• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

תוכנת מחשב, השימוש בה ללא רכישתה

ערב טוב,

השאלה היא להלכה ולמעשה, אודות אשתי שתחי' שהיא אדריכלית ומשתמשת כבר שנים רבות בתוכנת מחשב הנקראת 'אוטוקד' (AUTOCAD), שהיא כלי עבודה הכרחי לאדריכלות. במשך שנים התוכנה הייתה ניתנת לקנייה בעד עשרות אלפי שקלים, ובשנים האחרונות לא ניתן לרכוש אותה לצמיתות, אלא כל שנה יש לשלם עבור השכרת הגרסה המעודכנת לתקופה של שנה בלבד (כיום בסכום של 6,400 ₪ ).

לפי מה שידוע לה, רובן ככולן של עמיתיה האדריכליות משתמשות בתוכנה זו על ידי הורדתה מהאינטרנט וכדו'.

בנוסף, למרות שקיימת גרסה מיוחדת לתלמידים ('גרסת סטודנט') שהיא ללא עלות, בפועל רוב התלמידות אינן משתמשות בה, עקב כמה מוגבלויות, אלא מורידות את התכנה. [גם במשרדים גדולים ואנשים ישרים, ישנם המסתפקים ברכישת התוכנה למחשב אחד או שתיים ובמחשבים האחרים משתמשים בתכנה ללא רשיון חוקי].

בשנים האחרונות, אשתי השתמשה בגרסה 2015 (משיקים עכשיו את גרסת 2020).

והנה מסיבה מסוימת במחשב, בימים הקרובים אשתי לא תוכל להשתמש בתוכנה, ותצטרך להורידה מחדש. לכן אמרתי הגיע הזמן בס"ד לברר מחדש מה בדיוק דעתו הרמה של מרן היביע אומר זצ"ל ויבדלח"ט רבינו הראשון לציון שליט"א בנושא זה, אם מותר או אסור.

עלי לציין כי לפני שנים כבר עמדנו כמה פעמים בענין, ולמרות שכבר אז תלמיד חכם הורה לי היתר בדבר באומרו כי מדובר באבידת הגוי [מוצא התוכנה באמריקה, ועל פי רוב יש לכאורה להניח שהבעלים אינם יהודים, ולמרות שיש בתוכנה כתב עברי, אין זה כי אם תוספת גופן בעלמא, והתוכנה עצמה באנגלית, נמצא שאין צורך שיהודי ירכוש את הזכויות כדי לשווק התוכנה שמשתמשים בה בישראל], והדגיש שלא אפרסם זאת כי האנשים אינם יודעים לחלק בין אבידת הגוי לבין גזילת הגוי. בכל זאת לא היה ליבי סמוך ובטוח בהיתר זה, כי אם בצירוף העובדה שבכל פעם לא אנחנו הורדנו את התוכנה אלא מישהו אחר [עקב הביקוש, בדרך כלל, יש לכל איש מחשבים במאגר שלו את התוכנה הזו] וכיון שהוא סומך על המקילים הסכמנו 'להמשיך' להשתמש בתוכנה.

וזה מה שציינתי לעצמי בשנים שעברו, בגליון שו"ת ראשון לציון חלק א (חושן משפט סימן ב) שדן שם בענין כל הזכויות שמורות: נ. ב. עוד ראה מה שהובא בדעת מרן הגר"ע יוסף זצ"ל בספר ידי כהן (קונטרס מעשה חושב פרק י, עמוד קכא והלאה), וע"ע שם לפניו ולאחריו מראה מקום חשוב בנושא זה. ובתוכנת 'אוצרות התורה' החיפוש 'תוכנת מחשב' נותן מראה מקום טוב בהרבה ספרים. ע"כ.

וכעת אשמח מאד לקבל פסק מפורש ממרן הראשון לציון שליט"א, בעניין זה, והאם יהיה מותר להוריד גרסה עדכנית יותר, וכן בנוגע לעוד 2 תכנות אחרות הנצרכות לאדריכלות הנקראות : "רויט" (REVIT) – שהשתמשה בה גם עד עכשיו - ותכנת וי-ריי (V-RAY) שתוכל להיעזר בה להכנת הדמיות.

וכאשר יורה כן נעשה בס"ד, ושכרו כפול מן השמים.
 
ב"ה
שלום וברכה!
ידועה לנו דעתו הרמת'ה של מרן הראש"ל שליט"א מלפני כעשר שנים בנושא, שהיה משיב בע"פ תשובה כללית, שמעיקר הדין תוכנות שנפרצו אצל הרבים ולכן יש כבר יאוש מצד הבעלים, המיקל לסמוך על המתירים בזה י"ל ע"מ שיסמוך, אף כי ודאי שמן הראוי להחמיר בדבר ולרכוש תוכנה שצריך וחפץ בשימושה באופן תדיר.
אולם אם כבודו מעונין בתשובה ממוקדת בנושא ממרן שליט"א היאך לנהוג בנידונו למעשה, נבקש מהמערכת בל"נ להציג השאלה בפני מרן שליט"א ונזכה כולנו ליהנות מאורה.
בברכה וביקרא דאורייתא
 
נערך לאחרונה:
שלום רב,

תודה רבה לכבוד הרב שליט"א.

מכיון שמדובר בהלכה למעשה ממש, אכן אשמח מאד לקבל גם תשובה ממוקדת בנושא כפי שהצעתם, במיוחד כדי לברר מה גדר המאמץ שדרוש לחומרא זו.

שוב תודה רבה,

בברכה.
 
ב"ה
שלום וברכה!
ידועה לנו דעתו הרמת'ה ממרן הראש"ל שליט"א מלפני כעשר שנים בנושא, שהיה משיב בע"פ תשובה כללית, שמעיקר הדין תוכנות שנפרצו אצל הרבים ולכן יש כבר יאוש מצד הבעלים, הציקל לסמוך על המתירים בזה י"ל ע"מ שיסמוך, אף כי ודאי שמן הראוי להחמיר בדבר ולרכוש תוכנה שצריך וחפץ בשימושה באופן תדיר.
אולם אם כבודו מעונין בתשובה ממוקדת בנושא ממרן שליט"א היאך לנהוג בנידונו למעשה, נבקש מהמערכת בל"נ להציג השאלה בפני מרן שליט"א ונזכה כולנו ליהנות מאורה.
שלום רב,

תודה רבה לכבוד הרב שליט"א.

מכיון שמדובר בהלכה למעשה ממש, אכן אשמח מאד לקבל גם תשובה ממוקדת בנושא כפי שהצעתם, במיוחד כדי לברר מה גדר המאמץ שדרוש לחומרא זו.

שוב תודה רבה,

בברכה.

בברכה וביקרא דאורייתא

בלנ"ד אעביר את השאלה. אך יש לקחת בחשבון שאם חפצים בתשובה ממרן עמוד ההוראה שליט"א זה יכול לקחת זמן רב של כמה חודשים, בעקבות העומס הרב של השאלות שמגיעות לפתחו.
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון