ללב מיירי תוך ד' אמות א''כ מאי קמ''ל פשיטא דבעי' נטילה ע''ש י''ל דקמ''ל דאע''פ שמלוהו ברחוב העיר ולא בבית הקברות דליכא טעמא דרוח רעה שהוא עיקר הטעם כמ''ש המהרי''ל בתושבה (סי' כב) אעפ''כ בעי' נטילה) וע''ע בשו''ת שרגא המאיר (ח''ח סי' לח אות ב) ואמ''א.)
 
חזור
חלק עליון