Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
הערה: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש.
מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com
תודה רבה
צודק, טעיתי.
נעלם ממני הס"ק הזה בכף החיים.
ועכשיו ראיתי גם בס' ברכת ה' (ח"ג פי"א הט"ז עמוד תס) שהביא כן בשם זכרונות אליהו ובס' אוהל מועד. ופסק שם דבדיעבד סב"ל.
עיינתי שוב
ובמהדורה שבידי בכף החיים ס"ק א' וס"ק כ' כתוב "פת" ולא מוזכר פרי. (אולי כבודו מתכוון למקום אחר בכף החיים שאני לא ראיתי ואדרבא יודיעני)
והקושיא שכתבת ועוד דאם כשיטת הרמ"א דוקא וכו'
במחילה לק"מ שהרי מדובר באופן ש"הסיח דעתו" וגם "יצא ממקומו" שבזה הרמ"א כתב שצריך לברך ואילו אבן העוזר...
ראה בהלכה ברורה ח"ט קעח הלכה טו שכל הפוסקים ס"ל שאינו מועיל מה שאוחז בידו את המאכל, עיי"ש.
ויש שטעו לחשוב שהרב כף החיים ס"ל שאינו חשיב שינוי מקום כשהולך והמאכל בידו ממה שכתב בס"ק א ובס"ק כ. אבל הרואה יראה שאין זו כוונתו, ואדרבא משם מוכח להיפך. כי דיבר שם רק על מי שאכל דבר שקובע ברכה במקומו כגון...
שלום רב
לכאו' גם אם נבאר שהתנאי הוא "שהנני מצמצם את התפשטות הברכה רק על מאכלים אלו" (ולא גילוי דעת שאינו רוצה לפטור האחרים, כי נפטרים ממילא)
מכל מקום למה לא יועיל תנאי זה לכל השנה "שהנני מצמצם את הברכות שאברך רק על המינים האלו שברכתם ודאי זהה לברכתי"?
והאמת שמעיקרא לא זכיתי להבין מה ההבדל בין...
מחילה מכת"ר
חשבתי שיש עם מי לדון...
אני רואה שזו שיחת חרשים, טענו שהעגבניה אדומה והשיב לו שלא יתכן כי המלפפון ירוק...
אז אני פורש מהדיון. ואם הייתי יודע כן מתחילה כלל לא הייתי מפרסם כאן את דברי.
ואשמח מאוד אם המנהל יעשה זאת וימחוק את כל השרשורים השייכים אלי בנושא זה.
וסליחה שהטרחתי את כת"ר...
החילוק פשוט בין קבלת ר' אליעזר שנגע פלוני צריך הסגר גם אם לא מבינים מה הטעם להצריכו הסגר, ולא מפני שלא נדע הטעם לא נעשה. כמו שקושית קורח למה צריך תכלת בטלית שכולה תכלת לא תשנה את ההלכה הברורה.
לבין נידון דידן שהפוסקים אומרים שלהרמב"ם גרוגרת שליש ביצה. והזית פחות ממנו. ושאינם יודעים בכמה הזית קטן...
ברוך ה' אני שמח מאוד שהתקדמנו...
בתחילה היה ראוי לנהוג שלא לשמוע ולקרוא את הדברים כמבואר ברמב"ם והרע"ב והתוס' יו"ט ספ"ט דנגעים... (כמובן שעכשיו אתם רואים שאין שום קשר לשם) והיה ראוי להניח את הספר רק על שולחנם של גדולי ישראל (שכמובן אין להם זמן ונראה שגם לא יעיינו בהם אלא יתנו לתלמידיהם וכו')...
ולי הקטן ברור יותר מזה, שאם מרן זצ"ל היה מביא רק עשירית מהטענות והראיות שאספתי מכל מי שבירר נושא זה לאמיתו, היה הדבר כנ"ל. ולא חסרים דוגמאות כאלו לרוב במשנתו של מרן זצ"ל.
ואני מתפלא על אלו הדוגלים בשיטתו ובמשנתו, שאינם הולכים בפועל לפי שיטתו בכל מקום, שתמיד היתה האמת בדברי הש"ס והפוסקים מנצחת כל...
שלום רב
לא אמרתי קבלו דעתי, והבוחר יבחר האם לילך אחר בירור האמת או אחר המסורה (אם יש כזו...)
וגם יבחר לו האם "אי ידיעה" שכותבים האחרונים בדעת הרמב"ם שאינם יודעים האם הזית קרוב לגרוגרת או רחוק ממנה, נהפכה למסורת שהזית שליש ביצה. (ודע, שזה פשוט שהאחרונים לא הייתה כלל יכולת בידם במציאות לברר את...
אשמח מאוד אם תעלה לנו צילום או קובץ פי די אף, למי שאין לו את המהדורה הזו של מר"ן הראש"ל שליט"א (כמוני)
דרך אגב שמחתי פעם הקלטה של שיעור (או אולי שאלות ותשובות ברדיו וכדו') של מרן מלכא זצוק"ל שמדבר להדיא על אפיית מצה בתנור גריל חשמלי והזכיר שיש מחמירים בזה ואמר שאין לחוש לזה. ושמרתי את ההקלטה...
דברים אלו הם גמרא מפורשת בב"ב קל: - קלא. וכמו שהבאתי בהקדמה לספרי עמוד 7, שכל עוד לא השיב הרב הגדול על טענות התלמיד הקטן, חובה על התלמיד להחמיר כדעתו ולא לסמוך על הרב, אלא שמאידך גיסא חייב הוא גם להמשיך להחמיר כדברי הרב הגדול עד שיתברר הנושא, או מפי הרב הגדול או מפי שאחר חכמי הדור שיכריעו...
אמן ואמן
הלוא את זה כבר ביקשתי לפני שנה...
ואולי באמת עכשיו הגיע הזמן.
אבל אם זה אכן קורה וייגשו אל מרן שליט"א לבירור סוגיא חשובה זו, הרי שלזה צריך מישהו שיברר באמת את הנושא לאשורו ויציג את הטענה המרכזית שאין שום הכרח שהזית השתנה לפי הרמב"ם (ורוב ככל הראשונים) ובוודאי אינו שליש ביצה כלל לכו"ע...