• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

השקפה עקומה! היתר מכירה וחשמל בשבת יותר גרועים מפאה נכרית

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

יצחק משען

Well-known member
אני מקדים ואומר שאני לא מכיר את הרב שמדבר כאן, רק בשבוע האחרון השם שלו עלה לכותרות, והזדקקנו לו כדי לברר את הנושא עבור הבחורים שלנו
אבל המילים שהוא אומר כאן הם ממש עקימות המחשבה במחילה מכבודו
ועוד שהוא סותר את עצמו מיניה וביה [שמודה בהמשך שההיתר מכירה דרבנן, ומתעלם מכך שהפאה היא איסור קרוב לדאורייתא אם לא איסור תורה ממש]
וגם ההתבטאות שאומר לקראת סוף דבריו "מי שלא חושב כמוני יש לו ראש עקום" זה לא דרך התורה
יש לי עוד מה לדקדק על דבריו ולהצביע על הטעויות במה שהוא אומר
אבל כאן כולם חכמים כולם נבונים ואני מאמין שיבינו לבד מה מפריע לי
 
אל מול פני המנורה כש"ת רבינו יצחק
אנו מבינים מה מפריע לך, ומה שמפריע לך מפריע גם לנו, כל תלמיד של מרן זיע"א היה מתמרמר ומצטמרר לשמע הדברים שנאמרו בליטאית טהורה...
הרב הזה הוא בין הדיינים הגדולים בבני ברק בפרט ובארץ בכלל, ואיני אומר זאת למעליותא,
כל הזמן ניחמתי את עצמי שרק הרבנים החדשים, ורק האברכים הצעירים נגועים בנגע הפאה הנכרית ומתירים ועוד יש להם צד לומר שפאה יותר צנועה ממטפחת... אבל אחרי ראותי כל זאת דגם גדולי הדור בהשקפה כזאת, מה נענה אנן אבתריה?? וכאשר אבדנו אבדנו....
וה' הטוב הוא ינחמנו ואמת מארץ תצמח, ומרדכי לא יכרע ולא השתחווה...
 
הוא דווקא אומר במפורש (בדקה 1:56) שפאה זה איסור דאורייתא...
הבעיה שלי לא עם הפאה
אלא עם מה שהוא אומר שאם אדם יקדש אשה על דעת שיש ממש בהיתר מכירה אין ספק שהיא לא תהיה מקודשת
ובמחילה עם כל הכבוד
איך בכזו קלות הוא מתיר אשת איש לעלמא
ואדרבא צריך לומר ההיפך
שאם יקדש אשה
על דעת שאין ממש בהיתר מכירה אז היא לא תהיה אשת איש
וכן אם יקדש על דעת שהחשמל אסור לגמרי, בודאי שהיא לא תהיה מקודשת
וזה פשוט וברור
וההשקפה העקומה הזו שמי שלא חושב כמותם הוא עקום ולא קיים אינה מדרכה של תורה
ואפי' בית שמאי וב''ה לא נמנעו מלישא זה לזה
 
הבעיה שלי לא עם הפאה
אלא עם מה שהוא אומר שאם אדם יקדש אשה על דעת שיש ממש בהיתר מכירה אין ספק שהיא לא תהיה מקודשת
ובמחילה עם כל הכבוד
איך בכזו קלות הוא מתיר אשת איש לעלמא
ואדרבא צריך לומר ההיפך
שאם יקדש אשה
על דעת שאין ממש בהיתר מכירה אז היא לא תהיה אשת איש
וכן אם יקדש על דעת שהחשמל אסור לגמרי, בודאי שהיא לא תהיה מקודשת
וזה פשוט וברור
וההשקפה העקומה הזו שמי שלא חושב כמותם הוא עקום ולא קיים אינה מדרכה של תורה
ואפי' בית שמאי וב''ה לא נמנעו מלישא זה לזה
יש פתגם של מרוקאים, שאומר שלא צריך להתעסק עם דברים מסריחים, כי זה רק מביא ריח מסריח לבגדים...
הולך את חכמים יחכם, ורעה כסילים ירוע...
 
