• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

כבוד למרן זצ"ל שלא אמרו תחנון, מה ההסבר בזה ?

הגאון הגדול רבי מאיר מאזוז שליט"א (עלון בית נאמן גליון 176) סיפר שבישיבת כסא רחמים היו מכבדים את מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל בכבוד מלכים. פעם הרב בא לישיבה ולא אמרו תחנון באותו היום, הרב התפלא למה לא אמרו תחנון, והרב מאזוז אמר לו בגלל כבוד התורה של הרב, פשוט מאד.
וחידוש עצום הוא.
ונראה שמרן זצ"ל הסכים לזה ?
מה ההסבר בזה ?
 
שלום וברכה
לא מצאנו מקור לזה
אולי כדאי לשאול את הגר"מ בזה
בברכה
א.א
זכורני כי בספר מנהגי הראשון לציון - חלק ג כתב על זה מקורות. וכדאי לעיין שם. עתה אין הספר תחת ידי. או בחלק ג או באחד הכרכים, אבל בטוח שכתב על זה.
 
אכן מופיע במנהגי הראשון לציון ח"א עמוד 38. ושם כתב שמקור הדבר ע"פ מש"כ בס' מנהג ישראל תורה (סי' קלא) בשם ספר שולחן הטהור כי אם בא אדם חשוב לעיר שהשכינה עמו, אז אם ירצו שלא לומר תחנון כל אנשי בית הכנסת אין מוחין בידם כלל.
ובספר לקט קמח החדש כתב, דכיון שהוא אדם חשוב כולם נגררים אחריו, ועוד שהכל שמחים בביאתו.

ועדיין צריך ביאור בדברים
כמו"כ גם לדברי ס' שולחן טהור רק אין מוחין, אבל אין לעשות כן לכתחילה.
 
הנה מה שציינתי בזה לעיל ואשתמטיתיה לכת"ר,

ראשית כל איני יודע למה הדבר כל כל חידוש לשואל שיחי'.
[אמנם לא שאלתי את פי הרב הנאמ"ן שיחי', וכמדומה שכתב בזה בספרו מגדולי ישראל חלק ג'. ולע"ע לא מצאתי שם].

ויעויין מה שאצרף כאן מדברות קדשו של הרב שד"ח זיע"א. ועפי"ז תשקוט הארץ.
ובר מן דין, כתב הגאון רבי חיים פלאגי זיע"א בספרו גנזי חיים (מערכת סמך אות כד, מהדורת שובי נפשי עמוד תז) שכתב משם הקדמונים נ"ע, שכשחכם בא לעיר ועושים סעודה לכבודו היא סעודת מצוה! כיע"ש.
ובודאי לחכם גדול כמו מרן זיע"א.... צא וחשוב מתי מוגדרת סעודה "סעודת מצוה", ברית מילה, פדיון הבן, סיום מסכת, חתן וכלה וכיוצ"ב. ובכל הני הנז' לא אומרים תחנון.... כיעויין ביבע אומר בחלק ד' (כמדומני סימן יא או יד). ועוד.
וא"כ כשחכם בא לעיר ועושים בעודת לכבודו הוי סעודת מצוה, ג"כ שם לא יאמרו תחנון...


(אסיפת דינים במערכת וא"ו אות ב', ובעיקר [חלק ז' עמ' 391 ע"א] באמצע העמוד) שכתב לחקור מי תיקן את הוידוי וכו', ובסוף דבריו כתב בזה הלשון: אמנם האמת אגיד כי לדעתי העניה יש לפקפק באמירתו בכל יום כי עיקר הוידוי הוא לאומרו בהכנעה ובכוונת הלב ולכל הפחות להתבונן במה שמוציא בשפתיו ועל כל הנה יתן את קולו בבכי ונחלי דמעות בעיניו על אשר הכעיס והקניט את בוראו ברוע מעליו את אשר אסר התיר ואת אשר שנא ה', אהב. והדאגה והיגון על זה יביאו להתחרט בלב שלם על כל אשר עשה ויקבל עליו שלא לשוב להרע עוד. ישפוך שיחה ידרוש סליחה על המים הזידונים אשר עברו עליו מיום היותו על האדמה ובוידוי כזה יתרצה עבד אל אדוניו ושב ורפא לו.
ועינינו רואות וכלות כי לפי רוב ההרגל בנוסח הוידוי הנאמר פעמיים בכל יום הרבה בני אדם כמוני אין איש שם על לב להתמרמר בבכי כפי התנאים הצריכים הנזכרים לעיל לא מינה ולא מקצתה ומי יתן ויבין מה שמוציא מפיו.
מחזיקנא טיבותא לידא דכי מטינא לחטאנו עוינו מכה באגרוף על החזה ולבו בל עמו לא בנחת ולא במיתון כי הרצים יצאו דחופים, וברגע כממריה רץ כצבי שלא לעשות רצון אבינו שבשמיים, ועד שלא יתחיל יסיים וכל כי הא ודאי חציפותא היא, והעדר טוב ממציאותו. וכל זה גורם רואה הרגל כי ל'ו רגל על לשונו כקורא שאר פסוקי דזמרה ופיטום הקטורת.
ואילו בנוסח הוידוי המיוחד ליום אדיר בימי שנה האדם יראה לעיניים כי יחם לבבו בקרבו ואף מי שאין עוד צועק ובוכה על כל פנים יאמר נא ישראל בקול בוכים בהתלהבות ויתמרמר בליבו בחרטה ותשובה. ואם היה האדם רגיל לאומרו בכל יום גם בו היה מתנהג כמשפט הראשון, לכן לדידי חזי לי מנהג יפה מנהג הקדמונים שלא לומר הוידוי כי אם לפרקים ביום תענית ציבור או בשני וחמישי ולא פעמיים בכל יום. אך אחר שכבר הנהיגו לנו אבותינו ואבות אבותינו לאומרו בכל יום וכונתם רצויה לעורר לב האדם לתשובה בכל עת ועונה, חלילה לנו להרהר אחר מעשיהם ומנהגם תורה, ומיבעי לן ליתובי דעתין לומר הוידוי בנחת ובכוונה והכנעת לבבנו הערל, והוא יתברך יטע בלבנו אהבתו ויראתו לב טהור יחדש בקרבנו ליראה אותנו כל הימים עכ"ל קודשו של רבינו השדי חמד.
ומינה תובין ותדון כהאי מאי. ודי בזה.
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון