• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

אורך החצאית

שלום הרב
אשמח לקבל פסק הלכה מפורט לגבי אורך החצאית.
בתיכון (חרדי) שבו לומדות בנותי החליטו לשנות השנה את אורך החצאית מחצאית שאורכה כמעט עד הקרסול (שכך נהגו כל השנים בתיכון זה) לחצאית אמצע הרגל. וההנהלה אוסרת על הבנות להגיע בחצאית הישנה הארוכה יותר. ההנהלה טוענת שבחצאית אמצע רגל יש מראה יותר מכובד. האם זה נכון? ומה עלי לעשות?
תודה
 
שלום וברכה

אורך החצאית צריכה לכסות את הברכים גם בעת ישיבתה (שהוא כ8 ס"מ מתחת לשוק, חצאית הנקראת 'חצאית אמצע'), וצריכה החצאית להיות צנועה ולא צמודה לגוף, ואשה שמאריכה את החצאית יותר (לחצאית הנקראת 'שלושת רבעי') תבא עליה ברכה, ובלבד שתיהיה צנועה, כלומר שלא תיהיה צמודה לגוף, או בולטת באורכה באופן שמושכת את העין, כמנהג אותן שאינן הולכות בצניעות (כי ידוע שיש חצאיות ארוכות שאינן צנועות).

ובחורה שמנהגה היה להחמיר ללבוש חצאית ארוכה שהיא צנועה, וידעה שנהגה בחומרא ורוצה להתיר לעצמה כעיקר הדין צריכה התרת נדרים, אמנם אם נהגו ללבוש חצאיות ארוכות שאינן צנועות ורוצות ללבוש חצאיות אמצע אין צריך התרה, כיון שכעת נוהגת כעיקר הדין, ואם המקום בה לומדת מחייב אותה ללכת בחצאית אמצע ולא חצאית שלשת רבעי, כדאי להתייעץ עם חכם שימצא את הדרך הנכונה כל מקרה לגופו כיצד יש לנהוג.

מרן הראש"ל שליט"א כתב בילקוט יוסף דינים לאשה ולבת (פרק ס, קונטרס "קדושים תהיו", הנהגות צניעות לאשה ולבת סעיף ה) אסור באיסור גמור לבנות ישראל ללכת בחצאיות קצרות, או שמלות קצרות, שמלבד שעוברות בכך על איסור חמור של פריצות וגירוי יצר הרע, יש בזה גם לאו מן התורה, משום "ובחוקותיהם לא תלכו". ובנות הלובשות חצאיות קצרות למעלה מן הברך, צריך להשתדל להשפיע עליהן בדרכי נועם ללבוש חצאיות או שמלות צנועות, באופן שמכסות את הברכים גם בעת ישיבתן.
וראיתי בקובץ אור תורה (טבת התשע"א מכתבי תורה סימן מז עמוד שכב) שכתבו שבגליון אור תורה (חשון תשע"א סימן יח) שאלו שמעוררים מה צריך להיות לפחות האורך של השמלה או החצאית, והשיב כבוד מרן הגאון הנאמ"ן שליט"א עד כ 8 ס"מ מעל כף הרגל, עיין עוד יוסף חי (פרשת בא סוף אות ב') עכ"ל, עוד שאלו האם ראוי ונכון להחמיר יותר מכך שהבגד יגיע עד הקרסול ומדוע, והשיב אין צורך להחמיר בזה כי זה אופנה של המקסי, וגם בימי הבא"ח לא נהגו להחמיר בזה עכ"ל.
וכתב הרה"ג אברהם זיאת שליט"א שנלע"ד להעיר דבעוד יוסף חי כתב ודע כי סוף העצם של הארכובה שהוא הנקרא בערבי כלכאל הנה שיעור שני שלישי טפח דרכו להיות גלוי אצל כל הנשים שאין לובשין אנפילאות בכפות רגליהן, ולמעלה משני שלישי טפח הוא בכלל מקומות המכוסין ואסור לקרות כנגדן יען כי עצם זה של הארכובה הוא בכלל שוק שעליו אמרו שוק באשה ערוה עכ"ל, ופירש בספר דברי שלום (הנדמ"ח עמוד קסו) מהעקב עד בליטת הקרסול נקרא בערבית כלכאל וכידוע שבמדינות ערב קיים תכשיט הנקרא כלכאל שהוא כעין צמיד
המקיף את הרגל ומקומו תחת בליטת הקרסול עכ"ל, ומשמע שעד הקרסול מכוסה בבגד
ולמטה ממנו שני שלישי טפח עד העקב יש שאין דרכן ללבוש אנפילאות, ומדברי הגאון
הנאמ"ן שליט"א נראה דהשני שלישי טפח הם מעל הקרסול, ומ"ש ס"מ נראה ברור
שהוא ס"ס וצ"ל ס"מ ומ"מ זה טפח ולא שני שלישי טפח וצ"ע, ויש להקשות דהרי כתב
בעוי"ח שעד סוף העצם של הארכובה הוא בכלל שוק ומוכרח דמ"ש שני שלישי טפח זה
למטה מהקרסול שהרי כתב העוי"ח שם אות א' דמהארכובה ולמעלה אפילו פחות מטפח
אסור, וא"כ אין מקום לעלות אלא לרדת וכמ"ש בעוי"ח דכפות הרגלים מגולות וכ"כ עוד
בבא"ח פרשת בא אות י"א וי"ב וזה שני שלישי טפח למטה מסוף העצם
וז"ל הרב בן איש חי חוקי הנשים פרק י"ז ובמציאות הננו רואים בעינינו ונעיין בדעתנו
המלבושים הצנועים הוא הבגד המצניע האשה מכל צדדיה ויעטפה ויכסה מכתפיה ועד
עקבי רגליה עכ"ל, וכ"כ תלמידו רבי שמעון אגסי זצ"ל (אמרי שמעון עמ' רג - רה) נבאר
החרבן הנעשה ע"י הנשים מענייני החציפות שנתרבה אצלם ושינוי מלבושים לבושי אירופא
וכו' בצאתה תהיה צנועה ביותר כדרך נשים הצנועות של דור הקודם שהיו מתעטפות בצעיף
מכף רגלכן ועד קודקודם עכ"ל, וכ"כ הרב שומר אמונים זצ"ל (תקנות והדרכות עמ' יד)
בימי נעורי לא היה ניכר איזה אשה לובשת בתי שוקיים גרביים כי הבגדים היו ארוכים עד
המנעלים עכ"ל וכן הוא כבר בגמ' שבת צח למה משכן דומה לאשה שמהלכת בשוק
ושיפוליה שולי בגדיה. רש"י) מהלכין אחריה.
מכל זה יוצא שדרך הצניעות האמיתית לפני שהתחילו האופנות למיניהן היא שהשמלה
תכסה עד סוף הרגלו, וחשוב לדעת שמה שנקרא כיום אופנת מקסי זה דוקא כשהחצאית
צרה וצמודה ומבליטה את הרגל לאורכה ומטרתה אינה לצניעות, אלא להראות את תנועות
הרגל וצורתה אך חצאית ארוכה ורחבה כדרך שלובשות הנשים הצנועות אינה נקראת כלל
בשם מקסי, ואין לה שייכות לאופנה זו כלל ובעבר עד המהפכה הצרפתית, היה נהוג בכל
העולם ואפילו אצל האומות ללבוש שמלה רחבה וארוכה המכסה את כל הרגל בצניעות
ראה תמונות בספר עולמות של טוהר, וכן יאה והגון דפיסוק הרגלים גנאי הוא לאשה
(פסחים ג.) ומה שכיום יש נשים ההולכות בחצאיות צרות או קצרות דבר חדש הוא
בהשפעת הקידמה וצ"ר הצורר יצר המקצ"ר, ואחרון הכביד שיש שהתחילו לאחרונה בעצת
בלעם ללבוש גרביים בצבע בשר הרגל וגורמות להחטיא את הרבים בהרהורי עבירה, ומי
שבידו להשפיע ולעורר שכרו כפול מן השמים, וב"ה יש אברכים יראי שמים שפעלו אצל
נשותיהם להאריך את החצאית וללבוש גרביים כהות לא בצבע הרגל, או במראה דומה
לרגל מגולה ולא שקופות שבשר הרגל נראה מתוכו ובזכות נשים צדקניות נגאל ברחמים
במהרה בימינו אמן. ע"כ.
והשיב על דבריו ראש הישיבה הגאון הנאמ"ן שליט"א לא שמענו חומרא כזו מעולם שהשמלה תגיע עד לכף הרגל כמו שמלת כלה, והמשנ"ב (סימן ע"ה סק"ב) כתב שבפרסות רגל עד השוק במקום שדרכן לילך יחף מותר לקרות כנגדו וכו', ובמקום שדרכן לכסות שיעורן טפח כמו שאר גוף האשה ע"ש, ולכן התיר העוי"ח עד שני שלישי טפח ובזמננו שלובשות גרביים אפשר להקל עד שמונה ס"מ, ועכ"פ אין להוציא דברי העוי"ח מפשוטן שעצם של הארכובה הוא בכלל שוק, ואפ"ה מותר עד שני שלישי טפח, שאל"כ ייכשלו בהליכתן וברגליהן תעכסנה, והמחמיר יחמיר לעצמו. ע"כ.

