• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

לא ליטול ידיים בברכה לפני אכילת פת פחות מכשיעור כביצה

שמואל

New member
שלום,
למדתי שלפי הילקוט יוסף שרק מי שאוכל כשיעור כביצה פת, הוא יכול לטול ידיים בברכה.
השאלה שלי היא: מי שלא יכול לאכול כשיעור אכילת פרס את השיעור של כביצה הזו, האם הוא יכול ליטול ידיים לפני כן בברכה?
האם הוא יכול לברך ברכת המזון אחר כך למרות שהוא לא אכל שיעור כביצה בזמן של אכילת פרס, כלומר הוא אכל שיעור כביצה, אבל לא בזמן של אכילת פרס ?

שאלה שנייה: מה הכמות של אכילת פת צריך לאכול כדי לברך ברכת המזון: כזית או כביצה ?

אשמח לתשובות
שבוע טוב
ראש חודש מבורך
 
לגבי השאלה הראשונה, זכור לי שבקובץ בית יוסף יש מכתב ממרן זיע"א שאם אוכלים פחות מכזית בהפסקות של כשיעור אכילת פרס (לכל היותר 10 דק' בין חצי כזית לשני כמו ביוה"כ) זה לא מצרף בין לעניין ברכת המזון ובין לאכילה בסוכה (מי שיכול להעלות את המכתב תבוא עלייו ברכה)
לשאלה השניה פשוט בהלכה שהכזית חייב בברכת המזון כמבואר בש"ע סימן קפד סעיף ו
 
אני מצרף שתי מאמרים מקיפים (בסוף המאמר השני תשובת מרן הראש"ל שליט"א) בעניין צירוף אכילה לנטילת ידים
 

קבצים מצורפים

  • מאמר נט%22י1.pdf
    93.9 KB · צפיות: 8
  • מאמר נט%22י 2.pdf
    53.1 KB · צפיות: 11
שלום,
רק כדי שיהיה ברור לי, לפי המאמרים שעלית: להלכה למעשה: בכל סעודות כדי ליטול ידיים עם ברכה, צריך לאכול כביצה בשיעור של אכילת פרס, חוץ מליל הסדר, למי שמתקשה לאכול כביצה בשיעור של אכילת פרס, שאז אפשר או לאכול שני כזיתים, כל אחד בכדי אכילת פרס או לאכול כזית אחד בכדי אכילת פרס ואז הוא יכול ליטול ידיו עם ברכה, נכון ?

שאלה שנייה: מה שאמרנו ש"בכל סעודות כדי ליטול ידיים עם ברכה, צריך לאכול כביצה בשיעור של אכילת פרס", זה אותה הלכה למי שמתקשה לאכול כביצה בכדי אכילת פרס ?

תודה על הברורים
כל טוב
 
נערך לאחרונה:
מצאתי בס"ד
רציתי לברר גבי התשובה של הראשל"צ המובאת בקובץ כאן שכ' בדעת הגר"ז שאין צריך להסמיך אכילת ב' הכזיתות אחת לשניה, איך זה מסתדר עם דעת מרן הגר"ע בחזו"ע סוכות וביותר בתשובה המובאת בקובץ בית יוסף שהעלה קורסיה? אשמח לתשובה.
 
חזור
חלק עליון