עדיין לא שמעתי על שום גדול ושום צדיק שהתיר את הפאות של זמנינו. כל המתירים דיברו על פאות שהיו בעבר ללא חשש תקרובת ע"ז, וכן דברו שרואים בבירור שזו פאה ולא שיער , וכו וכו
אם תמצא רב אמיתי כזה שיראה את מה שקורה היום , אבל שיראה בעיניו ולא שיאמרו לו מה קורה , אזי נראה פנים למקלים בזה ,
כל עוד אין רב כזה , לא נראה פנים ולא נקבל דעתם , כמו שלא נקבל דעת מחללי שבת ואוכלי חזיר.
סליחה על ההתערבות.
אבל זו טענה מגוחכת מאוד... להגיד שיש מח' כן. להגיד שמרן זצ"ל לא רצה להתיר בשום אופן, ורק לגרושה, כן. אבל לומר שהמתירים לא דיברו על הפאות הטבעיות של היום?
א. אם כך מה כל המח' גדולי האחרונים על מראית העין, הרי כולם רואים שזה לא שערותיה, ורואים שהיא חובשת פאה לכיסוי הראש?
ב. הש"ג מדבר אפילו על שערות עצמה , ויש מהנושא כלים על השו"ע שהביאו את זה, וכי יש שינוי בשערותיהם של הנשים מאז והיום? ובכל אופן התירו. אלא מה כמו שכל אופנת הבגדים התקדמה, ואתה לא חושב לאסור שמלה יפה, כי פעם לא היו לובשים אותה, כנ"ל, יש תוספת טיפוח, שכל הלומד הסוגיא בפנים מבין שיש צד גדול שהיא לא נאסרה.
לא צריך לבטל את כל שיטות האחרונים ואת גדולי פוסקי זמנינו המתירים בגלל דעת מרן זצ"ל, מרן אסר וחלק על ההיתר באופן גורף, ויש שהסיקו להיתר באופן גורף..
לפתוח פקקים בשבת, ד' מרן החזון איש, שהוא איסור דאורייתא, וד' מרן זצ"ל, שהוא מותר מהדין. וכי יש לבטל אחד מהצדדים, כל פוסק ושיטת לימודו והכרעתו, ולא אנחנו צריכים לעמוד מהצד ולהוציא את כל התיסכול והביקורת שלנו, על צד מסוים, לא מתאים לך ההיתר, רבך לא מסכים לזה, מצוין, תתגאה שאתה נשמע לדעת תורה גם שקשה, אבל מפה ועד שינוי המציאות, הדרך רחוקה.
ולהניח דעתך, יש את עניין הכיסוי שלפי רוב השיטות זה נחשב כיסוי, ויש האוסרים משום
דת יהודית- וד' המתירים שהמנהג היום כן לכסות הראש בפאה. והמנהג נקבע לפי בנות ישראל באותו דור. וכפי שלא נהוג היום ללכת עם נזם, אבל כן נהוג ללכת עם גרבי רגל...
מראית העין- ויש מגדולי האחרונים שסברו שאין בזה מראית העין. וכן ד' האגרות משה, ואף הוסיף שהיכן מצינו מראית העין בעשה. ועוד שאפילו שנראה כשערה, כל המראית העין על הנשים, והנשים בקיאות שזה פאה וכו' עיין בתשובתו [אגרות משה, אה"ע חלק ב' סי' י"ב].
פריצות- וד' המתירים, שאם הפאה היא לא מושכת את העין באורכה הארוך וכו' דינה ככל בגד אחר שזה ההרגל, שיש בגד הצנוע ויש הפחות.
למתבונן בתשובת מרן זצ"ל, יראה שעיקר האיסור לשיטתו הוא שזה לא היה הנוהג ומשום הכי הוא פריצות, ולא רצה שיבואו ספרדיות לארץ וינהגו כמנהג האשכנזים בזה מאירופה, וברוך ה' יש הרבה מתלמידיו שמקיימים האיסור, כי כך פסק מרן, אשריהם!
המתירים כיום, ואתה יכל ללכת לשאול את מי שבחיים איתנו.
מרן הגר"ד לנדוי, בקי עצום בכל התורה כולה כפשוטו, מתמיד עצום, ותלמיד מובהק למרן החזון איש. דעתו שמותר פאות של היום, אך לא אלו החריגות, ואף התבטא, שהאומר שאין מי שהתיר, מלזל בגדולי עולם. וכן רבו מרן הגרח"ג גריינימן זצ"ל, התיר.
מרן ר' חיים קניבסקי, וכן אביו הסטייפלער. יש תיעוד מלא ללא חתיכות ושינויים. וכל מי שקצת היה מקורב ולא אינטרסנת ידע שזו דעתו, אבל כן אחז שעדיף שהספרדים לא ישנו מנהגם
וכן היה ד' מרן הגרי"ש אלישיב. ואסר בכל תוקף את הארוכות, ועיין בהערות הגריש על ברכות, שמביא להיתר בפשטות.
הגאן ר' מורדכי גרוס [אום אני חומה דף צ"ד].
והרשימה עוד ארוכה.
כן יש לציין שיש מגדולי הדור, שחד משמעית צמצמו את ההיתר בגדרים מאוד ברורים, ויש שהגדירו בהגדרות שלא להורר תימהון, וכדו' ללא גדר מסוים, והכל לפי הניראות על האשה עצמה...
בעיקר גדולי המתירים, הם תלמידי החזון איש, שרבם התיר לכתחילה.
עיין בדינים והנהגות [ח"ב פ"ח אות ט'], מעשה איש [חלק ג' פרק ו'], והרוצה להבין שיטתו יעיין בחזון איש על הגמרא ברכות כ"ד.
וכן אוחזים גדולי תלמידיו, אשר היו מהם גדולי הדור, וכן אוחזים חלק מגדולי שאר הציבור הליטאי, ומעט מגדולי הציבור הספרדי.
מטרתי לא היתה לשנות דעה, או להחליש את פסק ההלכה של מרן זצ"ל, אלא לתפוס פרופורציות, שזה מח' ככל המח', וחד משמעית היות שכל צד תופס במאה אחוז כשיטתו, אז יש ביטויים קשים מאוד.
עיין ערך היתר מכירה, דוד שמש...
בקיצור מרן הוא מגדולי פוסקי הדורות האחרונים, אבל חד משמעית יש עוד גדולים
לא צריך לזלזל ולשנות את המציאות, בגלל שאני צועד בגאווה כרבי.
אם אתה רוצה את כל הרשימה הארוכה, עם מקורות תבקש, אני אשלח.
ושלא לא יובן, אבי היה מקורב למרן, ותלמידו, אני גדלתי על מרן מאוד.
אבל סכל והכרת המציאות, ואי התכחשות לסביבה מאוד בריא!