בברכה רבה
 
  • לייק
תגובות: AEE
לפני כמה חודשים מישהו פרסם פה בפורום מכתב של מרן שמזכיר באמת את הנושא הזה:
 

קבצים מצורפים

  • __מכתב מרן הגר''ע יוסף זצ''ל  זיע''א בו מוזכר מורינו ר' ר...jpg
    __מכתב מרן הגר''ע יוסף זצ''ל זיע''א בו מוזכר מורינו ר' ר...jpg
    224.2 KB · צפיות: 55
ב"ה
שלום וברכה

ישר כח על פרסום המכתבים של מרן זיע"א, והאמת אהובה על הכל, שמוכח בהם דדעת מרן זיע"א שיש להורות לכתחילה שיש ללכת עם חצאית או שמלה שמכסה את כל השוק עד עצם הקרסול, והלואוי שיכנסו דברים אלו ללב בנות ישראל הכשרות, ומוכח שבכל הדורות בנות ישראל הלכו כך בשמלות עד הארץ כדמוכח בשבת צח: תנא דבי רבי ישמעאל למה דומה המשכן לאשה שמהלכת בשוק ושפוליה מהלכין אחריה, וכתב שם רש"י וז"ל שולי בגדיה, כך היתה יריעה של אחריו נגררת בארץ עכ"ל, ואין לסמוך על החצאית שמגיעה לברך ולובשת גרבים אטומות, דזה לא נקרא כיסוי באמת, ולא הוי צניעות כלל, ואשה שהולכת כך, אסור לקרות כנגדה דהוי ערוה לכל דבר, וכן הסכים הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצוק"ל, והוסיף טעם שיש חשש גדול שיתרומם לה החצאית או השמלה היא תעלה למעלה מהברך, ואם כן מה הועילו חכמים בתקנתן. (מתוך מכתבו של מרן זיע"א כ"ו אב תשל"ט להגאון המפורסם רבי זלמן נחמיה גולדברג זצוק"ל), והוסיף בשם הצדיק המפורסם בבא סאלי זיע"א שהסיבה לריבוי האסונות בכללם המחלה הארורה ה"י שרבים חללים הפילה צעירים ומבוגרים רח"ל, הינה בגלל חוסר קדושה וצניעות, ראשונה, בגלל שרבה הערבוביה בין גברים לנשים ובפרט שבבתי ספר הממלכתיים לומדים בערוב, בנים ובנות יחדיו. ושני בגלל שיש חוסר בצניעות ורבה הפריצות, שנשים הולכות עם שמלות וחצאיות קצרות שאינן ארוכות כדבעי, דהיינו עד הקרסול, אי לכך מידת הדין מתוחה רח"ל, וכתב כל זאת לחזק ולעודד בדבר כה חשוב שהוא אבן יסוד של כל עם ישראל. (מתוך מכתבו של מרן זיע"א טו חשון התשמ"ז להרה"ג משומר צוברי זצוק"ל רב המועצה מקומית גן יבנה).

