• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

תוכן לאחרונה על ידי הרב שלמה דנינו

  1. ה

    שאלה חשובה ודחופה אודות תיקון ליל הושענא רבא

    שלום עליכם ! העניין הוא להיות נעור כל הלילה וכמו שכתב בשער הכוונות דף קג' ע"ד שצריך להיות נעורים כל הלילה יען כי נידונים בו כל הנבראים. ועיין בחזו"ע סוכות ובילקו"י מועדים ארבעת המינים. ולכן ישאר ניעור וילמוד בדברים אחרים והגר"ח פלאג'י כתב שילמוד בהלכות תשובה
  2. ה

    כתיבת תשובה הלכתית בחול המועד

    מועדים לשמחה ! במחשב ודאי שרי, ואף בכתיבה יש להתיר מתרי טעמי 1. הרבה פעמים יכול לשכוח פרטים בלימוד, או שהסברא לא תהיה בהירה כמו בלימוד כעת. 2. אם הדבר יוסיף לו בלימוד שעל ידי הכתיבה מתבארת הסוגיא, ודאי שיוכל לכתוב
  3. ה

    נאמנות מפקד או רב בסיס בצבא

    שלום רב ! בוודאי שרב הבסיס נקרא המומחה בעניין ויש לשמוע לו. הרבה פעמים בעניים אזרחיות אינו נראה כפיקוח נפש אך במבצעי זה נקרא פיקוח נפש. ולכן יש לשמוע ולהתייעץ עם הרב הצבאי ואם יש חשש שאינו ירא שמים ניתן לפנות לרבצ"ר
  4. ה

    לימוד תורה מול בחירות

    שלום רב ! כשלמדנו בישיבת חזון עובדיה הייתה ההוראה של מרן מופה"ד זצוק"ל ויבדל"א מרן ראש הישבה הראשון לציון שליט"א מי שיכול להועיל ולהוסיף למערכה בשכנוע ובהבאת מצביעים יצא וביטולה זהו קיומה !!! ואם לא יכול להועיל ישב ללמוד !! רק יזהר שלא יאמר מה אני הקטן יועיל מעצלות אלא יקבל עליו לעשות כל לאל ידו...
  5. ה

    ילדים - שבת

    שבוע טוב, ומועדים לשמחה ! בשולחן ערוך סי' שמג' פסק גבי קטן וז"ל "קטן אוכל נבלות אין בית דין מצווין להפרישו, אבל אביו מצווה להפרישו, ולהאכילו בידים אסור, אפילו דברים שאסורים מדברי סופרים, וכן אסור להרגילו בחילול שבת ומועד ואפילו בדברים שהם משום שבות". עכ"ל הרי דכל דבר שאסור אפילו רק מדרבנן...
  6. ה

    מעשרות בסופרים

    שלום רב ! החוק לא מחייב כלום ! אך המציאות בשטח היא שהפירות מגיעים לבית האריזה ומשם או לשוק הסיטנואי או למשווק גדול ומשם לסופרים. כיוון שנסופר לא צורך כמות גדולה כ"כ לקנות מהמגדל על פי רוב כבר בבית האריזה יש השגחה של הרבנות המקומית ומפרישים, ואם לא אז בשוק הסיטונאי או המשווק יש להם כשרות. ואם יש...
  7. ה

    מקווה

    שלום רב ! אין בזה שום בעיה המקוה לא נפסל ונשאר בטהרתו, כיון שהיו שם 40 סיאה כשרים, אפילו תוסיף עליהם כל מימות שבעולם הוא כשר, ובפרט שבמקואות שלנו יש השקה.
  8. ה

    כלל אמירת 'צדקתך' במנחה של שבת

    שלום רב ! החילוק הוא האם זה מחמת עצם היום או דבר צדדי שפוטר מאמירת תחנון. אם זה מחמת היום לא אומרים צדקתך אך אם זה מחמת דבר צדדי כגון ברית או חתן, אומרים. ועיין בילקו"י שבת א' כרך ד' עמ' תשב' שהביא בזה מחלוקת, ושם בהערה האריך בזה, והביא דהטעם הוא מדברי האבודרהם שכל יום שאומרים בו הלל אין אומרים...
  9. ה

    מאבד עצמו

    אני מצרף את מכתבי ההבהרה של הרב ניסים בן שמעון שהיה בסוד העניינים, והוא גם מכריע בעניין מאבד עצמו לדעת בנידון דידן .
  10. ה

    אולם רבנות ירושלים או רבנות אור יהודה ומשגיח חיצוני

    שלום רב ! מהמציאות בשטח אין תשובה חלוטה, איזה משגיח עדיף, זה תלוי מאוד בכמה נתונים. אני מביא מספר נקודות למחשבה שע"י כן תוכל להכריע בעזה"י. 1. מה טיבה של אותה הרבנות האם יש רב נותן כשרות שעומד על משמר הכשרות ביום יום כראוי. 2. האם המשגיח אכן ירא שמים ועושה מלאכתו נאמנה ואינו חושש מבעל הבית. 3...
  11. ה

    שידוך למעוניינים בפאה

    אם הם שניהם מעוניינים ברצונם מותר, אך אם אחד הצדדים אינו מעוניין והצד השני מעוניין ויש חשש שיכנע מחמת כן לפאה יש לשאול שאלת רב בכל מקרה לגופו. וידוע לנו מעשים מכלי ראשון שמרן זצוק"ל הורה כמה פעמים לבחורים לגשת לשידוכים כאלו למרות שהבנות רצו ואמר שהם יתבגרו מעט ויוותרו והיו פעמים שהורה לא לגשת...
  12. ה

    ספיחין

    כל שנזרע בשביעית או אפילו ערב שביעית ולא השריש קודם ראש השנה אסור באיסור ספיחין, ומה שנאמר ששמור ונעבד מותר, הוא בדברים דליכא איסור ספיחין כגון פירות שגדלים על העץ או בירקות רב שנתיים כגון אננס וכדו' גזירת ספיחין היא מדרבנן שהרי מהתורה היו מותרים, וכיון שראו חכמים שהיו זורעים שדותיהם בסתר...
  13. ה

    רבינו תם

    תשובה : כל מלאכות האסורות מדרבנן כיון דהוי ספק דרבנן לקולא ואביא כמה מן המלאכות טלטול מוקצה, הדלקת אור לד, כיבוי אור, נסיעה ברכב כשאחר נוהג, הוצאה וטלטול בכרמלית, אמירה לגוי, ועוד..
  14. ה

    קריאת התורה בלי טעמים

    תשובה : יפה עשיתם ויצאתם ידי חובה ומותר לעשות זאת בין בימי שני וחמישי ובין ביום השבת מקורות: כתב מרן בשו"ע סי' קמב' סעי' ב' "וישוב שיש שם מנין ואין מי שיודע לקרות בתורה כהלכתה בדקדוק וטעמים, אפילו הכי יקראו בתורה בברכה, כהלכתה." עכ"ל. אמנם עיקר המצוה היא לקרוא בטעמים וכמו שהגמ' במגילה ג...
חזור
חלק עליון