• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

חתם המבדיל בין קדש לחול במקום בין קדש לקדש האם יצא או לא.

כהן

Active member
עי' בפסקי תשובות בסי' תע"ג בשם רבים מאחרוני זמננו שלא יצא. ועי' בחזו"ע פסח עמ' ער"ב שדעת הגרי"ש אלישיב שיצא וכ"פ בחזו"ע שם.

אולם יש ראיה מדברי [רב שרירא] גאון שהובא באוה"ג ברכות עמ' 33 דס"ל דהוי שינוי ממטבע הברכה ולא יצא.

והוא דשם דן לענין אמירת אור חדש על ציון תכין בסוף ברכת יוצר שהרס"ג ס"ל שאין לאומרו משום שאין זה מענין המטבע וכתב וז"ל לא ידעיננא ולא סבירא לנא כיון דחותם גופיה יוצר המאורות מאי איכפת לן מאי אימור באמצע מימרא וכו' מאן דמדקדק באור חדש דלא למימריה דעיקר ברכה על אור מעשה בראשית הוא וכו' דלאו על האי אור עיקר ברכה, וכו' ועוד כדמבדלינן באורתא דאפוקי שבתא ליומא טבא שהיא הבדלה בין קדש לקדש לאו קא מנינן סדר הבדלות בין קדש לחול ולא עיקר ברכה בין קדש לחול הוא, אף הכא נמי אע"ג דאמרת עיקר ברכה על אור השמש – כדמאני בהדה באמצע מימרא מאורות אחרים לא הפסיד וכו', ודאי אי חתים חלופי יוצר המאורות ברוך יוצר אור חדש הפסיד דלאו הוא עיקר ברכה וכו' עי"ש, ומבואר מדבריו שמי שחותם בדבר שאינו עיקר ברכה לא יוצא ורק להזכיר באמצע הברכה שפיר דמי, והוא גופיה קרי למילים 'בין קדש לחול' לאו עיקר ברכה, וא"כ נראה מדבריו שלא יוצא אם חתם בזה, וכן משמע מדברי הבה"ל בסי' רצ"ט ס"ו סד"ה ולקבל עי"ש.
 
חזור
חלק עליון