חזקים וברוכים ברכם טהרם זוכרי קדושתך

שבת שלום ומבורך
 
ב"ה
שלום וברכה,
מאחר שהעירו לתשומת ליבי אודות המכתב ממרן זיע"א שפורסם כאן, ולאחר התייעצות עם כמה ת"ח מתלמידי מרן זיע"א בענין, ראיתי לנכון להציג את ההתיחסות שנראית לכמה מתלמידי מרן זיע"א אודות דעתו דעת תורה מצד הדין לענין אורך החצאית, האם אכן יש חיוב הלכתי מן הדין הגמור לילך עם חצאית עד הקרסול, או שזוהי ממדת חסידות, אבל מן הדין יש לילך לכל הפחות כמנהג בנות ישראל הכשרות שהולכות עם חצאיות המכסות עד אחר הברכיים גם בעת ישיבתן.
וכך כתבתי להתייחס למכתב, בעניותי, במרוצת הכתיבה לפניהם, ונחיצת הזמן, והסכימו עימי:
שבתחילה כתב אלי ת"ח חשוב מתלמידי מרן הראש"ל שליט"א בזה"ל:
מכתב מרתק. וחובה לפרסמו, מרן חוזר בו ממה שכתב ביבי"א. היה ע"ז פולמוס במשנ"י הראשונים. גליון ב-ז.
עד כאן.
והשיבותיו בזה"ל:
ב"ה
מתון מתון ארבע מאות זוז שויין!
ובנידון דידן מאן דאמר שמונה מאות לא משתבש!
לענ"ד חובה שלא לפרסמו עדין!
אם כבר, אז כן יש להיוועץ ולהימלך בגדלו"י ובפרט בדעתו של מרן הראש"ל שליט"א בנושא, גם כיצד יש להתייחס לזה, וגם אם לעשות מעשה אז כיצד לעשות, כי זה לא ענין פשוט כלל לפי המציאות של דורות.
אולם לגופו של ענין לענ"ד קלה כמות שהיא יש ליתן את הדעת על כמה נקודות מהותיות לא פחות:
א. מעולם משנת תשל"ט שנכתב המכתב הנ"ל, ועד היום הזה, לא שמענו ולא ראינו ממרן זיע"א, לא בתושב"כ ולא בתושבע"פ, שהתריע או הודיע או אמר אמירה קלה ונעימה כדרכו בקודש, על פתגם דנא כנגד מה שנוהגות כל הנשים שעמו במחיצתו בסביבתו, (ולא דמי לפא"נ שיודעות דעתו ומה עליו לעשות). ומרן זיע"א האחרון שיאחז בפלך השתיקה מלהודיע בשער בת רבים את דעת התוה"ק ללא חת, וכ"ש שמדבריו ביבי"א מתבאר נגד הדין, והדבר מהוה מכשול אף בלי הנסיון של צניעות, וכגון האשה בביתה שהחצאית מכסה עד אחר הברך ויש גרביים אטומות על השוק, והאיש קורא פסוקים וק"ש כנגד הגרביים, שמהיבי"א מבואר להיתרא, וכיצד מרן זיע"א לא הבהיר חזרתו לא בכתב ולא בע"פ, רק במכתב אישי לחכם מסויים, וזה לפע"ד הוכחה גדולה שיש דברים בגו ואין להזדרז לפרסם כלל ועיקר.
ב. גם במילואים ובגליונות ובכת"י שבהמדו"ב של יבי"א לא מוזכר ולו ברמז קל ביותר איזה נדנוד חזרה או הזהרה או הסתייגות קלה כמות שהיא בנידון, ודבר זה אומר דורשני טובא.
ג. ואדרבא, מהגליון מס' 9 בסוף התשובה ביבי"א ח"ו חיו"ד סי' יד, מבואר להדיא ששמלה עד הברך היא צנועה, כפי שמבואר בתוך התשובה, ורק שמכנסים שאינם מהודקות לגוף הם יותר צנועות, (אלא שאין ללובשם לכתחילה מטעמים אחרים ע"ש בתשובה בפנים). ואם היה דעתו שאסורות מן הדין אפילו רק מצד צניעות, וכ"ש אם היה דעתו שיש בזה דין ערוה לענין ק"ש (ונ"מ אפילו כנגד אשתו), כיצד ניסח הדברים כפי שניסח, ואדרבא היה לו לבאר דשוב מצא להקת פוסקים שבחצאית עד הברך אף כשיש גרביים על השוק חשיב כמגולה ואסור מן הדין הן מצד ערוה לק"ש ומינה לענין צניעות, ופשוט. ונמצא שגליון זה הוא כמאה עדים שמרן זיע"א לא נשאר בדעתו מהמבואר במכתב הנזכר!!!
ד. אדרבא אם ראינו מאז המכתב דברים שנכתבו ע"פ דעת מי שגדול, הוא מה שהביאו באי ביתו ועל צבא תהילתם מרן הראש"ל שליט"א את דעת מרן זיע"א שמנהג הנשים הכשרות באופן שהחצאית מכסה את הברכיים גם בעת ישיבן, ואם היה אומר בביתו ובחומותיו דברים בנושא במשך השנים, וכ"ש אם דעתו היתה לשנות שזה אסור מן הדין, מסתמא היה מגיע לאזני בנו כרעא דאבוה לכל הפחות כשכתב בזה באוצר דינים להלכה ולמעשה.
