• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אונקולוס פרשת ראה - צ״ע

לביא

Well-known member
לא ידעתי לאיפה לשייכו ושאלה זו הציקה לי מאד כל השבת.

כתוב בפרשה: ״שמור את חדש האביב ועשית פסח לה׳ אלוקיך כי בחדש האביב הוציאך ה׳ אלקיך ממצרים לילה״ תרגם אונקולוס: טר ירחא דאביבא ותעבד פסחא קדם יי אלקך ארי בירחא דאביבא אפקך יי אלקך ממצרים ועבד לך נסין בליליא עכ״ל, ופרש״י ממצרים לילה. והלא ביום יצאו, שנאמר ממחרת הפסח יצאו בני ישראל וגו׳ אלא לפי שבלילה נתן להם פרעה רשות לצאת שנאמר ויקרא למשה ולאהרן לילה וגו׳ עכ״ל, ולכאורה מ״ש אונקולוס ועבד לך נסין בליליא על פניו בא לתרץ קושית רש״י, אך גם אם נימא כן לא יובן על אילו ניסים מדבר, ואי תפרשו כמו רש״י וכלומר הנס שנתן להם פרעה רשות לצאת אינו מחוור בדברי אונקולוס דכתב ״נסין״ משמע רבים, וקשה לפרשו על מכת בכורות ושחס הקב״ה על בכורות ישראל וכד׳ דלפ״ז הנס אינו קשור ביציאת מצרים ואונקולוס יוציא מפשט המקרא יותר מדי וראיה מרש״י שהבין כך בפשטיה דקרא דקשור לעצם היציאה ועוד דכל הפסוק מדבר בעניין עשיית הפסח דעיקרו בלילה ואי אפשר לחלק בין ״לילה״ ל״הוציאך ה׳ אלקיך ממצרים״ כלומר יום. וצ״ע.
 
נערך לאחרונה:
וקשה לפרשו על מכת בכורות ושחס הקב״ה על בכורות ישראל וכד׳ דלפ״ז הנס אינו קשור ביציאת מצרים ואונקולוס יוציא מפשט המקרא יותר מדי
כך ראיתי שכל המפרשים הבינו בדבריו. (וכן שאר הניסים המתוארים במדרשים שהיו בלילה הזה).
אגב, מכאן ראיתי יש שמדייקים שמספרים בניסי יציא"מ וכו', משום שמהאונקלוס הזה מוכח שהניסים היו חלק מהיציאה. (ועוד יש שע"פ דברי התרגום הללו שאלו מדוע אין מברכים "שעשה ניסים" בפסח. ואכמ"ל)
1665104625555.png

ועוד ראיתי שכתב בספר "חזון עובדיה" (לר' עובדיה בן אברהם הלוי):
1665105115307.png
וב"נתינה לגר" (לר' נתן אדלר) כתב:
1665106377480.png

עוד אולי אפשר לפרש ע"פ מש"כ בזוה"ק (בא ל"ח ע"א) שבליל מכת בכורות היה אור, וא"כ נתכוון האונקלוס לומר, שאע"פ שיצאו ביום, זה היה נחשב כלילה, מפני שגם הלילה היה מואר כיום, ולכן פירש "ועבד לך ניסין בליליא" שמה שנכתב בתורה "לילה" הוא מפני הנס שנעשה באותו לילה שהיה אור.
ואפשר גם לפרש ע"פ הנ"ל שהתרגום נתכוון לבאר "הוציאך ה' אלוקיך ממצרים לילה", היינו שהוציא אותך באותו הזמן מחשכת הלילה עקב הניסים שנעשו וע"י כך שהיה אור.
דלפ״ז הנס אינו קשור ביציאת מצרים ואונקולוס יוציא מפשט המקרא יותר מדי
אפשר להסביר שנתכוון התרגום לומר שמחמת הניסים שנעשו בלילה יצאו ביום, כלומר שע"י מה שנעשה בלילה, לכן ביום הם נגאלו, וממילא הנס כן קשור בעצם היציאה.
ועוד דכל הפסוק מדבר בעניין עשיית הפסח דעיקרו בלילה ואי אפשר לחלק בין ״לילה״ ל״הוציאך ה׳ אלקיך ממצרים״ כלומר יום
עיין בספר "בית אהרן" על ענייני שבת ומועדים (לר' אהרן כהן, ר"י חברון), סי' ע"ח.
 
חזור
חלק עליון