יש פתגם של מרוקאים, שאומר שלא צריך להתעסק עם דברים מסריחים, כי זה רק מביא ריח מסריח לבגדים...
הולך את חכמים יחכם, ורעה כסילים ירוע...
בספרדית יש פתגם שמרחוק רואים רק יופי ולא ריח...
ולמרות שאני מערי הפריפריה ולא הכרתי רב זה, שאלתי היום חבר שלמד בבני ברק אחרי שעלה מארגנטינה ואמר לי שהיה שואל את הרב סילמן שאלות ותמיד היה אומר לו מה כתוב בטהרת הבית ומה כתוב ביביע אומר בבקיאות נפלאה
ולכן אני מדגיש שלא באתי חלילה לערער עליו עצמו אלא נגד ההשקפה המוטעית שלו לפי ענ"ד
 
הבעיה שלי לא עם הפאה
אלא עם מה שהוא אומר שאם אדם יקדש אשה על דעת שיש ממש בהיתר מכירה אין ספק שהיא לא תהיה מקודשת
ובמחילה עם כל הכבוד
איך בכזו קלות הוא מתיר אשת איש לעלמא
ואדרבא צריך לומר ההיפך
שאם יקדש אשה
על דעת שאין ממש בהיתר מכירה אז היא לא תהיה אשת איש
וכן אם יקדש על דעת שהחשמל אסור לגמרי, בודאי שהיא לא תהיה מקודשת
וזה פשוט וברור
וההשקפה העקומה הזו שמי שלא חושב כמותם הוא עקום ולא קיים אינה מדרכה של תורה
ואפי' בית שמאי וב''ה לא נמנעו מלישא זה לזה
אני חושב לענ"ד שמרן הראשל"צ לעולם לא יאמר לדוגמא שמי שיקדש אשה על דעת שברכת הבמבה היא שהכל, שלא תהיה מקודשת. ואע"פ שברור לנו שברכת הבמבה האדמה, מ"מ כל דבר כעין זה נראה לי שיחשוש לאיסור כ"כ חמור של אשת איש. ועכ"פ מידי ספק לא יצא, ואם יש מחלוקת בדבר בוודאי שלא יורה היתר בקידושין...
 
נערך לאחרונה:
אני חושב לענ"ד שמרן הראשל"צ לעולם לא יאמר לדוגמא שמי שיקדש אשה על דעת שברכת הבמבה היא שהכל, שלא תהיה מקודשת.
אפי' שהוא ברור והוא לא ספק, מ"מ דרך הנהגתו הוא בצורה נעימה, ולא להראות כאילו אין צד, ולא מ"ד אחר. וכאן הנושא חמור כי לכולם ידוע שהעומד מאחורי ההיתר מכירה הוא מרן, והמדבר על ההיתר, הרי הוא מדבר על מרן.
 
היה חבל לי להתוודע אליו בצורה כזו, איך אוכל לכבד דברים שפסק וכדו' אחרי זה, גם בעניין הפרשה שהיתה ל"ע זה עתה, אומר בסרטון שעוד לא הובררה הפרשה בד בבד שאומר שהאדם מושחת. איך חורץ את הדין לפני שהסתיימו הדיונים.
 
נכון אבל לפעמים צריך לדעת ולהיזהר מאנשים מסוימים ומהשקפותיהם שהם נגד רבותינו בתכלית, פשוט בזים להם.
ועם התמימות והפרווה הנ"ל שחוזרת על עצמה כאן בפורום ע"י אותם חכמים, והרבה מגבים אותה בהיותה נחמדה לאוזן ומתוקה לחיך, הרבה אנשים נכשלים מבלי משים אפי' בחמורות. וקיצרתי.
האמור באופן כללי ולאו דוקא בנידון זה
 
במחילה מכבוד כולכם,
למה נטפלתם לרב סילמן? מה שהוא אומר זו דעתם של חכמי ישראל הליטאים, שהתירו פאה נכרית באופן זה או אחר, אבל אסרו מכל וכל שימוש בפירות של היתר מכירה או חשמל בשבת,
לאחרונה פורסם מכתב של ר' חיים קניבסקי בנושא,
אפשר להתווכח על הכל, אבל זו לא עמדתו של הרב סילמן לבדו, אלא של כל הקהל אליו הוא משתייך וחכמיו
 
זה באמת לא כזה מופרח שצריך לעשות על זה הרבה רעש
כמעט כל עדת האשכנזים אינם אוכלים היתר מכירה ויש רבנים שמתירים פאה נוכרית
 
גם אם רב, גדול ככל שיהיה, חולק בדרך ההלכה על גדול כזה או אחר צריך לעשות זאת בדרך כבוד ויראה כדרכה של תורה. אבל שרב אומר פסק הלכה שמשמע ממנו שמבטל מכל וכל את דעתו של האחר, זה חורה וכואב, זה כאילו נשמע שלנו הספרדים ההולכים אחר תורתו של מרן, אין לנו הלכות משלנו וכדומה. הנכד של הרב סילמן לומד אצלנו בכולל ואמר באופן נחרץ את דבריו של סבו הנאמרים בסרטון דלעיל.
לסיכום, גם אם אתה ליטאי שאשתך חובשת פאה נכרית ולפי דעתך ודעת רבותיך הדבר מותר, אסור לך בתכלית האיסור לזלזל בחבישת מטפחות כדת משה וישראל!!! וכן להיפך אם אנחנו אוכלים היתר מכירה כדעת מרן זיע"א ועוד, אסור לנו לזלזל באחינו הליטאים שאינם אוכלים. ואידך זיל גמור...
מצורף תשובה ממרן הראשון לציון לגבי פאה נכרית ושם כותב שיש רבנים ליטאים שמתעלמים מההלכות שלנו ובטלים אותם ביטול גמור כחרס הנשבר.
 

קבצים מצורפים

  • ש.pdf
    100.8 KB · צפיות: 56
מצורף תשובה ממרן הראשון לציון לגבי פאה נכרית ושם כותב שיש רבנים ליטאים שמתעלמים מההלכות שלנו ובטלים אותם ביטול גמור כחרס הנשבר.
יש לציין שתשובת מרן שליט"א הובאה בספר אגרות השקפה ומוסר.
 
דברי מרן חכם יצחק שרירין וקיימין, וכל מילה נכתבה בדקדוק ובמחשבה תחילה בידיעה שזה הולך להיות נקרא על ידי התלמידים היקרים צעירי הצאן, וזו דעתו דעת תורה שכך צריך להפיץ את הדברים ללא משוא פנים וללא התייפייפות, ואני יודע בבירור גמור כפי ששלחתי במיוחד לבדוק, שהספר היה למראה עיני ת''ח העוסקים בחינוך, ולכן בבקשה שאף אחד כאן לא יטיף מוסר למרן מאור עיני ישראל שליט''א, וצריך להכניס עמוק עמוק את ההשקפה הברורה הזו לבחורים הצעירים שלנו, גם ביחס לגאוה הספרדית המפוארת שלנו, וגם ביחס להשקפה הקלוקלת של אנשי המזרחי ודומיהם, שגם עליהם כתב מרורות בספר הנ''ל כמה פעמים
ואנחנו הזמננו מהספר הנפלא הנ''ל שצריך להיות לכל בחורי הישיבות הי''ו
 
גאווה ספרדית זה לא אומר כל רב שחולק עלינו לנו מותר לקרוא לזה השקפה עקומה וכו'
אם מרן הראש"ל קורא לזה כך זה משהוא אחר הוא יכול אתה לא.
בחזון עובדיה ברכות מרן מכנה את הרב מרדכי אליהו זצ"ל "אחד המיתיהמר ליקרא רב" וכי יעלה על העת שמישהו יעז להוציא מילים אלו מפיו?! חס ושלום
מחלוקות בישראל היו וימשיכו אין לנו להתערב ולהכניס ראשנו בין הארזים
 
ואני מכיר את הרב סילמן הוא רב ליטאי, אב בית דין בבית הדין של הרב ניסים קרליץ ורב הקהילה החסידית בשכונת רמת אלחנן שבבני ברק. אז לא ישר לתקוף
אני חושב שהוא לא התכוון לומר שהוא לא מכיר אותו, כולם יודעים מי הוא ומה הוא, הוא התכוון לומר שהוא לא בא עם דעות קדומות לצדד כנגדו, אך בצורה ניטרלית כך הוא העלה ע"פ מה שהביא...
 
דברי מרן חכם יצחק שרירין וקיימין, וכל מילה נכתבה בדקדוק ובמחשבה תחילה בידיעה שזה הולך להיות נקרא על ידי התלמידים היקרים צעירי הצאן, וזו דעתו דעת תורה שכך צריך להפיץ את הדברים ללא משוא פנים וללא התייפייפות, ואני יודע בבירור גמור כפי ששלחתי במיוחד לבדוק, שהספר היה למראה עיני ת''ח העוסקים בחינוך, ולכן בבקשה שאף אחד כאן לא יטיף מוסר למרן מאור עיני ישראל שליט''א, וצריך להכניס עמוק עמוק את ההשקפה הברורה הזו לבחורים הצעירים שלנו, גם ביחס לגאוה הספרדית המפוארת שלנו, וגם ביחס להשקפה הקלוקלת של אנשי המזרחי ודומיהם, שגם עליהם כתב מרורות בספר הנ''ל כמה פעמים
ואנחנו הזמננו מהספר הנפלא הנ''ל שצריך להיות לכל בחורי הישיבות הי''ו
ישר כח.

לצערנו אין זה חדש שדרך גדולי אשכנז בדור הזה לבטל דעת גדולי הספרדים מכל וכל, כמו באמירת שם אדנות או צ' של ס"ת. לא מזמן ענה הגר"ח קנייבסקי לשאלה אם ס"ת שכתב אדם שלא משתמש בחשמל 'כשר' בשבת מה דינו ואמר 'פסול', כביכול אותו אחד וכל גדולי התורה והציבור העצום של הספרדים הינם בעלי עבירה!!! לא פחות ולא יותר.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חזור
חלק עליון