ה. ולבי אומר לי אם יורשה לי הקטן, דאותם להקת פוסקים שראה מרן זיע"א בדברי החכם ששלח אליו, היינו אחרוני הזמן יחסית, שלמדו כן מדברי הב"ח והש"ך ביו"ד סי' שמ בקריעת אפרקסותו, שנחלקו הראשונים מהו, ובש"ע הביא את כל הפירושים, ובין דברי הב"ח והש"ך מבואר שאשה שקורעת הבגד שמעל הכותונת הסמוכה לבשר, נחשב פריצות כאילו הבשר מגולה, ומכאן היו שהוציאו שגם לענין ערוה בדין ק"ש נחשב שאינו מכוסה, ונ"מ באשתו דליכא משום איסור פריצות, ונשאר רק מדין כיסוי ערוה, דחשיב מגולה, ועל זה ששו כמה מחברי דורנו בספר שייחדו לזה להוכיח שבגד הסמוך לבשר אינו נחשב כיסוי בדין ק"ש, אף בדליכא הרהור כלל, דסו"ס חשיב מגולה. וכל מעיין ישר עיניו יחזו עפעפיו יבחנו זאת אחר העיון והדקדוק היטב בדברי הב"ח והש"ך הנ"ל, שאין מדבריהם כלל ראיה לדין כיסוי בערוה לק"ש, לא מיניה ולא מקצתיה, ורק דברו משום פריצות שלא שייך שיחייבו אשה לקרוע הבגד שמעל הבגד הצמוד לבשר, שאז בצמוד לבשר יש פריצות כאילו מגולה, והיינו משום פריצות גרידא, ללא כל קשר לכיסוי לק"ש בדליכא הרהור כגון אשתו. וז"ב. אלא שמרן זיע"א בענוותו ראה להקת פוסקים במכתב שקיבל, ומכיון דאיירי בק"ש מול ערוה שהוא דאורייתא, חשש דלכל הפחות לא יהא אלא ספק ויש להחמיר, ולכן הדר הוא לכל חסידיו ממה שהיה ברור לו כשכתב היבי"א. אלא שלאחר זמן כנראה הבין בהקדם שכל הפוסקים הנ"ל הם ממש מן אחרוני הזמן ההוא, וכל סמיכתם על מי שדייק שלא כהוגן מדברי הב"ח והש"ך וכנ"ל, ולכן משך ידו מזהירות זו ולא העיר ממנה אפילו ברמיזה, ולא כתבה בגליון ספרו ולא במחברותיו, כי לא מצא בה מקור מהימן כדי לסמכה אף לא בתורת ספק. וזוהי שתיקתו הארוכה, וזוהי הגהתו האחרונה בגליון באותה תשובה, שממנה מוכח כדאמרן לעיל שמועיל חצאית עד הברך, (כלומר גם בזמן הישיבה כמובן כמבואר תוך תשובתו), ונתקיימו בו דברי הגר"א על הש"ע או"ח סי' שא סמ"ב ד"ה אם יש וכו', שכתב וז"ל: ושאלו חכמי לוניל להרמב"ם קושיא זו, והשיב להם וז"ל בתשובתו, ודאי אמת כדבריכם וטעיתי וכו' ותקנו הנוסחא, ע"ש. אבל האמת יורה דרכו שדבריו הראשונים ברורים וקיימים ולא טעה כלל, ואשתמטתיה להרמב"ם בתשובתו וכו'. עכל"ק של הגר"א על הרמב"ם. וה"נ בנ"ד אם כנים אנו בהנ"ל היה אפשר לומר, שדבריו ביבי"א ברורים וקיימים ולא טעה כלל, ואשתמטתיה במכתבו שמקור סמיכת אותם פוסקים שנתפסו בדברי הב"ח והש"ך אין להם משען ומשענה. (שמא תאמר ומנין אני אומר כן, ושמא יש עוד פוסקים אחרים שהם למדו ממקורות יותר חזקים ונאמנים ומכריחים, ולא מדברי הב"ח והש"ך, או שמא הכריחו מדברי הב"ח והש"ך באופן שלא ידענו ממנו, הא ליתא, שהרי חיבור שלם ועב כרס יצא בדורנו בענין זה, ועבדו עליו כמה ת"ח במשך שנים ארוכות, ואני מכיר היטב אחד מן המחברים העיקריים של חיבור זה, ולא הניחו פינה וזוית שלא חיפשו לבסס דבריהם שמן הדין לא נחשבו כיסוי, אבל בכל דבריהם לא מצאו יותר ממקור הדברים בב"ח והש"ך הנ"ל, וכמה ספרים מאחרוני הזמן שכתבו כן ללמוד מהם, ובדרך של דימוי כללי שציינתי לעיל, בלי חידוש מיוחד ופלפול מלומד בלימוד ודיוק דברי הב"ח או הש"ך, וחזקה על אותו חבר ודעימיה, שעם כל מה שהשקיעו בזה, לא פסחו על שום איזה פוסק או פסק או אמירה שלא היו מביאים בספריהם. ודי בזה).
ו. ולענין הלכה למעשה, כבר קי"ל דאם אחר כל הדברים האלה, עדין הלכה רופפת בידך, פוק חזי מאי עמא דבר, והיינו מנהג בנות ישראל הכשרות והממושמעות, מהמשפחות הטובות, ועל צבא תהילתם נשותיהם בנותיהם ושאר קרובותיהם של גדולי הדור ובכללם מרן זיע"א ומרן הראש"ל שליט"א, ואין פוצה פה כנגדן מאותם גדולים ואף לא ברמז, ואינם מביעים בשום אופן כנגדם מורת רוח מהנהגה זו, ובודאי חשיב מנהג ללמוד ממנו הלכה כשהיא רופפת בידך.
(ז. איני כותב כאן מנגיעות כי אצל ביתי מכוסה עד הקרסול מאז ומתמיד ברצון שניהם ובשמחתם תלי"ת)

