אברהם גולן
New member
מצו"ב נידון מעניין.
להערות והארות: beitmishpahatgolan@gmail.com
להערות והארות: beitmishpahatgolan@gmail.com
אכן היה הו"א רחוקה לאסור מחמת ש"מורידין ולא מעלין", אך הגע עצמך אם יש ספינה שהולכת לטבוע ויש שם יהודים ושאינם, אטו נציל היהודים בלבד ונטביע השאר?? וצדק בזה הרב @יהודה בן דוד - משנת יוסף בדבריו הקצרים. ויש לזה סימוכין רבים מש"ס בבלי ירושלמי והפוסקים.יש לדון אם שרי להתפלל להצלחת או לרפואת גוי עפ"י מש"כ בשו"ע [יורה דעה קנח, א] עובדי עבודה זרה אסור להציל אותם אם נטו למות ואסור לרפאותם אא"כ יש בו משום איבה, ע"כ.
הרמב"ם לשיטתו בפרק י"א מהלכות מאכלות אסורות (ה"ז) וכן כל עכו"ם שאינו עובד עכו"ם כגון אלו הישמעאלים. כידוע המצרים הינם מוסלמים. ומלבד זה, כתב הרמב"ם עצמו שהוא היה שם בכדי להציל את היהודים שם מהקראים הרבים שהיו שם, וגם הרמב"ם לא היה מרפא רק גויים אלא גם גויים, ומשום איבה פשוט שמותר. וא"כ מזה אין ראיה. כי גם אם היו עובדים עבודה זרה מותר. וכן הדין פשוט כיום.ולכאורה מלשון השו"ע הנ"ל מוכח שאם לא עובדים הגויים עבודה זרה מותר להצילם ולרפאותם וכמו שיישבו האחרונים עניין שהיה הרמב"ם הרופא במצרים והוא משום שלא עבדו עבודה זרה
אנחנו לא "מחמירים" ביין נסך, אלא עיקר הדין הוא!! וכפי שפסק מרן בסימן קכג ואילך, אפילו סתם יין אסור בהנאה. כיע"ש.[אפי' שלעניין יין נסך מחמירים]
מכיר בוראו ומתכוין למרוד בו?. מה עושה הצלב בחולצתו של מי שביקש התפילה?, כמדומה שהכל עניין מדיני פוליטי. ודי בהערה זו.וכ"ש אם מבקשים הגויים שיתפללו עליהם ומוכיחים שמכירים בבורא יתברך נראה דשרי לכתחילה.
הנצרות היא עבודה זרה לכל דבר ועניין גם בזמנינו אנו. הדבר מפורש בראשונים וגם באחרונים, (עיין למשל בציץ אליעזר חלק י"ד סימן צד אות ג', וביביע אומר בכמה דוכתי, ומחמן כן אסר להכנס לכנסיה כידוע תשובתו באורך בחלק ב' סימן יא בתקיפות גדולה) ואין מזה ראיה להתירולפי"ז כשאיירי בנוצרים בפשטות הם עובדים עבודה זרה, אבל אם משתפים שם שמים עם דבר אחר מבואר בתוס' סנהדרין סג שלא מיקרי שעובדים ע"ז כי בני נח לא הוזהרו על השיתוף כמו שפוסק הרמ"א בסי' קנו והאמנם שהנודע ביהודה מפקפק בזה אבל הפתחי תשובה ביו"ד קמז סעי' ב מסכים שיש להתיר.