• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

תוכן לאחרונה על ידי hagay ben moshe

  1. H

    פרוטוקולים משנת תשל"ג מזמן כהונתו כרב ראשי לישראל

    אגב,הרב גורן היה מאוד דומיננטי וניהל את ישיבת המועצה ביד רמה (גם מהפן ההלכתי).רבינו הגדול התערב היכן שהיה צריך ותו לא מידי .
  2. H

    פרוטוקולים משנת תשל"ג מזמן כהונתו כרב ראשי לישראל

    בס"ד חזק ! קראתי את הפרוטוקול הראשון ולדעתי כל אחד שעוסק בהוראת הלכה חייב לקרוא ולהבין את הלבטים שיש אז והיום בין הרצוי למצוי והחלופה של להאכיל רוטב במקום שומן (רמב"ם) והדברים מורכבים .התשובה היא לא תמיד ברורה ורואים את זה בהתדיינות בנוגע לכשרות המלונות .יישר כח !
  3. H

    תיקון ברכה ע"י אמירת ברכה אחרת

    בס"ד חזק וברוך על ברור ההלכה ! אני מסכים שאם אמר בא"ה אלוקינו מלך העולם ואז נזכר שכבר ברך ואז יש לו אפשרות לסיים ברכה שאינה צריכה ולתקן עם "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" או לעומת זאת ישנה החלופה שכ' הציע. אז עדיף באמת שיסיים עם ברכת "בשמים" וכיוצ"ב וכך ירוויח את שיטת הי"א בס' ר"ט וגם שאמרינן...
  4. H

    תיקון ברכה ע"י אמירת ברכה אחרת

    בס"ד לדעתי הדוגמא של מעין שבע לא כ"כ תואמת וקשה לדמות ממנה מאחר שהיא פותחת בא"ה אלוקינו ואלוקי אבותינו ,כך שאם אדם נזכר לאחר שאמר בא"ה ממ"נ לא ימשיך אלא יסיים "למדני חוקיך או ברוך שם וכו' ושלום עלייך נפשי כי אם כבר אמא אלוקינו ואלוקי אבותינו הוא כבר משנה ממטבע הברכה של בשמים ומה גם שמעין שבע...
  5. H

    תיקון ברכה ע"י אמירת ברכה אחרת

    בס"ד זה לא תלוי בפלוגתת הראשונים בסימן ר"ט סע' א' ? שלשו"ע שפסק כהרמב"ם ולא כי"א שהביא בסיפא, יש לומר שבתר עיקר ברכה אזלינן, ואם כך לא יוכל לעשות כמובא לעיל לשיטת מרן והרמב"ם .וגם בפנים מאירות שהובא בבאר היטב שמביא נידון :בשטעה בהבדלה ובירך על האש במקום הבשמים וסיים בבשמים יצא וזאת באם כיוון...
  6. H

    ספק דאורייתא לחומרא

    בס"ד אשמח לעדכון .בסה"כ מטרת כולנו לאסוקי שמעתתא אליבא דהילכתא .
  7. H

    ספק דאורייתא לחומרא

    בס"ד בעניותי לא הצלחתי להבין ....דברי הגר"ע במקורות שציינתי, פיו וקולמוסו ברור מיללו .(כולם מוזמנים לעיין במקורות ולחוות דעתם ובוודאי שאינם ציטטות מדעתי אלא הפניה למקורות ולפוסקים עליהם הסתמך הגר"ע ושגם הם פוסקים כהרמב"ם) אינני מכניס ראשי בין ההרים הגדולים רק מסב את תשומת לב החברים שהרמב"ם אינו...
  8. H

    ספק דאורייתא לחומרא

    בס"ד לר' אוריאל ,אם הדרינן לכללא שמרן הבית יוסף פוסק בד"כ כרוב עמודי הוראה רא"ש,ריף,רמב"ם ולא בהכרח לפי רוב ראשונים אזי בסוגייא דנן (ספק דוארייתא אי הוי מדרבנן או מדוארייתא) אזי דעת הריף ורמב"ם דהוי מדרבנן ובדעת הרא"ש נחלקו בדעתו ודעת הרב הגר"ע במקורות שציינתי לעיל הוי מדרבנן ולכן יוצא שדעת...
  9. H

    ספק דאורייתא לחומרא

    בס"ד אחר המחילה ,כבודו יעיין בחזו"ע יו"ט עמ' רמ-רמא שמביא פרי מגדים ,פני יהושוע,פרי חדש,כרתי ופלתי,שאילת יעב"ץ ,מחזיק ברכה ועוד אחרונים שסוברים כהרמב"ם . כמו כן עיין בטהרת הבית הישן חלק ב' עמ' רמא-רמב ובחדש עמ' רנב-רנג שהביא חבל ראשונים שסוברים כהרמב"ם והם...
  10. H

    חזרת הש"ץ בששה

    בס"ד הרב יצחק דיבר על כך בלווין בערך לפני חצי שנה .היכן יש גישה לעלוני בית מרן של השנה האחרונה ? מזיכרון זכור לי שדיבר על הנאמר בבית יוסף ואמר שאם ימתין דקה שתיים אזי כדאי לחוש לכך לכתחילה ואילו מעיקר הדין אינו לעיכובא ואם ממהרים אזי יכולים להסתפק ברוב ע"כ .(ומכאן תוספת שלי) וכפי שהסיק המשנ"ב...
  11. H

    בשר רבנות לספרדי

    https://www.gov.il/BlobFolder/generalpage/bchinot_kashrut/he/ספר השגחה וכשרות.pdf 7 .יש להכשיר גם בשר כשר בתוך 72 שעות לשחיטה. בשעת הדחק לפני שעובר הזמן הנ"ל אפשר להשרות את הבשר המים בדיעבד אפשר להקל בהדחה טובה בצינור מים. הבשר שהושרה/הודח ישווק כ"כשר" לאחר הכשרתו אף אם היה "חלק". עמוד 27 בחוברת .
  12. H

    תפילה בשבועות בעלות השחר .

    בס"ד ראיתי ששאלו באתר בנוגע להיתר להתפלל בשבועות בעלות השחר . המשנ"ב בסימן פ"ט הביא בשם הפרי מגדים בסימן תצ"ד שבכה"ג חשיב שעת הדחק וכדיעבד דמי . מרן זצ"ל בספרו טהרת הבית העלה ששעת הדחק חשיב טפי מדיעבד וכך העלה להתיר הרב דוד כהן בספרו "אור ההלכה - מועדים "והביא בשם הרב רצאבי שמי שלא סובר...
  13. H

    בשר רבנות לספרדי

    בס"ד ראיתי בתקנות שהרבנות הוציאו למשגיחי הכשרות שגם אם שחטו בשר שהוגדר "חלק" והבשר עמד לשהות ג' ימים טרם מליחתו וע"מ שלא יעבורו עליו ג' ימים השרוהו במים או שטפו אותו במים לחוש לחומרת הגאונים ,אזי כשרותו בכה"ג יורדת מחלק לכשר .אמנם אינני יודע מה שיעור בשר במשחטות שעומדים לעבור עליו ג' ימים טרם...
חזור
חלק עליון