Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
הערה: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש.
מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com
תוכניות 'שאלות ותשובות' בערוצי הקודש
ישנם הרבה רבנים שמשיבים לשאלות בהלכה שנשאלים ע"י רבים מהמאזינים לרדיו (בכל ערוצי הקודש, 'קול חי', 'קול ברמה', 'מורשת').
קריאת הראשון לציון
ושמעתי ממרן הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א, שקרא להנהלות תחנות הרדיו, לסגור את תוכניות השאלות ותשובות...
אברך כולל אחד שאל, שהנה כעת הראש כולל החליט שמתפללים שחרית בכולל כל בוקר. וביקש מכל האברכים לבוא להתפלל שחרית, אך תפילת שחרית בשעה 8:20 כאשר יקראו ק"ש לפי הגר"א ויפסידו את המג"א.
אחד האברכים אמר שתמיד מתפלל ק"ש בזמן המג"א ולא מאוחר יותר
ואילו הראש כולל אמר לו, דעם כל זאת תפילה במקום לימוד (שהוא...
הגאון הגדול רבי מאיר מאזוז שליט"א (עלון בית נאמן גליון 176) סיפר שבישיבת כסא רחמים היו מכבדים את מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל בכבוד מלכים. פעם הרב בא לישיבה ולא אמרו תחנון באותו היום, הרב התפלא למה לא אמרו תחנון, והרב מאזוז אמר לו בגלל כבוד התורה של הרב, פשוט מאד.
וחידוש עצום הוא.
ונראה שמרן...
יש לדון אם מותר להכניס את שאריות החמץ לאחר סעודה שנייה לתוך מכירת החמץ, שהרי הקנין כבר חל בסמוך לשבת, ואם יתנה עמו שיחול הקנין בשבת יש שכתבו שעובר משום איסור קנין בשבת ?
ואף אם יש פתרון לסיים את כל האוכל ולא להשאיר כלום, השאלה תהיה בכלי החמץ (כגון סירים שישנם מאכלי חמץ שנדבקו לכלים) וקשה לנקות...
האם אדם שכבר עבר את החיסון (לאחר עשרה ימים מהחיסון השני) או שעבר קורונה, יכול ללכת בשבת ללא חבישת מסיכה משום איסור טלטול (במקום שאין עירוב) כיון שהנזק כבר אפסי ? מאידך גיסא, יתכן שיש בזה חילול השם שיראו אותו הולך ללא מסיכה, וגם יכול לעשות נזק, כיון שממנו יראו וכך יעשו שילכו ללא מסיכה גם אותם שלא...
מרן הגר"ע יוסף זצ"ל (הליכות עולם ח"ח סט"ז, וכיוצ"ב ביביע אומר ח"ד יו"ד סי' ט) סמך על דברי האחרונים להקל מעיקר הדין לענין אמירת תודה או תזכה למצוות למלוה, אלא דכתב שטוב שיאמר זאת הלוה לאחר כדי דיבור משעת הפירעון ולא בתוך כדי דיבור לשעת הפירעון,י וכ"פ בילקוט יוסף (קיצור שו"ע הל' ריבית) בשם אביו...
ושבעת זו שתיה (שו"ע סי' קצז ס"ד ברמ"א) ולכן יש לכתחילה לשתות בתוך הסעודה אם הוא צמא, דאל"כ יש לחשוש שברכת המזון אינו אלא מדרבנן
איך זה מסתדר עם מה שכתב הרמב"ם שצריך לשתות רק לאחר שעתיים מהארוחה, לפי כללי הבריאות כידוע ? האין זה סתירה ?
שמעתי ממרן הרשל"ץ שליט"א כמה פעמים שאינו חולק על אביו כלל, ואם תמצא מקום שחולק עליו, הרי שמבטל דעתו לדעת אביו.
רציתי לדעת האם אכן כך הלכה למעשה, דהנה יש כמה וכמה מקומות כאלו בהלכה
ואציין כמה מהם:
א. לעניין ברכת על נטילת ידיים בקביעות סעודה על פת הבאה בכיסנין:
בילקוט יוסף (סי' קנח ס"ו – סי' קסח...
יל"ע אחד שבירך על שהכל לפני מזונות, ועבר על דין קדימה, האם יועיל שלא יאכל המזונות, ועי" כך איגלאי למפרע דבירך כדין, או שכל שבירך, כשהיה לו להקדים מזונות, עבר על איסור.
ידוע מה שכתבו הפוסקים שאפשר לטלטל את הטלפון הנייד בשבת ע"מ שלא יפריע לו הרעש שלו כאשר הוא מצלצל... וזה נחשב לכלי שמלאכתו לאיסור שלצורך מקומו מותר.
רציתי לדעת האם טלפון נייד שאינו כשר (שיש לו אינטרנט פרוץ) האם בכל אופן הוא מוקצה בשבת, ולכן אסור לטלטלו בשבת אף אם זה מפריע לו, או שאין הבדל בזה ...
הנה לדעת מרן רבינו זצ"ל כידוע אשה אינה חייבת שלוש תפילות ביום, רק תפילה אחת והיא רשאית לבחור איזה תפילה שרוצה.
ומאידך הרב ע"ה פסק שגם נשים חייבות במאה ברכות.
ואני שואל איך יתכן שאשה תגיע למאה ברכות כל יום, הרי מה שבעיקר מאפשר להתקרב ל- 100 ברכות הוא תפילות שמו"ע 3 פעמים ביום שהם בסה"כ 57 ברכות...
הנה מצינו בכמה וכמה מקומות בשו"ע ובפוסקים שבעל נפש יחמיר ויחוש....
מה הגדר של בעל נפש ?
והאם יש הבדל בין בעל נפש של השו"ע לשאר הפוסקים ?
לדוגמא מרן זצ"ל בהליכות עולם (ח"ב עמוד כט) כתב שבעל נפש ראוי לו שלא יאכל פירות או עוגות קודם הסעודה, אא"כ אוכל פחות משיעור כזית.
האם באמת לא כל אדם צריך...
ידוע שנחלקו הרבנים למשפחת יוסף מה מברכים על הבמבה, לדעת הגאון רבי יצחק יש לברך אדמה, ולהגאון רבי דוד יש לברך שהכל.
ומעולם לא הבנתי, הרי מחלוקתם אינה רק הלכתית אלא גם עובדתית, והיינו כיצד נהג אביהם מרן הגר"ע זצ"ל בענין. וכל אחד מעיד היפך דברי חבירו. ואני עומד מהצד כולי נבוך, אכן מה באמת היה האם...
האם יש איסור ללבוש בגדים קרועים (כמו שמצוי היום מכנסיים וכדו') מצד ההלכה [או מצד חילול ה']. יש תשובה ביחו"ד ח"ו סי' מט בענין זה, בעיקר לת"ח ע"ש.
האם משום כך הוא פסול לעדות ? כי לא מראה בושה (קידושין מ:) ברשי". או שמא היום כבר הרבה רגילים בזה, ואין בזה כ"כ בושה, ואדרבה זה 'המודא' ללכת כך.
האם יש...
הרבה רוצים לדעת מה הגדר הדברים בזה.
לאורך כל ספריו של מרן רבינו זצ"ל מובא נוסח זה פעמים רבות.
והרבה ת"ח חפצים לדעת ולברר מה בדיוק הגדר בזה, האם זה גדר של בדיעבד, האם עדיף להחמיר, האם אפשר להקל בזה רק בשעת הצורך.
כמו כן האם בכל מקום שכתוב לשון זו הכוונה אחת היא, או שיש מקומות מסויימים שבכוונה...
אכילה לפני קידוש לנשים
הנה אשה שקמה משינתה בשבת בבוקר וכוונתה להתפלל, דינה כאיש המתפלל שאין חל עליה חובת קידוש אלא לאחר תפילת שחרית, ולכן מותרת לשתות לפני התפילה.
הנה ישנה הלכה שאסור לאכול לפני תפילה (גמ' שבת ט: ושו"ע סי' רלב ס"ב). והנה אשה אינה שייכת באיסור זה של אכילה לפני תפילה, לשיטת מרן...
האם אפשר לעשות כן, שנרי לר"ת זה עדיין יום ?
ומה הדין באופן שלא הניח תפילין כלל באותו יום, האם אפשר להניח תפלין לפני צה"כ של ר"ת כדי שלא יהיה קרקפתא דלא מנח תפילין ?