הנלע"ד כתבתי בדחילו ורחימו לבאר מנהגן של בנות ישראל תורה בשמו ובדעתו של מי שגדול מרן רשכבה"ג זיע"א, שבודאי אין הקב"ה מביא תקלה על ידו וע"י חיבורו להכשיל את הרבים בצניעות ובק"ש נגד הערוה, ואיהו גופיה לא משתיק מלגלות דעתו בדרכים שבוחר לעצמו לפי הענין. והיעבת"א.

זעירא דמן חבריא
שמעון ללוש ס"ט
 
אני שמעתי כמה פעמים מהרב בוטבול שליט"א שאשתו אמרה לו שתמיד מרן אמר להן - לבנות - להאריך את החצאית כמה שיותר.
 
שאלה שנשלחה לרב חשוב ת"ח מופלג ותשובתו ע"כ:

לגבי אורך החצאית- א. האם אפשר לומר לבנות שמעיקר הדין הרב עובדיה כותב שצריך ללבוש עד הקרסול? ב. מדוע מרן ע"ה לא חזר בו ביבי"א כשהוציא את המהדורה חדשה?

תשובת הרב: א. יש עוד כמה דברים שהרב לא חזר בו במהדורה החדשה, אלא בספרים אחרים. וד"ת עניים במקומם ועשירים במקום אחר. [למעשה, הרב לא הוציא מהדורה חדשה, אלא בנו לאחר פטירתו אסף את כל התוספות שהרב הוסיף בגליונות במרוצת השנים ועשה מהדורה חדשה]. אלא שבטה"ב ח"ב - שיצא בשנת תש"נ לאחר המכתבים - עמ' קסה כתב ג"כ, שעיקר הקפידא בגרבים שקופות. ואפשר משום שידע שלא ישמעו לנו להאריך עד למטה. ולכן למעשה לא כדאי לומר שחובה עד למטה, אלא לומר שוודאי מצוה רבה להאריך את החצאית כמה שיותר, וכך דעת מרן זיע"א [ולא לחוש לטענה שזה רחובי וכדומה, וה' הבוחן לבות וכליות לא ימנע טוב להולכים בתמים], וכן צריך להסביר שחובה ללבוש גרבים אטומות לפחות 70 דנייר, או דקות יותר עם שמלה ארוכה, וכך אפשר שישמעו
 
נערך לאחרונה:
בנוסף לתכתובת הקודמת מאותו רב, אצרף הקלטה של רב זה שהקליט עבור קו לבנות:

