• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

תוצאות חיפוש

  1. ע

    מצה עשירה

    לכבוד הרב ללוש שליט"א התחדשו לי עתה עוד הבנות בענין וכן הוספתי להתכתב בענין עם ד"ר ליכט. להלן אביא את דבריו בתחילה כשאני מסכם גם מה שכתב לכבודו בזה. וכמו כן אסדר שוב את דברי עם סיכום קצר בסוף הדברים. ד"ר אליהו ליכט כתב כמה הבהרות והערות על דברי הרב ללוש, וגם הוסיף סברות על הדיון ההלכתי, וגם...
  2. ע

    מצה עשירה

    בס"ד יז אייר שלום וברכה רבה א. בענין החשש שעצם ההתפחה היא חימוץ, אכן אני בעוניי סבור שאין ראיה להקל באיסור כרת החמור הזה. מרן הרב עובדיה כתב להקל מכח דברי הכימאים המסבירים שפעולת ההתפחה שלו היא סוג שונה של תפיחה מפעולת חימוץ רגילה, אך לפי קוצר דעתי זה שיש כאן הבדל מהותי בין שני סוגי ההתפחה...
  3. ע

    מצה עשירה

    שלום רב הראיתי את דברי כבוד הרב לד"ר ליכט. ואקדים לדברי שוב מה שכתב לי ד"ר ליכט (מובא בספר מצה עשירה עמ' 281): "בלשון המדעית מכנים מלח לדבר שנוצר בניטרול של חומצה על ידי אלקלי, דהיינו חומר בסיס, ואין זה בהכרח מה שקרוי בלשון העם מלח. במכתבים המובאים בירחון האוצר כז מבהיר ד"ר ליכט: "ייצור...
  4. ע

    מצה עשירה

    תוספת: להלן מכתב שקיבלתי זה עתה מד"ר ליכט ששלחתי לו מה שכתבתי כאן והוא מאשר את דברי. הרב עידוא אלבה שלום רב לענ"ד כל מה שכתבתם נכון, פרט לשתי נקודות שברצוני לחדד כאן. א. הקביעה שמי פירות אינם מחמיצין בגלל החומציות שלהם - היא השערה בלבד של כמה כימאים שעסקו בנושא ואני בכללם. לא ידוע לי על שום...
  5. ע

    מצה עשירה

    יישר כח, אך בכל זאת לא נחה דעתי מהטעמים הבאים: א. החשש שחומר ההתפחה כמים אינו משום שחומר שנוצר ממימן הוא כמים, אלא משום שהחומר נוצר ממים גמורים. ככל הידוע לי אין חומר כלשהוא אחר שנוצר ממים, שחז"ל אומרים עליו שאינו נחשב מים. אנו מדברים על יצירה ממים ממשית ולא על ענין תיאורטי. לפי הידע של ימינו...
  6. ע

    מצה עשירה

    תודה על התשובה והברכות הנאמרות תמיד בחן ובנועם כדרכו בקודש. א. לענ"ד יש הבדל גדול בין הסברה לאסור מחמת זה שהחומר יוצר מים לבין הסברה לאסור מחמת זה שהחומר נוצר ממים. מרן הרב עובדיה לא דן בסברה להחמיר מצד זה שהחומר נוצר ממים כי עובדה זו לא כתובה בבנין אב ובשמע שלמה ולכן נראה שכשם שהם לא ידעו עליה...
  7. ע

    מצה עשירה

    לכאורה הסברה להקל בזה מצד שהמים מועטים אינה מספקת משום שמרן ביביע אומר ח"ט לא סמך על זה להתיר לכתחילה נתינת מלח אלא רק בדיעבד וכן הוא בביאור הלכה סי תסג ד"ה משמן. ועוד שהכא גרע ממלח שהיקלו בו בדיעבד כי נשתנתה צורתו כמבואר בר"ן ובאמת אין למלח תכונה שהוא מחמיץ אבל חומר זה רק נראה כמלח אבל תכונותו...
  8. ע

    מצה עשירה

    תשובת הרב עובדיה ביביע אומר חלק ט סימן מג. המאמר שלי בירחון האוצר כז
  9. ע

    מצה עשירה

    בענין עוגיות פפושדו יש שאלה שלכאורה לא עמדו עליה. חומר ההתפחה שמכניסים לעוגיות הוא אמוניום ביקרובנט. חומר זה אינו יכל להווצר בלא מים והוא משקע הנוצר מהכנסת גז למים כך אמר לי המומחה דר אליהו ליכט וכך כתוב באנציקלופדיה. ראה ערך אמוניום בויקפדיה באנגלית. מרן הרב עובדיה אסר ביביע אומר חט להכניס מלח...
חזור
חלק עליון