• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

בשר/עוף רבנות

ב"ה
שלום וברכה,
במענה לשאלתך האם מותר מעיקר הדין לאכול בשר או עוף עם הכשר של רבנות רגילה, והיא שאלה חשובה מאוד, הנני להשיב בס"ד,
דהנה יש בידינו כלל יסודי ומקיף בכל הנושא של נאמנות בכלל ושל כשרויות בפרט, והוא הכלל שלימדונו רבותינו בכמה מקומות בש"ס "עד אחד נאמן באיסורים", ויש יוצא מן הכלל אחד, והוא "כל החשוד על הדבר אינו נאמן להעיד על הדבר", כלומר, שכל אדם מישראל נאמן להעיד על הדבר אם הוא מותר או אסור, מלבד מי שאינו נזהר בעצמו מאותו איסור, וכגון מי שאוכל נבלות וטרפות חלילה, שאינו נאמן לומר שבשר זה הוא כשר.
ולכן כאשר רואים חותמת של כשרות שהעומד מאחריה ולוקח אחריות על אותה כשרות הוא אדם שאינו חשוד לאכול נבלות וטריפות, הרי שאדם זה נאמן להעיד שעוף זה או בשר זה כשר ואינו טרף, וממילא מותר לאוכלו. ולכן כל כשרות שתהיה אנו מאמינים וסומכים עליה מפני שהעומד מאחרי גוף כשרות תמיד יהיה אדם שומר תורה ומצוות שנזהר ממאכלות אסורות.
אלא שיש להשים לב שהעדות שהוא מעיד על המוצר היא תואמת את השיטה בהלכה שאנו הולכים לפיה, ולכן גוף כשרות שהעומד מאחריו הוא ממוצא אשכנזי, ויעיד שהדבר כשר, אצטרך שיעיד לי באופן מפורט שהבשר כשר אף לשיטת הספרדים, שהרי יש בדבר מחלוקת, וכשאומר סתם כשר, יתכן שכוונתו כשר לפי השיטה שסומך עליה. ולכן לגבי בשר שיש חילוק בין אשכנזים לספרדים, נהגו שאם כשר רק לאשכנזים כותבים כשר, ואם כשר גם לספרדים כותבים חלק. ואף שההכשר הוא רבנות רגילה, אם הוא חלק מותר לספרדי לאכול ממנו ואפילו לכתחילה, אלא שכמובן כל עוד שלא כתוב עליו שהוא כשר למהדרין, אזי אף שהוא מותר באכילה לכתחילה, מ"מ אינו מהודר, ולכן אינו מותר אלא מעיקר הדין, אבל ראוי מאד להחמיר ולאכול דוקא בכשרות מהודרת, ועליו תבא ברכת טוב.
ומעתה לגבי מוצרים שאין בהם מחלוקת מהותית בין העדות והחוגים, וכגון עופות, הנה בזה אם יש עדות של מערכת הכשרות שהמוצר כשר, הרי שמעיקר הדין הוא מותר באכילה לכל החוגים.
וכל החילוקים הנוספים השייכים בין סוגי הכשרויות ובין רמות הכשרות, אין בהם כדי להפוך את המוצר ממותר באכילה לאסור באכילה, אלא לכל היותר כדי ליתן סדרי עדיפויות מצד רמת ההידור של הכשרות, עד כמה מחמירים בחומרות ומדקדקים בדקדוקי הלכה.
וזאת יש לדעת, שבאופן כללי לפי מה שקורה היום במציאות במשחטות בשחיטת העופות, אשר תחת הכשרות של רבנות רגילה, ברוך ה' תהילות להי"ת המצב טוב מאוד, וכבר העיד לי חסיד אחד שעובד כמה שנים בשחיטה, ואביו שוחט למעלה משלושים שנה, והוא ממשפחה של שוחטים, שאביו אמר לו, שהכשרות המהודרת ביותר של עופות מלפני כשלושים שנה, לא יכולה בשום אופן רק מבחינה טכנית להגיע לרמת הכשרות של שחיטת רבנות של היום, הן מחמת הנגישות, הן מחמת האיכויות של הכלים והחומרים, והן מחמת התפתחות הטכנולוגיה וכו', ולכן אשרינו שזכינו, וכל מה שנותר לנו לבחור בסדרי העדיפויות הוא כאמור את "רמת ההידור" של הכשרות.
ואשרי השומר על קדושת פיו ממאכלות אסורות בתכלית ההידור, שיזכה לטהרת הלב ונקיות הדעת ביתר שאת אמן.

בברכה רבה
 
נערך לאחרונה:
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון