• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

פפושדו וגטיניו, הראש"ל שליט"א סומך?

בשיעורו השבועי של הגאון הראש"ל שליט"א (בית מרן האחרון, של חג הפסח) אמר, שלנו הספרדים מותר לאכול בפסח מצה עשירה, פפושדו או גטיניו.
נראה מדבריו שיש בזה אמירה שהוא יודע ומכיר הענין וסומך על הכשרות של המפעלים הנ"ל.
האם יש כאן שינוי ממה שהיה ידוע עד כה אודות לנורמות הכשרות של מפעלים אלו [כלומר האם משהו במציאות השתנה], או שהראש"ל בדק הענין ויצא לו שאפשר לסמוך על המפעלים הנ"ל [את דבריו בילקו"י מהדורה חדשה אודות למצה עשירה ולמה שקורה במפעלים, והדחיות האפשריות שכותב נגד המערערים על מפעלים לייצור מצה עשירה (באופן עקרוני) ראיתי כבר. הנושא כאן הוא ספציפית אודות לפפושדו וגטיניו תשפ"א.
אודה מאד להיודעים דבר אם יוכלו לשתף, ויהיה לתועלת הרבים.
 
ראיתי עכשיו את דבריו של הרב דוד שלום נקי. רק נותר לי לשאול האם לא היה שינוי במהלך השנים במה שנכתב ע"ג האריזות, שפעם היה כתוב שזה בהשגחה ישירה של הגרע"י [כלומר באחריותו], ועכשיו כתוב שזה 'על פי פסקו'.
שמעתי מאבי שיחי', שהוא חסיד 'שרוף' של מרן זצ"ל, ששנים מרן היה אומר בשיעוריו לאכול, ו"יאכלו ענוים וישבעו", ואח"כ חדל מלומר כן ברבים. האם הדברים נכונים, ומה ההסבר?
 
ע' בח"ב עמ' תרעז ששם כתב שהוא לא מתייחס להכשר כלשהו אלא רק דיון הלכתי טהור (וזה מטעמים ברורים). ובעמ' תרפא ותרפב מוכח שידוע לו תהליך הייצור מקרוב
 
ע' בח"ב עמ' תרעז ששם כתב שהוא לא מתייחס להכשר כלשהו אלא רק דיון הלכתי טהור (וזה מטעמים ברורים). ובעמ' תרפא ותרפב מוכח שידוע לו תהליך הייצור מקרוב
ואם כן לפי שיטתו בסופו של דבר למסקנה:
מותר או אסור???
אני כבר תקופה ארוכה מחפש תשובה מוחלטת לגבי מרן הראשון לציון בנידון, האם לפי שיטתו מותר או אסור
כל פעם שאני מעורר, שולחים לעיין או לראות דבר מסוים שמדברים בו על ההסבר ולא נוגעים אחרי הכל (ובדקתי כמה פעמים) בדבר מבחינה סופית.
אם כבר יצא לת"ח לעמוד על נקודה זו לגבי מרן שליט"א, אשמח מאוד לתגובה סופית ומוחלטת בנידון ממי שיודע. קצרה ככל האפשר, כי אין צורך להסביר יותר מידי, כי הדברים מבוארים בספרים.
אך לגבי מרן שליט"א, האם לפי דעתו מותר או אסור???
אף שעבר חג הפסח, עדיין דברי תורה הם...
 
ישנם שיטות שזה בדיוק להפך... {שיטת הרב יעקב יוסף זצ"ל} שזה חמץ גמור, ומכיון שעבר על זה הפסח, וגם לא מתכוונים למכור את זה לגוי ממילא הוי חמץ שעבר עליו הפסח ואסור בהנאה...
כת"ר לא הבין את דבריי, התכוונתי בלשון מליצה על זה שעוררתי את השאלה הזו, לאחר שעבר חג הפסח. כי עדיין, דברי תורה הם, ואני עדיין מחכה לתשובה בנידון... ולא על דעת הגאון ר' יעקב, והדברים ידועים.
 
מן הסתם אתה חכם כמו שלמה המלך (או יותר...) שצריך אלפי משלים להבין מה שאתה כותב....
כנראה...
חלילה וחס, מדוע כבודו כותב כך.
התכוונתי לעשות כדרך רבותינו בדרך לשון מליצה. וחלילה לי לקנטר בדברים...
מתנצל שלא הבינו דבריי, ואלו דברים פשוטים, ולהבא לא אתבטא כך.
הנני מבקש מחילתו, ומחכה אני לתשובתו כי מוחל לי.
תודה רבה!
 
לא התבטאת בשום צורה לא טובה
למה לא ברור שכוונת הילקו"י שכן מותר? לי זה היה ברור מתוך הדברים במיוחד בסוף התשובה
משום שעד עתה שומע אני שמועות ההולכות וחוזרות וגם כן כתב כך בספר הליכות מועד כי היום לא כל כך חלק מצד הכשר בית יוסף וכן שאמר הראשון לציון לאכול את העוגיות הללו מצד המפעל... כי אחרי הכל, הסירו את החותמת של בד"ץ בית יוסף (אני לא יודע מה קורה היום, וכל פעם משתנים הדברים).
 
ומה קורה השנה האם יש חדש בנושא?
מי מתלמידיו הנאמנים והקרובים של מרן הראש"ל שליט"א שיודע נא לדווח לנו.

בעיקר בשביל העם שבשדות ששואלים ויש בזה מיליון שמועות מה דעתו של כל חכם בנושא ועוד בחיי מרן זיע"א אמרו כמה שיטות בדבריו!
(נראה לי שכל אחד חושש לעורו פן יבולע לו מהמתנגדים לזה בכלל ולמרן זי"ע ויבלחט"א בפרט...................)
 
ראיתי עכשיו את דבריו של הרב דוד שלום נקי. רק נותר לי לשאול האם לא היה שינוי במהלך השנים במה שנכתב ע"ג האריזות, שפעם היה כתוב שזה בהשגחה ישירה של הגרע"י [כלומר באחריותו], ועכשיו כתוב שזה 'על פי פסקו'.
שמעתי מאבי שיחי', שהוא חסיד 'שרוף' של מרן זצ"ל, ששנים מרן היה אומר בשיעוריו לאכול, ו"יאכלו ענוים וישבעו", ואח"כ חדל מלומר כן ברבים. האם הדברים נכונים, ומה ההסבר?
לא קשיא. כאן קודם שהבד'ץ בית יוסף עבר לידיים של מי שעבר, וכאן אחרי.
והמבין יבין.
ומי שלא יבין שיעיין בסירטוני ההיתר מכירה ויבין מי ניסה להשפיע על רבינו עובדיה שלא יאמר את דעתו בקולותיו. וה' הטוב יכפר בעד.
 
לדבריו יש מצוה לאכול פפושדו, ומ"מ הרב נקי שליט"א התייחס שם לטיעונים צדדיים, ולא לעיקר הטיעונים שטענו כבוד הרבנים הראש"ל הגר"מ אליהו זצ"ל וחכם יעקב יוסף זצ"ל והראש"ל הגר"א בקשי דורון זצ"ל בענין חומרי ההתפחה. ובזמנו ראיתי מאמר גדול של הראש"ל הגרש"מ עמאר שליט"א בענין זה להוכיח שאינו תופח, עיין עליו.
והרב @אושרי רביב שליט"א בתגובות שם הביא עדות שחכם יעקב יוסף זצ"ל אמר לאביו מו"ר הגר"ע זצ"ל שהעוגיות הנ"ל חמץ גמור ואביו זצ"ל הודה לו, עיי"ש.
 
חזור
חלק עליון