• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

תוצאות חיפוש

  1. י

    לימוד תורה עם ריח רע

    מרן השלחן ערוך בסימן עט סעיף ב' פסק בסתם שאף צואה הנמצאת ברשות אחרת, אם יש ריח רע אסור לומר דברים שבקדושה. וי"א שרשות אחרת מפסקת גם לריח רע. מעשה שהיה בת"ח שהוזמן לחנוכת הבית במושב. בעל הבית שם שולחנות ערוכים בכל טוב בחצר ביתו והזמין את מקורביו. הת"ח הגיע התחיל למסור שיעור ואחר כמה דקות שם לבו...
  2. י

    נדר בכשרויות

    אדם הנוהג לאכול רק הכשר בד"ץ, ואף בין הבדצים הוא נוהג לאכול בדצים מסוימים. האם יש במנהג זה נדר? נפק"מ למקרה שהוא אנוס לאכול ע"פ היתר וכד' או כשבירר על רבנות מסוימת או מוצר מסוים שהוא מהודר האם צריך לעשות התרת נדרים?
  3. י

    צירוף למניין ומהירות החזן

    א) אנו מתפללים מחוץ לבית הכנסת, וכיוון שהמקום הוא יחסית צר הציבור מתפרס לרוחב המקום. אך בצד אחד עובר שביל לצד ההפוך [כדוגמת כך: ---+- ] . הנה בס' נה רואים שיש השוואה לדיני זימון. ובפרי מגדים (א"א ס"ק יב) כתב: וכן מה שכתוב שם (ס' קצה סעיף א) רשות הרבים מפסקת אין מצטרף, הוא הדין כאן. ושם האחרונים...
  4. י

    קלי הבישול

    בחזו"ע שבת ח"ד הלכות מבשל הרב פסק בהלכה כ (עמ' שעו) במפורש שגם קלי הבישול מותר לתנם בכלי שני, וכך מוכח בסוף ההערה. (ע"ע בסעיף ו). מ"מ בהלכה שאחריו כתב הרב שטוב להחמיר בשקית תה לא לתנם בכלי שני, אלא בעירוי מכלי שני. א"כ מה דעת הרב זיע"א, האם צריך להחמיר בכל קלי הבישול או רק בתה, ואם רק בתה, מה...
  5. י

    לטאטא רחוב בשבת

    האם מותר לטאטא בשבת חצר וכד' שמרוצף בלבנים משתלבות, שאופן עשייתם הוא ע"י חול שממלאים בין החריצים, וברגע שמטאטאים יוצא חול מבין החריצים וגם נכנס חול. האם יש בזה איסור של אשויי גומות? (לפי מה שנראה לי, מי שמטאטא כלל לא אכפת לו שנכנס חולות בין החריצים)
  6. י

    תפירה בציצית

    האם יש אפשרות להוסיף תפירה כעין לולאה בקצה הטלית כדי שהכנף לא יפול כפי שנפסק בש"ע ס' יא, טו דבעינן שיהיה נוטפת על הקרן?
  7. י

    מתקן כלי באוכלים

    מורינו הגר"ש ללוש שליט"א כתב תשובה כאן בנוגע לאם אדם חתך פרי או ירק כדוגמת אבוקדו, בצורה כזו שמשמש ככלי נוח לאכילה, דלא הוי מתקן כלי. רציתי להעלות קצת מהרהורי ליבי אך אין אני בטוח בדברים א) ההיתר הראשון שהרב כתב- כל מה שנעשה עם הטפל למאכל ע"מ לאכול בסמוך, אינו חשוב דרך מלאכה ותיקון, אלא דרך...
  8. י

    מתקן כלי במאכל

    ראיתי שמרן בחזון עובדיה התיר לאכול אשכולית עם כפית שאין בזה איסור סוחט. אך נפשי בשאלתי מדוע אין בזה מתקן כלי, שהרי הוא חותך האשכולית כעין כלי שמחזיק את הפרי וכאילו יצר כלי? וכן יש לשאול על חותך אבוקדו ואוכלו חצוי. וכן בקוקוס
  9. י

    מקור לצליית כבד בתנור

    בכה"ח יו"ד ס' עג סק"ו פסק שמותר לצלות כבד בתנור יחד עם תבשיל אפילו למ"ד ריחא מילתא. והביא כן בשם לחם הפנים בשם פני יצחק ועוד פוסקים. ועיינתי בלחם הפנים ובשאר הפוסקים ובילקו"י ועוד ספרים ולא מצאתי איזה ספר פני יצחק מדובר מכיון שיש כמה ספרים שנקראים כך. ועוד אף אחד לא הסביר מה הטעם שאף למ"ד ריחא...
  10. י

    תרומות ומעשרות

    נשאלתי מאדם המגדל חיטים, שכל מטרת הגידול מתחילת זריעתם הוא לבהמות, והם נקצרים אחר הבאת שליש. ברמב"ם (תרומות פרק ב הלכה ב) לכאורה מדוייק שחייב. דדוקא במינים העומדים לבהמה ולאדם, דעתו של הזורע מועילה אם לחייבו או לא. אבל במין שעיקרו עומד לאדם חייב. וכן דייק בדרך אמונה ס"ק כב. וכתב שם שכן דעת...
  11. י

    מיסים

    עכשיו ראיתי כאן מה שדנו לגבי העלמת מיסים וכן לקיחת כסף מהמדינה. ונפשי בשאלתי, מש"כ הגר"ש ללוש שליט"א שאם אין המלכות עושה זאת מתוך רשעות ואכזריות כלפי התורה והדת, אלא בשביל צורך וקיום המדינה לפי שיקוליה, בזה הולכים אחר מנהג המדינה אף נגד הדין. לכאורה ממש"כ מרן ביחוה דעת ח"ז מבואר להיפך, שהרי שם...
  12. י

    ברכות

    מה טעם פסק מרן זיע"א בהליכות עולם ח"ב בהעלותך אות ה שהנכנס לבית הכסא יחזור לברך, הרי אם מטעם שזה מקום שלא ראוי לאכילה, הרי בב"י ס' קעח ובש"ע ס"ו פסק שאם התפלל באמצע סעודתו לא חוזר ומברך. ומבואר שם שאף שאסור לו לברך באמצע תפלתו מ"מ לא הוי הפסק. ואם משום דברי הביאור הלכה ד"ה כגון, הנ"מ כשיוצא...
  13. י

    צירוף למניין בבית הכנסת

    בבית כנסת בו אני מתפלל יש את חדר הביה"כ הגדול שרוב המתפללים יושבים שם ויש עוד חדר צמוד אליו שגם שם מתפללים. החדר מחובר לביה"כ כמו שמופיע בשני התמונות הראשונות. אך החדר הצדדי הנ"ל הוא מעט גבוה יותר וגם יש לו קיר בצד (שמהווה קיר תמיכה לארון קודש) ויש לו כמין צורת הפתח. האם אפשר להצטרף שם למניין...
  14. י

    בדיקת חמץ לפני י"ד בניסן

    המשנ"ב (ס' תלג סק"א) פסק שדעת רוב האחרונים שאם בדק בליל י"ג לאור הנר שבלילה אור הנר יפה לבדיקה ונזהר היטב שלא להכניס חמץ א"צ לחזור. וכ"פ בכה"ח (ס"ק ב, פב). ובחזו"ע עמ' מ. וראיתי בילקו"י (ס' תלה עמ' קיב) שפסק, שאף לכתחילה יכול לעשות כן אם קשה לו לבדוק הכל בליל י"ד, ורק שאחרי כן יסגור את המקום...
  15. י

    קריאת שמע עם ר"ת

    הב"י בס"ס לד כתב בשם המהרי"ל שמי שמניח תפילין דרש"י בתפלה ואחר התפלה מניח תפילין דר"ת 'אם ידאג שלא יהא כמעיד עדות שקר בעצמו יקרא בהם שמע והיה אם שמוע'. וכך פסק בש"ע שם שיקרא בהם ק"ש. השאלה היא כשמניח ר"ת אחרי סוף זמן ק"ש האם גם בזה צריך לקרוא ק"ש? שהרי בשעה זו אין שום מצוה בקריאת שמע. ועוד...
  16. י

    מתנות לאביונים בקופות צדקה

    לעניין מתנות לאביונים, הרבה נותנים לקופת צדקה ואף נותנים שטר אחד לכמה אנשים, כלומר שתי מתנות של האיש ושתי מתנות של האשה וכיוצא בזה. ולא מחלקים בשעת נתינה המתנות ממש לשני עניים. רציתי לדעת כיצד הדבר הזה מועיל, כי אמרו לי שזה מדין ברירה אך עדיין לא ברור לי איך זה יתכן? תודה רבה
  17. י

    והיה מחניך קדוש

    העומד באמצע תפלת שמונה עשרה ומריח ריח רע המגיע מצינור הביוב שמחוץ לביה"כ האם רשאי לסיים תפלתו? וזאת משום שהרשב"א התיר לסיים תפלתו או קריאת שמע אע"פ שיש בתוך ד' אמותיו מי רגלים (שאין בהם ריח רע). והטעם כיון שכל האיסור הוא מדרבנן ולא דאורייתא לכן יש להקל. ובב"י ס' עח פסק כן לעניין תפלה ולא לק"ש...
חזור
חלק עליון