שלום וברכה.
אחר דרישת השלום והטוב מכל חברי האתר דעסקין באורייתא קדישתא די באתרא הדין ודי בכל אתר ואתר. רציתי לברר את דין ברכת שהחיינו על נעליים.
באחד מהשיעורים השבועיים שמעתי אגב אורחא מהראשל״צ הרה״ג הרב יצחק יוסף שליט״א שאין מברכים על נעליים שהחיינו משום שדורכים עליהם ושיש בזה טומאת קרקע. (את אשר מזיכרוני אני מזכיר היום, אנסה לחפש את המקור המדוייק במילים המדוייקות).
אכן, לאחר ששמעתי את הדברים, נפלאתי פלאי פלאות.
1. מהיכן יצא דין זה, והאם הוא חזי לאצטרופי בלבד או עומד בפני עצמו?
2. האם לדעת הרה״ג יצחק יוסף שליט״א אין מציאות לברכת שהחיינו על נעליים כלל?
3. מעיון בדברי הפוסקים, ראשונים ואחרונים, עולה דהסכמת רוב הפוסקים שאין לברך על נעליים (״אנפולאות״) משום שאין להם חשיבות ואין בהם שמחה כ״כ.
אולם, מעיד אני על עצמי, וגם יעידו חבריי, תלמידי חכמים, חברים לכל אשר יראוך, שלעיתים בקניית נעליים ישנה שמחה גדולה לא פחות מאשר קניית בגד חשוב או חליפה. ואין הדברים אמורים כאשר קונה נעלי עור, שכן גלוי וידוע שעל נעלי עור אין מברכים, אלא הנידון האמור הוא על נעלי דמוי עור או נעלי בד (או נעלי ספורט/הליכה יקרות ממותג נחשב) וגם מחירן בהתאם, ושמח בהם.
אתה הורית לדעת כי המציאות היום שונה בתכלית (לענ״ד).
בציבור הכללי הדבר מצוי, ונפשי בשאלתי בנעליי שעל רגליי, האם יש לברך שהחיינו?. דממ״נ, אם מצד שמחה- קיימת. ואם מצד חשיבות- קיימת. וגם א״א בטלה דעתו אצל כל אדם, משום שזו דעתם (לענ״ד) של רוב בני האדם, ובברכת שהחיינו ישנה הסכמה רחבה שבטעמא תליא מילתא- ואם שמח- מברך. (ע״ע עני ועשיר).
ובהגלות נגלות לעיניי אתר מצויין זה והמענה המדוייק דק דק עד אין נבדק-שבו. רציתי להציג כאן את שאלתי לחברים מקשיבים- אקשיב לקולכם תשמיעוני.
תודה.
אשר מויאל.
אחר דרישת השלום והטוב מכל חברי האתר דעסקין באורייתא קדישתא די באתרא הדין ודי בכל אתר ואתר. רציתי לברר את דין ברכת שהחיינו על נעליים.
באחד מהשיעורים השבועיים שמעתי אגב אורחא מהראשל״צ הרה״ג הרב יצחק יוסף שליט״א שאין מברכים על נעליים שהחיינו משום שדורכים עליהם ושיש בזה טומאת קרקע. (את אשר מזיכרוני אני מזכיר היום, אנסה לחפש את המקור המדוייק במילים המדוייקות).
אכן, לאחר ששמעתי את הדברים, נפלאתי פלאי פלאות.
1. מהיכן יצא דין זה, והאם הוא חזי לאצטרופי בלבד או עומד בפני עצמו?
2. האם לדעת הרה״ג יצחק יוסף שליט״א אין מציאות לברכת שהחיינו על נעליים כלל?
3. מעיון בדברי הפוסקים, ראשונים ואחרונים, עולה דהסכמת רוב הפוסקים שאין לברך על נעליים (״אנפולאות״) משום שאין להם חשיבות ואין בהם שמחה כ״כ.
אולם, מעיד אני על עצמי, וגם יעידו חבריי, תלמידי חכמים, חברים לכל אשר יראוך, שלעיתים בקניית נעליים ישנה שמחה גדולה לא פחות מאשר קניית בגד חשוב או חליפה. ואין הדברים אמורים כאשר קונה נעלי עור, שכן גלוי וידוע שעל נעלי עור אין מברכים, אלא הנידון האמור הוא על נעלי דמוי עור או נעלי בד (או נעלי ספורט/הליכה יקרות ממותג נחשב) וגם מחירן בהתאם, ושמח בהם.
אתה הורית לדעת כי המציאות היום שונה בתכלית (לענ״ד).
בציבור הכללי הדבר מצוי, ונפשי בשאלתי בנעליי שעל רגליי, האם יש לברך שהחיינו?. דממ״נ, אם מצד שמחה- קיימת. ואם מצד חשיבות- קיימת. וגם א״א בטלה דעתו אצל כל אדם, משום שזו דעתם (לענ״ד) של רוב בני האדם, ובברכת שהחיינו ישנה הסכמה רחבה שבטעמא תליא מילתא- ואם שמח- מברך. (ע״ע עני ועשיר).
ובהגלות נגלות לעיניי אתר מצויין זה והמענה המדוייק דק דק עד אין נבדק-שבו. רציתי להציג כאן את שאלתי לחברים מקשיבים- אקשיב לקולכם תשמיעוני.
תודה.
אשר מויאל.