למשל היום לצערנו יש אופנה של חצאיות קצרות, פעם חצאיות קצרות בעוונות הרבים רק נשים שלא שומרות תורה ומצוות קראו לזה מיני, מרן ע"ה כתב ביביע אומר (חלק ו): " עליהם אני קורה למינים ולמלשינים על תהיה תקווה", זה דבר שהוא חמור ביותר, לצערנו היום גם בנות ישראל מהמגזר החרדי מה שנקרא, מדקדקות בהלכות שבת, בהלכות כשרות, בהלכות תפילה, אבל לצערנו לובשות חצאיות קצרות, אני לא מדבר סמוך לברך אלא אפילו למעלה מזה ע"פ ההלכה כתוב בגמרא, ובשולחן ערוך: "שוק באישה ערווה", מה זה שוק? מהברך ומטה. לכל הדעות מהברך ומעלה חייב להיות מכוסה, אבל מהברך ומטה יש מחלוקת, להלכה נפסק, מרן ע"ה כותב ביביע אומר בטהרת הבית רוב הפוסקים סוברים שגם החלק הזה חייב להיות מכוסה, לכן לכתחילה בנות כשרות ישתדלו להקפיד שהחצאית תהיה ארוכה כמה שיותר, עד הקרסול יותר טוב, אפילו אם יש בתי ספר שלא מרשים, אז לכל הפחות, אחרי צהריים, בחגים, בחופשים, בקורונה, יקפידו שהחצאית תהיה ארוכה כמה שיותר.
המקילה צריכה לשים לב לשתי דברים
אבל גם מי שמקילה שהחצאית תהיה יותר קצרה, צריכה להקפיד על שתי דברים, דבר ראשון, כמו שהרב כותב בפירוש ביביע אומר שהברך תהיה מכוסה בכל מצב, גם בזמן שהיא עולה לאוטובוס, גם בזמן שהיא יושבת, גם בזמן שהיא הולכת, לכן החצאית צריכה להיות יותר ארוכה מהברך, 10, 20 ס"מ. אבל בנוסף צריכה להקפיד גם כן שהגרביים יהיו אטומות לגמרי. בפועל מה שבנות לובשות היום, גרביים 40 דנייר, 50 דנייר, זה לא מספיק זה עדיין שקוף. אפשר לבדוק את זה, אפשר לבחון את זה, בת לובשת גרביים, להכניס את השעון לתוך הגרב שהמחוגים כלפי חוץ, אם רואים מה השעה, זה שקוף, הגרב נמתחת על הגוף וזה שקוף, לכן צריך להקפיד גרביים אטומות לפחות 70 דנייר.
כמה שיותר ארוך יותר טוב
דבר שני
שיהיה מתחת לברך כמה שיותר, אבל זה דיעבד, למה? עדיין כיון שזה מהודק וצמוד על הגוף גם כן לא צנוע, כמו כל חלק אחר בגוף שהבת אמורה לדאוג שזה לא יהיה מהודק וצמוד, הוא הדין גם כן לחלק הזה, אם אנחנו תופסים שזה נקרא שוק וזה אמור להיות מכוסה. לכן הטוב ביותר שבת תקפיד כמה שאפשר שיהיה עד למטה, כמה שאפשר ארוך, כל המאריכה את החצאית מאריכים לה ימיה ושנותיה בעז"ה.
 
נערך לאחרונה:
והאם יש מי שיודע מה באמת נהוג בקרב בנות בית רבנו הראש"ל שליט"א?
מרן הראש"ל אמר לנו, שנתן לנכדה שלו להקליד את המכתב הנ"ל, כדי שתפנים את הדברים, וכשסיימה והביאה לו את הדברים מוקלדים, אמר לה: ראית? מה דעתך על זה? והיא השיבה לו: "אבל לא אומרים לנו ככה בסמינר".
 
שלום וברכה

אורך החצאית צריכה לכסות את הברכים גם בעת ישיבתה (שהוא כ8 ס"מ מתחת לשוק, חצאית הנקראת 'חצאית אמצע'), וצריכה החצאית להיות צנועה ולא צמודה לגוף, ואשה שמאריכה את החצאית יותר (לחצאית הנקראת 'שלושת רבעי') תבא עליה ברכה, ובלבד שתיהיה צנועה, כלומר שלא תיהיה צמודה לגוף, או בולטת באורכה באופן שמושכת את העין, כמנהג אותן שאינן הולכות בצניעות (כי ידוע שיש חצאיות ארוכות שאינן צנועות).

ובחורה שמנהגה היה להחמיר ללבוש חצאית ארוכה שהיא צנועה, וידעה שנהגה בחומרא ורוצה להתיר לעצמה כעיקר הדין צריכה התרת נדרים, אמנם אם נהגו ללבוש חצאיות ארוכות שאינן צנועות ורוצות ללבוש חצאיות אמצע אין צריך התרה, כיון שכעת נוהגת כעיקר הדין, ואם המקום בה לומדת מחייב אותה ללכת בחצאית אמצע ולא חצאית שלשת רבעי, כדאי להתייעץ עם חכם שימצא את הדרך הנכונה כל מקרה לגופו כיצד יש לנהוג.

מרן הראש"ל שליט"א כתב בילקוט יוסף דינים לאשה ולבת (פרק ס, קונטרס "קדושים תהיו", הנהגות צניעות לאשה ולבת סעיף ה) אסור באיסור גמור לבנות ישראל ללכת בחצאיות קצרות, או שמלות קצרות, שמלבד שעוברות בכך על איסור חמור של פריצות וגירוי יצר הרע, יש בזה גם לאו מן התורה, משום "ובחוקותיהם לא תלכו". ובנות הלובשות חצאיות קצרות למעלה מן הברך, צריך להשתדל להשפיע עליהן בדרכי נועם ללבוש חצאיות או שמלות צנועות, באופן שמכסות את הברכים גם בעת ישיבתן.
וראיתי בקובץ אור תורה (טבת התשע"א מכתבי תורה סימן מז עמוד שכב) שכתבו שבגליון אור תורה (חשון תשע"א סימן יח) שאלו שמעוררים מה צריך להיות לפחות האורך של השמלה או החצאית, והשיב כבוד מרן הגאון הנאמ"ן שליט"א עד כ 8 ס"מ מעל כף הרגל, עיין עוד יוסף חי (פרשת בא סוף אות ב') עכ"ל, עוד שאלו האם ראוי ונכון להחמיר יותר מכך שהבגד יגיע עד הקרסול ומדוע, והשיב אין צורך להחמיר בזה כי זה אופנה של המקסי, וגם בימי הבא"ח לא נהגו להחמיר בזה עכ"ל.

בברכה רבה

לא כ''כ הבנתי,
החצאית צריכה להיות 8-10 ס''מ מתחת לברך בעמידה או בישיבה?
 
לא הבנתי החילוק, במחילת הרבנים הגאונים.
אם החלק התחתון חשיב שוק (כמש"כ בטה"ב) א"כ צריך לכסותו כהוגן בחצאית, וא"כ זה עד הקרסול, כי אין משהו באמצע, כל השוק הוי ערוה.
ואם נאמר כמש"כ הרב ללוש שאפשר לכסות אף בבגד מהודק, העיקר שזה מכוסה, (וכמו שביאר היטב שאין ראיה מהב"ח והש"ך גבי קריעה לנידו"ד), א"כ אף [כמה ס"מ] מעל הברך יהי' מותר לכסות בגרביים, ומדוע יש להקפיד שבשום אופן לא תעלה החצאית מעל הברך?
[לי נראה דכיון דמעל הברך ודאי הוי שוק, א"כ לכו"ע חייב בכיסוי לגמרי , ודווקא בגד שלא נראה צורת הגוף כלל. אך מתחת לברך לא פסיקא מילתא, דדעת הפמ"ג, וכ"פ המשנ"ב, דלא הוי שוק אלא החלק העליון, ותחת הברך מותר בגילוי, וא"כ מקפידים לכה"פ בכיסוי דק - שאינו נחשב כיסוי ל'שוק' ולערוה - אך הינו מצניע את הגוף, כיון דיש פוסקים דס"ל דזהו השוק].
כמובן שגרביים שחורות ודאי עדיפות מכל הנ"ל, ויש ש"ך בהל' עכו"ם דשחור הוא צנוע טפי.
 
[לי נראה דכיון דמעל הברך ודאי הוי שוק, א"כ לכו"ע חייב בכיסוי לגמרי , ודווקא בגד שלא נראה צורת הגוף כלל. אך מתחת לברך לא פסיקא מילתא, דדעת הפמ"ג, וכ"פ המשנ"ב, דלא הוי שוק אלא החלק העליון, ותחת הברך מותר בגילוי,
אם אני זוכר טוב בטהרת הבית מרן זיע''א כתב שרוב ככל הפוסקים כתבו שהשוק הוא החלק שתחת הברך וחייב כיסוי וכן עיקר למעשה, ונמצא א''כ דהדרא קושיתך לדוכתא.
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון