• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

תוכן לאחרונה על ידי הרב אורן נזרית

  1. ה

    הקלטת שיעור

    שלום וברכה אם ההקלטה אך ורק בשבילו ולא להשמיע לאחרים, מותר דהרי דעת המרצה שיבינו את השיעור, ואם כדי להבין צריך להקליט ולחזור על דבריו טוב יותר בודאי שלא תיהיה בזה קפידא, אלא אם כן התנה בפרוש גם לאופן כזה שאינו מסכים, ואז ישקול המשתתף אם כדאי לו להכנס לשיעור בתנאים אלו דהכל לפי תנאו, דתנאי שבממון...
  2. ה

    שיפוץ בתשעה הימים

    אין לשפץ הבית להרווחה בתשעת הימים אף על ידי גוי, אלא אם כן לצורך מגורים או מחמת קלקול כגון נזילה וכיו"ב. כתב מרן ז"ל (סימן תקנא סעיף ב) מר"ח עד התענית ממעטים במשא ובמתן ובבנין של שמחה. ובילקוט יוסף (ארבע תעניות עמוד רלט) כתב שיש למעט מלבנות בנין שאינו לצורך מגורים, אלא ליופי והרווחה בעלמא. אבל...
  3. ה

    דלקת אוזניים בתשעה באב

    בשדי חמד (מע' ביהמ"צ סי' ב' אות י"ג בשם פוסקים) כתב מי שיש לו איזה מיחוש בחלל הגוף אין להחמיר בשום אופן, והביאו בפסקי תשובות (אורח חיים סימן תקנד אות ח), אולם דלקת אזניים אינו בהכרח חולי בחלל הגוף לפוטרו מן התענית, אלא אם כן בהוראת רופא ירא שמיים לפי מצבו. מ"מ צריך להתחיל התענית ובמקום שחושש...
  4. ה

    האם מותר להוציא תקעים בשבת, בהפסקת חשמל?

    שלום וברכה לדעת מרן ז"ל (סימן רעט ס"ד) אם התנה מערב שבת על נר זה שיטלטלנו מישכבה מותר לטלטלו אחר שכבה ולרמ"א (שם) לא מועיל תנאי, לכן אם רוצה לנתק חשמל לאחר שיכבה צריך להתנות מער"ש שיכול לטלטלו לאחר שכבה, ואם לא התנה יוכל לטלטלו בשינוי בגופו (כמבואר בשו"ע סימן שי"א ס"ח) דטלטול בגופו אפילו לצורך...
  5. ה

    ברכת בורא נפשות

    שלום וברכה אם שתה או אכל פירות כשיעור ברכה אחרונה וחושש שיעבור זמן עיכול יברך ברכה אחרונה, ואם רוצה לשתות או לאכול שוב מאותם פירות לא יברך שוב ברכה ראשונה כל זמן שלא יצא מאותו מקום ולא הסיח דעתו מהשתיה ומאותם פירות. המ"א (סימן קצ ס"ק ג) כתב אם דעתו לשתות עוד לא יברך אחריו אלא לבסוף (טור), ונ"ל...
  6. ה

    בישול בשבת

    שלום וברכה נראה שהוא הדין שאם מרחו שמן שלא בושל על החלות לאחר שנאפו, אין לשוב לחמם החלות בחום שהיד סולדת מפני שמבשל השמן. בברכה רבה
  7. ה

    בישול בשבת

    שלום וברכה לענ"ד נראה דדומה להמבואר כאן. בברכה רבה
  8. ה

    בישול בשבת

    שלום וברכה אם נותן מים שלא נתבשלו על גבי חלות שהוציאם מן התנור אחר האפיה, אין לשוב ולחמם החלות בחום שהיד סולדת מפני שמבשל את המים שלא נתבשלו ולא נאפו עם החלות שנאפו כבר, ואין להקל מטעם רובו יבש או מדין חצי שיעור או מלאכה שאינה צריכה לגופה, או מצטמק ורע לו רק במים שנתבשלו כבר והם לבדם, וכמו...
  9. ה

    סדר קדימה ביינות

    שלום וברכה לענין חביב או משובח ביין, כיון שביין לא מצינו בשו"ע עדיפות בסוגי היין, מלבד מה שמרן הזכיר יין רע ויין טוב מברך על הטוב שהוא החביב, דנראה שהרע אינו חביב ואינו משובח, אבל אם היה לפני יין חביב ויין משובח שאינו חביב מברך על החביב, שהרי גם בין מין חביב למין שבעה דעת הרמב"ם כדעת חכמים...
  10. ה

    תפילה במקום לימוד או ק"ש בזמן מגן אברהם

    שלום וברכה במקום שראש הכולל מבקש מהאברכים להתפלל שחרית בכולל, ועי"ז יצטרכו לקרוא ק"ש בברכותיה בזמן של שיטת הגר"א, הנכון שיקדימו לקרוא ק"ש (ללא ברכות) בזמן המג"א, וכ"כ בילקוט יוסף (סימן נח ס"ג) שיכולים לסמוך על זמן של הגר"א בשעת הצורך, כגון ת"ח שלומדים עד שעה מאוחרת בלילה, וכל שכן שעושים כן אם...
  11. ה

    מליחת הכבד

    שלום וברכה כשצולה כבד מעיקר הדין אין צריך שיתן עליו מלח כלל, אלא שכבר נהגו לפזר על הכבד קודם הצלייה כמה גרגירי מלח כשהוא תחוב בשפוד. כן כתב בילקוט יוסף (איסור והיתר סימן עג ס"ג עמוד תקו) ובהארה (שם) כתב שלדעת התוס' והרא"ש והר"ן (חולין יד) אין הצלי צריך מליחה כלל וכן דעת הרשב"א, אך דעת הרמב"ם...
  12. ה

    עניית אמן אחר ברכת עצמו

    שלום וברכה בגמרא ברכות דף מה עמוד ב תני חדא: העונה אמן אחר ברכותיו הרי זה משובח, ותניא אידך: הרי זה מגונה! - לא קשיא: הא - בבונה ירושלים, הא - בשאר ברכות. וכן פסק מרן ז"ל (סימן רטו ס"א ובסימן רלו ס"ד) כדעת הרי"ף והרמב"ם שאין עונים אחר ברכותיו אלא אחר שתי ברכות או יותר שהם סוף הברכות. והרמ"א...
  13. ה

    ערבית בפלג

    שלום וברכה מרן הראש"ל שליט"א בשו"ת הראשון לציון (ח"א עמודים קכט - קל) הביא מש"כ ביח"ד (ח"ו עמוד רטו) שכיון שתפילת ערבת רשות לכן מותר להתפלל אפילו לכתחילה מפלג המנחה, וכמ"ש הרמב"ם בהלכות תפילה 'לפי שתפילת ערבית רשות לא דקדקו בזמנה'. ע"ש. אולם מי שרגיל להתפלל ערבית בצאת הכוכבים דוקא, וכמ"ש מרן...
  14. ה

    לגרום ברכה שאינה צריכה

    שלום וברכה א. אסור לשנות נוסח הברכה לכתחילה בשביל להרויח את המאה ברכה, כמו שאסור לדלג על הניסים כדי לענות קדושה. ב. במה שדוחה את אכילת הפירות לאחר הסעודה לא ניכר הדבר להדיא שגורם ברכה שאינה צריכה, דדרך האוכל להפסיק באמצע סעודתו, והנכון יותר כש"כ ביח"ד לבקש שיביאו הפירות אחר הסעודה ובזה לא ניכר...
  15. ה

    לגרום ברכה שאינה צריכה

    שלום וברכה אסור לדלג במכוון בסעודות שבת נוסח רצה כדי שיצטרך לברך ברכת אשר נתן בסעודה ראשונה ושניה, מפני שרוצה להשלים בזה מנין מאה ברכה, דכל דין ברכת אשר נתן הוא רק למקרה שטעה ושכח נוסח רצה בסעודה ראשונה ושניה, וכמו שפסק מרן ז"ל (סימן קפ"ח ס"ו) 'טעה ולא הזכיר של שבת', אבל אסור לעשות כן לכתחילה...
חזור
חלק עליון