לא ידעתי לאיפה לשייכו ושאלה זו הציקה לי מאד כל השבת.
כתוב בפרשה: ״שמור את חדש האביב ועשית פסח לה׳ אלוקיך כי בחדש האביב הוציאך ה׳ אלקיך ממצרים לילה״ תרגם אונקולוס: טר ירחא דאביבא ותעבד פסחא קדם יי אלקך ארי בירחא דאביבא אפקך יי אלקך ממצרים ועבד לך נסין בליליא עכ״ל, ופרש״י ממצרים לילה. והלא ביום יצאו, שנאמר ממחרת הפסח יצאו בני ישראל וגו׳ אלא לפי שבלילה נתן להם פרעה רשות לצאת שנאמר ויקרא למשה ולאהרן לילה וגו׳ עכ״ל, ולכאורה מ״ש אונקולוס ועבד לך נסין בליליא על פניו בא לתרץ קושית רש״י, אך גם אם נימא כן לא יובן על אילו ניסים מדבר, ואי תפרשו כמו רש״י וכלומר הנס שנתן להם פרעה רשות לצאת אינו מחוור בדברי אונקולוס דכתב ״נסין״ משמע רבים, וקשה לפרשו על מכת בכורות ושחס הקב״ה על בכורות ישראל וכד׳ דלפ״ז הנס אינו קשור ביציאת מצרים ואונקולוס יוציא מפשט המקרא יותר מדי וראיה מרש״י שהבין כך בפשטיה דקרא דקשור לעצם היציאה ועוד דכל הפסוק מדבר בעניין עשיית הפסח דעיקרו בלילה ואי אפשר לחלק בין ״לילה״ ל״הוציאך ה׳ אלקיך ממצרים״ כלומר יום. וצ״ע.
כתוב בפרשה: ״שמור את חדש האביב ועשית פסח לה׳ אלוקיך כי בחדש האביב הוציאך ה׳ אלקיך ממצרים לילה״ תרגם אונקולוס: טר ירחא דאביבא ותעבד פסחא קדם יי אלקך ארי בירחא דאביבא אפקך יי אלקך ממצרים ועבד לך נסין בליליא עכ״ל, ופרש״י ממצרים לילה. והלא ביום יצאו, שנאמר ממחרת הפסח יצאו בני ישראל וגו׳ אלא לפי שבלילה נתן להם פרעה רשות לצאת שנאמר ויקרא למשה ולאהרן לילה וגו׳ עכ״ל, ולכאורה מ״ש אונקולוס ועבד לך נסין בליליא על פניו בא לתרץ קושית רש״י, אך גם אם נימא כן לא יובן על אילו ניסים מדבר, ואי תפרשו כמו רש״י וכלומר הנס שנתן להם פרעה רשות לצאת אינו מחוור בדברי אונקולוס דכתב ״נסין״ משמע רבים, וקשה לפרשו על מכת בכורות ושחס הקב״ה על בכורות ישראל וכד׳ דלפ״ז הנס אינו קשור ביציאת מצרים ואונקולוס יוציא מפשט המקרא יותר מדי וראיה מרש״י שהבין כך בפשטיה דקרא דקשור לעצם היציאה ועוד דכל הפסוק מדבר בעניין עשיית הפסח דעיקרו בלילה ואי אפשר לחלק בין ״לילה״ ל״הוציאך ה׳ אלקיך ממצרים״ כלומר יום. וצ״ע.
נערך לאחרונה: