• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

אורך החצאית

יש לחלק בין לעודד, בין עיקר ההלכה.

יותר צריך לי להבין בדבר, דאם דעתו הייתה כך למה לא שינה ממה שכתב בספריו, ולכן כתבתי שהעיקר מ״ש בספריו מאשר מה שכתב בתשובותיו.
ועדיף לי לומר זאת מלהדחק ולומר שהורה הוראה לחומרא והוראות שעה וכד׳.

והאמת והשלום אהבו.
אנחנו יודעים מה כתב בספר ולנגד עיננו מכתבים מפורשים שחזר בו. עכשיו יש שאלה למה לא שינה בספר, בסדר זו שאלה אך לא מפני כן נדחה דבריו הברורים שחזר בו, בפרט שבספר הוא כמסתפק בדבר ועוד שלא כתב כן בהלכות למעלה. ואולי לכן לא אץ רץ לשנות. ועוד מצינו למרן עצמו שדיבר על פה עם הרב מטשיבין על פסק בספרו לעניין קשירות התפילין וכתב א"כ הדר הוא לכל חסידיו(נזכר בהערות בנד"מ ביביע אומר כמדומני באיזה מקום) ולפי דבריך נקשה לרב מה הדר הוא הרי לא הוציא ספרו מחדש ואף לא מכתב שחוזר בו? אם כן נראה שמרן עצמו לא סבירא ליה כדבריך.
 
נערך לאחרונה:
הרב זעק הרבה דברים שהרבה לא קיבלו, ובכל זאת זעק, ממש קשה לי לומר ש״סבר שלא יקבלו״.
וכבר כתב כן הרב ללוש כאן, דאם למרן היה איסור ממש היה זועק על כך בכל נפשו ולא היה מניח לאנשים לטעות.
עוד בה שבטהרת הבית שם כתב שיש למחות באלו ההולכות בגרביים שקופות אך עם לא יקשיבו לא שמוטב שיהיו שוגגות ואל יהיו מזידות.
ואם מכתב זה נכתב באותה שנה של הספר מובן למה לא כתב לחזור בו כי אם בגרביים שקופות כתב מוטב וכו', כ"ש בזה, מה גם שתפסת מועט תפסת שהרי כתב בספר למחות על גרביים שקופות וגם על זה גופא מסופק אם יקשיבו וא"כ אם יכתוב על החצאית עד הקרסול אלו שהולכות עם שקוף ישמעו שזועק שלא מועיל בכלל גרביים, אתמהה? לכן כיוון שיש את הפרי מגדים העדיף אולי להיות בבחינת תפסת מועט תפסת.
 
נערך לאחרונה:
ועתה אומר אף אם דבריך אמת מכל מקום הא ונורה לבנות שלא שילבשו אך ורק גרביים שחורות אטומות כי כך צריך לדעת מרן אף לפי הכתוב בספריו, ובטוחני שאם נורה כך הרבה מהניסיון ללבוש קצר ייעלם מאיליו...
אע״פ שאני מסכים עמך בעניין הגרביים שצריך שישימו לב שהם גרביים, העירוני כי גרביים שקופות שמדבר אליו מרן אינם גרביים שקופות שהרבה נשים הולכות עמן היום, אלא גרביים אשר גם מקרוב לא ניכר כי הן גרביים, ונועדו לייצר שיא השקיפות, ואע״פ שמרחוק מי יבחין, עליהם לא דיבר מרן.
ובכ״ז ישנם סוגי גרביים
ך לא מפני כן נדחה דבריו הברורים שחזר בו,
כמו שחזרתי ואמרתי, לא באתי לדחות, באתי לומר שמ״ש בספר טה״ב עיקר.
ואם מכתב זה נכתב באותה שנה של הספר מובן למה לא כתב לחזור בו כי אם בגרביים שקופות כתב מוטב וכו',
אכן קושיא חזקה אם הרב חזר בו ממ״ש בטה״ב ויבי״א.
ולפי דבריך נקשה לרב מה הדר הוא הרי לא הוציא ספרו מחדש ואף לא מכתב שחוזר בו?
לא אמרתי שיוציא ספר מחדש, לטה״ב היו הרבה הדפסות במהלך השנים, היה יכול לתקן או להוסיף הערה שחוזר בו.
 
כמו שחזרתי ואמרתי, לא באתי לדחות, באתי לומר שמ״ש בספר טה״ב עיקר.
אם היה מכתב בסתם נגד מה שבספר אפשר לומר עיקר וכדו' אך כשהרב כותב בפירוש שחוזר בו מה שייך לומר עיקר? ולומר כן זה בעצם לדחות דבריו.
לא אמרתי שיוציא ספר מחדש, לטה״ב היו הרבה הדפסות במהלך השנים, היה יכול לתקן או להוסיף הערה שחוזר בו.
זה לא משנה זה רק דוגמא הרב מטשיבין זצ"ל לא הוציא שום גילוי דעת שחזר בו רק שיחה זו עם מרן זצ"ל ואיך מרן זצ"ל כותב "הדר הוא לכל חסידיו" הרי לפי דבריך אין שום משקל למה שאמר למרן והעיקר כבספר אלא ודאי שלא אומרים כן אם הפוסק אומר חוזרני בי או מסביר כוונתו אחרת וכדו' ורק אם אמר דבר מה בע"פ שלא כבכתוב אפשר לומר העיקר כבספר ופשוט.
 
אם היה מכתב בסתם נגד מה שבספר אפשר לומר עיקר וכדו' אך כשהרב כותב בפירוש שחוזר בו מה שייך לומר עיקר? ולומר כן זה בעצם לדחות דבריו.
הרי לפי דבריך אין שום משקל למה שאמר למרן והעיקר כבספר אלא ודאי שלא אומרים כן אם הפוסק אומר חוזרני בי או מסביר כוונתו אחרת וכדו' ורק אם אמר דבר מה בע"פ שלא כבכתוב אפשר לומר העיקר כבספר ופשוט.
הרב כתב בפירוש במכתב תשובה, לא בספר הלכה או במודעות המפורסמות לרבים, בשלמא היה מורה לפרסם את המכתבים האלו, אך כיוון ש״התגלו״ רק לאחרונה, אי אפשר לדעת למה לא זעק והזעיק על מה שחזר בו שהוא דבר כה חמור.
ולכן לענ״ד, כדרך כל דבר שלמרן כאב הלב וזעק על שבר עם ישראל, ובזה לא עשה, לבי נוטה להכריע לסמוך יותר על הטה״ב מאשר על מכתביו.
ושוב, אין זה אומר שאין להחמיר בדבר הצניעות, דיש בוודאי להחמיר, אך עיקר הדין הוא וללמוד אני צריך.

אשמח אם האנשים הנכונים יפנו אולי את המכתבים הללו לראשל״צ ונדע יותר טוב מה יעשה ישראל ולא יחטא.
 
הרב כתב בפירוש במכתב תשובה, לא בספר הלכה או במודעות המפורסמות לרבים, בשלמא היה מורה לפרסם את המכתבים האלו, אך כיוון ש״התגלו״ רק לאחרונה, אי אפשר לדעת למה לא זעק והזעיק על מה שחזר בו שהוא דבר כה חמור.
ולכן לענ״ד, כדרך כל דבר שלמרן כאב הלב וזעק על שבר עם ישראל, ובזה לא עשה, לבי נוטה להכריע לסמוך יותר על הטה״ב מאשר על מכתביו.
ושוב, אין זה אומר שאין להחמיר בדבר הצניעות, דיש בוודאי להחמיר, אך עיקר הדין הוא וללמוד אני צריך.

אשמח אם האנשים הנכונים יפנו אולי את המכתבים הללו לראשל״צ ונדע יותר טוב מה יעשה ישראל ולא יחטא.
אם לא היה חוזר בו לא היה מורה להם כך ואומר שחזר בו. טוב, עכ"פ נעצור כאן והבוחר יבחר.
 
אם לא היה חוזר בו לא היה מורה להם כך ואומר שחזר בו. טוב, עכ"פ נעצור כאן והבוחר יבחר.
עלי להבהיר שח״ו אני לא אומר שמרן לא חזר בו, אך מחמת הטענות שלי (שאני מרגיש שאתה לא עונה עליהם) התעקשתי עד הנה להבהיר את דעתי לבד למה העיקר מ״ש בטה״ב, ולא באתי לכפות ח״ו.

וכבר כתבתי מקודם וחשבתי שהכוונה מובנת - והאמת והשלום אהבו.
 
מי גילה רז חילוקי הגרביים בדעת מרן זצ"ל אתמהה היכן הוא כתב זאת פתאום כאן מסתמכים על אומדנות בא נחזור לדבריו בספר כדבריך
מרן כתב שקוף אסור וההגדרה ודאי כפי שמבואר בפוסקים שכל שבשרה ניכר מתוכו הוא כמאן דליתיה ולכן לפי המציאות היום רוב ככל ההולכות בגרבי רגל נחשבות לפי ההלכה כהוכות ללא גרביים
וכפי שכתבתי גם אם העיקר כבטה"ב חייב לכסות בכיסוי שחור אטום ודבר ברור הוא ואין צורך לשנות העניין שוב ושוב על המתירים צבע גוף להביא ראיה שהוא מותר לדעת מרן רבינו, וח"ו לתלות בוקי סריקי במרן זצ"ל ולעשות חילוקים מאומדנות העיקר ליישב "מנהג ישראל" כביכול שמרן לא היה מאוהדי מנהגים כאלה אשר יסודם בהבל וריק ויתירה מזו בהחטאת הרבים
וה' יכפר בעד
לפחות ישמעו שומעי לקחו של מרן ובתקנונים שלנו ייכתב אף לשיטתך שצריך מינימום גרביים שחורות אטומות ולכתחילה ארוך עד הקרסול
 
נערך לאחרונה:
ידיעה חשובה
מובא בספר שולחן שלמה נדה עמ' ריב שכאשר נשאל מרן הגרש"ז אויערבאך זצ"ל על עובי הגרביים הרצוי, ראשית הובאו לפניו מספר גרביים בעוביים שונים. תחילה הלביש כל גרב על ידו לראות אם היא מסתירה את מחוגי השעון. אך עדיין לא נחה דעתו, כיון שהרגל עבה יותר מהיד, והגרב נמתחת על הרגל יותר וממילא נעשה יותר שקוף, לכן טרח ללבוש את הגרב על רגלו ומתחה היטב - אח"כ בדק היטב אם צבע הרגל או מראה השערות אינם ניכרים דרך הגרב, כשהראו לו גרביים בעובי 20 דנייר, תמה - מדוע בכלל נשים לובשות אותם, הרי זה שקוף כזכוכית! וחשוב להבהיר ש-40 דנייר שמצוי היום זה פחות בהרבה מה-40 דנייר שהיה אז, בספר הלבוש כהלכתו עמ' 135 מביא שגדולי הוראה שבדקו את המציאות מעידים שבדרך כלל גרביים בעובי 40 דנייר של שנת תשע"ד, אינם אלא כעובי 15 דנייר של שנת תשנ"ה בה נקבע המספר הנ"ל 40 דנייר.

אם כן שימו לב למכשול הרב הקיים בגרביים אלו ייתכן כי הארבעים דנייר של היום (תשפ"ב) הינם כמו 15 דנייר של תשע"ד....
 
כיון שהרגל עבה יותר מהיד, והגרב נמתחת על הרגל יותר וממילא נעשה יותר שקוף,
אף שאני מסכים עמך ברוב דבריך, יש עדיין להעיר כי מה שרבותינו התכוונו ״גרביונים שקופים״ הם גופא הגרביונים שנועדו להבליט ולהדגיש את העור, דבר שמצוי מאד אצל הגויים רח״ל, אך אין לדון מזה לכל גרביון שקוף, דאף אם נראה אשה עם גרביון (לצורך העניין אגיד את זה שאדם רואה את זה על אשתו או בתו, דוודאי אדם לא יסתכל על אשה אחרת) ובעיניך זה נראה בצבע העור, זה לא מוכרח שזה לא שקוף. רוב הגרביונים שאתה מדבר עליו הם בצבע הגוף ממילא, ולכן זה נראה שקוף, אך מקרוב כל רואה ידע ויגיד שיש פה גרביון ויש פה כיסוי. מה שכן צריך להזהר מאד בארבעים דנייר של היום שאפילו מרחוק ניתן לראות מאפיינים של הרגל, וכאן אין בעיה של השקיפות, דליתא, אלא שזה לא שקוף לגמרי, וגם ביותר מזה יש לפעמים בעיות. והעצה שלי לנשים ששמות את הגרביונים האלו מחמת שחם להם, ישתדלו לשים את אלו שלא בצבע הגוף אלא חומים, ואז ירווח מזור לכל הבעיות העומדות על העניין.
ושמעתי מפי הגאון ר׳ ראובן אלבז שליט״א, שכל טיפת זעה של האשה מחמת הצניעות, הקב״ה שם אותה בבית גנזיו ומייקר אותה עד למאד, ולכן הנשים הצנועות לא יקפידו על שהגרביונים הנ״ל יותר חמים או עבים, דה׳ יתברך מייקר אותן כל רגע ורגע.
 
וכי אין רגליים בצבע חום?
מה יועיל צבע רגל חום?
כבר דימית זאת לאשה שיש לה שיער שחור וכי מפני פאה בלונדינית מותרת?
אדם שהולך ברחוב ורואה רגל או דמוי רגל אשה בצבע חום אינו מרים את ראשו ובודק אם זה מתאים לצבע הפנים ואז מהרהר....
וכבר נתפרסם מעשה על נערה שהגיעה לסמינר בגרביים שחורות וכשנכנסה המנהלת לבדוק את מצב צניעות והיא חששה שהמנהלת תעיף אותה על ה"איסור" החמור שעשתה פשטה מיד את גרביה והכניסה את רגליה לנעליים ללא גרביים וכשהמנהלת עברה ציינה אותה לשבח מפני שהייתה קצת כהת עור חשבה שהנה היא עם גרביים מהודרות....
וידוע לי על שני נערות שהמנהלת העיפה אותן על גרביים שחורות והן פשוט הלכו לשירותים ופשטו את הגרביים ושאלו את המנהלת אם זה בסדר ונענו שמצויין...

נכחתי במקום מסויים עם בני משפחה והיתי הקטנה (כידוע אי אפשר "לעבוד" על ילדים" והיו שם כמה וכמה נשים עם גרבי רגל חומות כשיטך וביתי שאלה אותי מדוע הן הולכות בלי גרביים....

ושוב אני שואל אנו מדברים על דעת מרן זיע"א איפה הוא חילק בין שקוף ללא שקוךף לגמרי ההגדרה היא כפי שכתבו הפוסקים וכל שבשרה נראה מתוכו הוי כמאן דליתיה
ובכן אני מציע שינסו להחביא כסף בתוך הגרביים החומות המדוברות ונראה מה יהיו חלומותינו....
צירפתי המחשה
 

קבצים מצורפים

  • גרביים-צנועות-המשך.jpg
    גרביים-צנועות-המשך.jpg
    2.1 MB · צפיות: 27
וכי אין רגליים בצבע חום?
כבודו מבלבל בין גרביון שהוא מכסה לבין ״לטעות אם זה מכוסה או לא״.
אם הגרביון מכסה את הרגל כדבעי והוא לא משקף את הרגל, גם אם אדם יטעה לומר שזה ממש רגל, אם הוא יקרא ק״ש כנגדה הוא יעבור על איסור? ודאי שלא, כי הרגל מכוסה. זה שבני אדם יבואו לשאול אם זה הרגל שלה או לא, לא אומר שהיא ח״ו עוברת על ההלכה.
ולפי שיטתך אין שום גרביון בעולם חוץ מגרביון לבן, וודאי על זה לא דיבר מרן הגר״ע, אלא על גרביון שרואים דרכו את הרגל ותו לא.

ומ״ש שיש אדם רואה ברחוב ומהרהר באשה בגלל ״שחושב שזה הרגל שלה״, מלבד שזהו ציור די רחוק שאדם בגלל זה יהרהר ולא דבר אחר, כי אם הוא מהרהר בגלל זה, הוא יהרהר בגלל כל דבר אחר, ואם נלך לפי מה שבני אדם עשויים להרהר, לעולם לא תהיה לאשה תקנה (מלבד אולי לאסור לה לצאת, וכתבתי ע״ז במקום אחר בפורום) כי היצה״ר יכול לתת אלפי סיבות לאדם למה להרהר, ולא רק בגלל ״שהאדם חושב שזה הרגל שלה״. ואפילו בנשים במאה שערים המכוסות רעלות (שאע״פ שכך היו אמותינו הק׳, אין זה דרך אף אשה בחוגינו כך) שייך הרהור, ואם נלך לפי הסברא הזו באמת נאסור לאשה להמציא עצמה החוצה, אלא אם הרגל מכוסה באופן שלא רואים אותה, שפיר ליכא גילוי ערווה. (לפי טה״ב)

דוגמה לכך, עיין ט״ז ביו״ד סי׳ר שכתב שמים מועילים לעניין כיסוי לגילוי ערווה ע״ש שהאריך בזה בראיות נכוחות, ולכן יכולה לברך ברכת הטבילה, ומאי דנצרך השו״ע לעכר המים הוא לרווחא דמלתא וכו׳ ואכמ״ל, ואף שאנו לא לומדים מהתם לנידון דידן דבעינן לא שקוף (ואף שלכאורה ה״ה), וודאי שמבחינת גילוי ערווה ליתא.

ומה שהולך בסמינרים זה סיפור אחר לגמרי, ורוב הפעמים מזעזע, בו מלעיגים על נערות שהולכות עם גרביונים שחורים כדבעי נערות שיש להן גרביון שקוף. ומסלקים בחורה מסמינר בגלל שהיא רוצה ללכת עם חצאית עד הרגליים. ויש דוגמאות יותר מזעזעות ואכמ״ל.

כבר דימית זאת לאשה שיש לה שיער שחור וכי מפני פאה בלונדינית מותרת?
בוא לא נכנס לעניין של פיאות, בו וודאי שאסור.
ורק אומר שהיום רבה המכשלה, ונשים הולכות עם פאות שנראות ממש כמו שער.
וכמה פעמים שחשבתי שאשה מסוימת היא לא נשואה בגלל שהיא בלי כיסוי ראש או פאה (בראיה בעלמא מהצד כמובן, ח״ו בהסתכלות) ואשתי אמרה לי שזה פאה. ותמיהה לי טובא איך הרבנים ״המתירים״ לא רואים את רבת המכשלה בכך.
ואכמ״ל.
 
לכבוד לביא היקר
לא הבנתי מנא לך שזה שלא יודעים שרגליה מכוסות אינה עוברת על ההלכה?
אתה זעמת עלי ועוד כמה על שינוי קוצו של יוד ממה שלא כתוב בספרי מרן זיע"א אף שיש מכתבים מפורשים שהוא חוזר בו
ואילו סברות לבך הנך מעלה אותם כדבר פשוט ומכח מה שלא שמעת שמרן אמר ללבוש לא בצבע רגל אתה מסיק שמותר ועל זה כתבתי שפשוט שהיה מורה בזה לאיסור כפי שאשה אסורה לכסות בפאה נכרית כי נראית כגלויית ראש הוה הדין שאין לכסות בגרביים שמראיהם כמראה רגל ולא משנה באיזה גוון כי נראית כגלויית רגל ואם היא עושה כן זה אומר בדיוק שהיא עוברת על ההלכה
הגע עצמך אולי נתיר לה שרוולי ידים צבע חום 40 דנייר או 70 ועכשיו ידוע לי שתתחיל לעשות חילוקים מחילוקים שונים אך אנא לא חילק ידענא ולא בילק ידענה אנא הלכתא ידענא שאסור לכסות דבר הצריך כיסוי ולתת רושם שהוא מגולה מה גם שלפי מה שבדקתי כמעט ואין גרבי רגל אטומות לגמרי
ושוב חילוקיך הסברתיים לגבי רמת השקיפות כאמור אינה דעת רבינו זיע"א אלא השפעה מגזרית סביבתית
 
גם מה שכתבת בזה הלשון "ולפי שיטתך אין שום גרביון בעולם חוץ מגרביון לבן, וודאי על זה לא דיבר מרן הגר״ע, אלא על גרביון שרואים דרכו את הרגל ותו לא".
לידיעתך יש גם גרביון שחור וגם חצאיות ארוכה בשלל צבעים ומנא פשיטא לך שעל זה לא דבר מרן הגר"ע שאתה כותב כך בשרירותיות האם יש לך גילוי ממרן זצ"ל בזה באיזה מקום בספריו הלא אפילו מה שכתוב במכתביו אינך מוכן לקבל אבל סברות הכרס ואומדנות כן? אתמהה!
שים לב לפי כלליך ישנה תמיהה רבתי אין לחרוג ממה שכתוב בספרים אף שיש מכתבים מפורשים בהיפך ומאידך כשהגר"ע שפתיו ברור מללו שאסור שקוף אתה מפרשנו כרצונך לפי מציאות קלוקלת שנשתרשה על ידי אנשים שאינם מהוגנים ומחטיאי הרבים (בשוגג או במזיד)
כבודו מבלבל בין גרביון שהוא מכסה לבין ״לטעות אם זה מכוסה או לא״.
אם הגרביון מכסה את הרגל כדבעי והוא לא משקף את הרגל, גם אם אדם יטעה לומר שזה ממש רגל, אם הוא יקרא ק״ש כנגדה הוא יעבור על איסור? ודאי שלא, כי הרגל מכוסה. זה שבני אדם יבואו לשאול אם זה הרגל שלה או לא, לא אומר שהיא ח״ו עוברת על ההלכה.
ולפי שיטתך אין שום גרביון בעולם חוץ מגרביון לבן, וודאי על זה לא דיבר מרן הגר״ע, אלא על גרביון שרואים דרכו את הרגל ותו לא.
 
גם מה שכתבתי שמה שטענתי שאדם יהרהר כי הוא אינו מבחין בין רגלה לאחרת או בין רגל גלויה לרגל מכוסה בגרביים דמויות רגל וכתבת שהוא דבר רחוק
אשריך כנראה כולן בעיניך כקאקי חיורי אך באנשים רגילים ובעיקר בחורים שאין פת בסלם יידע כבודו כי רבים חוטאים ונופלים לבור בלי תחתית מחמת מראות הרחוב החרדי ומחמת רגלי נשים חשופות או כדמות חשופות
ומה קשור שאם יהרהר בגלל זה יהרהר בגלל כל דבר
זה מזכיר לי טענה של שטות ששמעתי פעם "מה הבעיה אני אלך איך שאני רוצה אתה בוחר אם להרהר או לא, מפריע לך? אל תסתכל. למה שאגביל את עצמי?"
ולשיטתך אם כן מדוע צוותה האשה על הצניעות, אלא פשוט שאברי גוף אשה החשופים מגרים יצרו של האדם ובמחילה אומר שאתה דוחה את דברי בבוקי סריקי
ולשיטתך אענה כטענתך מה רע בפאה הלא היא מכסה היטב יותר ממטפחת כידוע וזה שהיא נראית כגלויית ראש מה אכפת לך וכי אסור לקרות ק"ש כנגדה הלא מותר ומי שיהרהר יהרהר גם מדברים אחרים
אלא שהדבר אסור בגלל שהיא נראית כגלויית ראש והוא הדין הכא שהיא נראית כגלויית רגל
אם רוצים לענות תשובות בא נענה תשובות הלכתיות אמיתיות ולא מריחת האמת כסגנון הזר לנו והעיקר לקדש את הסגנון....
 
נערך לאחרונה:
אם רוצים לענות תשובות בא נענה תשובות הלכתיות אמיתיות ולא מריחת האמת כסגנון הזר לנו והעיקר לקדש את הסגנון....
כבודו לוקח את הטפל במה שאמרתי ועשה אותו עיקר.
אני מסכים איתך בעניין ההרהור, אבל אתה לא יכול לבוא להגיד - זה לא מכוסה, אם נבוא מצד הרהור אה״נ, אבל מצד כיסוי שלא יהיה גילוי ערווה עסקינן בהכא, האם מותר לי לקרות ק״ש כנגד זה או לאו.

אתה רוצה תשובה הלכתית, הבאתי לך, עיין בט״ז שם סי׳ר, ועיין בריטב״א וברשב״א באיזה גוונא מים חשיב כיסוי לעניין גילוי ערווה, דלריטב״א חשיב כיסוי ממש אפילו אם לא מסתכל למטה ולרשב״א לאו.
ואף שלכאורה אנו לא לומדים מהתם להכא, (ככל הנראה משום הרהור) אין בזה דחייה לומר שאם אשה שמה גרביון שבצבע הרגל שלה לא יהיה חשיב כיסוי, ואם נבוא לדון מצד הרהור, אנו נכנס פה לנידון אחר, ולפ״ז צריך לעולם שהגרביון לא יהיה בצבע הרגל.

כבודו מדמה זאת לפאה, אך לא קרב זה אל זה כל הלילה כי מלבד מצד הרהור יש בזה בעייתיות אחרת האם זה נחשב בכלל כיסוי או לא וייחשב כפרועת ראש ממש, ואכמ״ל.
לידיעתך יש גם גרביון שחור וגם חצאיות ארוכה בשלל צבעים ומנא פשיטא לך שעל זה לא דבר מרן הגר"ע שאתה כותב כך בשרירותיות האם יש לך גילוי ממרן זצ"ל בזה באיזה מקום בספריו הלא אפילו מה שכתוב במכתביו אינך מוכן לקבל אבל סברות הכרס ואומדנות כן? אתמהה!
הרב כתב (אני מצטט מילה במילה) ז״ל : ובמקומותינו אין רגילות ללכת בגילוי השוק שתחת הארכובה, אלא יש שלובשות גרבים דקות ושקופות, וידוע שבגד שקוף כמאן דליתיה דמי. כמ״ש בה״ג והובא במג״א (ר״ס עה). ובא״ר ובמחזיק ברכה ומקור חיים, ושאר אחרונים. וכ״כ בשו״ת באר משה לגבי גרביים שקופות ומראיהן כמראה הבשר וכו׳ עכ״ל.
אתה הראת לדעת שמלבד מה שכתב ״גרביים דקות ושקופות״ משמע דווקא כשהן דקות ושקופות כלומר שנראה מהן בשר הרגל, הרי גם לבאר משה בעינן ׳גרביים שקופות ומראיהן כמראה הבשר׳ משמע שבגלל שהן שקופות יש להן מראה הבשר, דאל״כ לדבריך כל דברי הרב היו צריכים להיות ״גרביים שנראים כהבשר״ ושקופות מאן דכר שמיה.
ואף בעניין ההרהור שזה נראה כבשרה וכו׳ יש לדון כל דבר לגופו, דאף אם מרחוק זה נראה כאילו אין לאשה גרביון, מקרוב כל ידע כי יש לה שם גרביון וזה לא בשרה ממש.
וח״ו אינני בא להקל בדבר, אלא רק לומר מה עולה מדבריו של מרן הגר״ע.
ושוב חילוקיך הסברתיים לגבי רמת השקיפות כאמור אינה דעת רבינו זיע"א אלא השפעה מגזרית סביבתית
אם רוצים לענות תשובות בא נענה תשובות הלכתיות אמיתיות ולא מריחת האמת כסגנון הזר לנו והעיקר לקדש את הסגנון....
אתה מפרשנו כרצונך לפי מציאות קלוקלת שנשתרשה על ידי אנשים שאינם מהוגנים ומחטיאי הרבים (בשוגג או במזיד)
אם כבודו רוצה לסבור כך, שיסבור כך, כי לפי דבריך מה שכתב מרן בטה״ב אין לו לעולם תקנה, ואינני רק בא ליישב מה שנראה לראות עיני מדבריו הק׳, עד הכא כבודו רק בא ואמר סברות שנראים בהחלט, אך לא נכנסים בדברי מרן הנ״ל, אם תביא לי ראיה ברורה ולא רק סברות הכרס אסכים עמך בהחלט.
ולדידי אין שום נגיעה בדבר, אדרבה רבותיי הדריכוני בדרכו של מרן הגר״ע זצוק״ל, ואין לי שום כוונה לצדד לאותן נשים שהולכות עם גרביים שקופות, להפך, אם עיינת כדבעי בדבריי היה עליך לראות שוודאי עדיף גרביים כמה שיותר עבות וחומות, כי שקופות בהן נראים מאפייני הרגל פשיטא וודאי שאסור, ואילו לדבריך רק גרביים שוודאי שהם לא צבע הרגל כמו לבן או שחור כלילה יהיה מותר, ובמקום להבין מה אני מנסה לומר ואיזה גרביים ״אני מכשיר״ (כאילו אני מאן דאמר כל דהוא, ואני בהחלט לא, אלא רק אומר את העולה בדעתי הנלוזה בדעת מרן) כבודו תוקף מה שאני כותב ללא לאות כאילו דבריי זה שקץ משוקץ וחס וחלילה להגיד כמותי, כי כבר אמרתי שלענ״ד עיקר מה שכתוב בספרים, אז יש להעדיף לדחות דבריי מאשר להבין אותם ללא הבנה.
וכעת אחזור לגעת בזה שוב:
אתה זעמת עלי ועוד כמה על שינוי קוצו של יוד ממה שלא כתוב בספרי מרן זיע"א אף שיש מכתבים מפורשים שהוא חוזר בו
הלא אפילו מה שכתוב במכתביו אינך מוכן לקבל אבל סברות הכרס ואומדנות כן? אתמהה!
כבודו חושב שאני ״מזלזל״ מה שכתוב במכתבים, ח״ו, אך אם תעבור על כל מה שכתבתי תראה למה העדפתי מה שכתב מרן בספריו, וכל מה שהעירוני החכמים דהכא שליט״א לכאורה לא מצאו מזור.

למה מרן לא כתב כן בספריו?
למה מרן לא שינה?
למה מרן לא צעק על כך?
אם חזר בו, למה לא פרסם את זה, והשאיר הדבר כמוס במכתבים ״עד שיתגלה״?
למה גם במהדו״ח לא אמרו שמרן חזר בו?

קיבלתי כל מיני תשובות, ואני מקבל את רובם, אך מעל הכל עומד הענן והוא נקרא ״ידיעת הציבור״ והוא - עד שלא התגלה מכתביו כן, אף אחד לכאורה לא ידע מכך, ואם איתא בכתביו שהוא עיקר דעתו ולא חזר בו, למה זה היה כן?

ואל תבוא לתרץ לי - לא היה לו זמן, היה לו זמן, מאז שכתב את טה״ב ח״ב יצאו לא מעט הדפסות חדשות; לא ״רצה״ או לא יכל ״לשנות דפוסי התנהגות״ וכד׳ - לא מובן לי כלל ועיקר, כל דבר שנגע בנפשו של מרן כאיסור ממש היה צועק על כך ולא משאיר בנות ישראל הצנועות לחטוא ולהחטיא את הרבים, וכל מי שהכיר אותו יודע כן; הרב כתב בפירוש במכתבים שהוא חוזר בו מטה״ב ויבי״א - והנה הפלא ופלא איך לא נודע הדבר בשערי הרבים כדי שלא נכנס לידי מכשול, ואברכים שלומדים מטה״ב לומדים בדיוק איפכא וכך מורים לנשותיהם, ואיך יצא תקלה כזו גדולה מפי צדיק כזה, אם חזר בו?

כל אלו השאלות נשארו עם חצי תשובה בפנים וחצי תשובה בחוץ, ולזה אמרתי שעל פניו העיקר כהספרים, ואח״כ הוספתי ואמרתי שאשמח אם יביאו את הנידון לראשל״צ שנדע איך להכריע, וחלילה לא כתבתי לאף אחד להקל, אלא אך ורק לענ״ד הנלוזה, ועוד מי אני ומה אני שאבוא להכריע בדברים כאלו שהררים תלויים בו.

ואוסיף עוד שתדע, שבביתי אני משתדל להנהיג להחמיר כמה שיותר אפילו יותר ממה שלא כתוב בהלכה (בדרך ארץ ובשלום בית כמובן), ואינני מושפע משום מנהג כזה או אחר, שעיקר הוא שראיתי רק אשכנזים נוהגים כן, ומעולם לא ראיתי ספרדייה שמקילה בעניין גרביונים שיהיו שקופות כמותם או לחלופין חצאית ארוכה.
ואם תאמר שאינני מסתכל הואיל ואני שומר עיניים, או שאיני יודע מה קורה בחוץ, מה טוב, ואם תגיד כן אתה תוכיח שאני לא כותב דברים בשביל ליישב מנהג משובש.

ודע עקא, שיש תשובת הראשל״צ בראשון לציון ח״ב אבה״ע סי׳ ב, שמלבד מה שכותב להקל הוא מביא שכ״כ מרן במכתב, ומלבד דצ״ע איזה מכתב מדובר, לא מזכיר שם מכתב כל דהו שחזר בו.
 

קבצים מצורפים

  • ראשון לציון ח״ב אבה״ע סי ב.pdf
    64.9 KB · צפיות: 19
כמו שכתבתי עזוב את המכתבים הם לא העניין אלא דעת מרן זיע"א בספריו שצריך שלא יהא שקוף וכפי שציטטתי מספר הלבוש כהלכתו שאינו חסיד של חצאיות אוכות לצערי ומ"מ כתב ש40 דנייר של שנת תשע"ד, אינם אלא כעובי 15 דנייר של שנת תשנ"ה בה נקבע המספר הנ"ל 40 דנייר.
וא"כ לשיטתך כל הספרדיות שאתה מכיר הולכות לפחות ע0 70 דנייר ומעלה
לצערי אלו דברי חלומות
הייתי עם רעייתי בחנות לממכר גרביים בירושלים ולשאלתי היא כמעט לא מחזיקה 70 דנייר שים לב היא מרה שהרוב קונות אצלה 20 דנייר בערך כ60 אחוז ועוד 20 אחוז 40 דנייר ומעטות ממש קונות יותר עבות
והדבר ברור כי אם אשה לא יודעת ממרחק להבחין מדוע שתהיה "חניוקית" כביכול ותלבש יותר עבה ומ שכתבת "מעולם לא ראיתי ספרדייה שמקילה בעניין גרביונים שיהיו שקופות כמותם"
אשריך וטוב לך או שאתה גר בקהילה סגורה עם כללים נוקשים או שגם אתה נופל בפח ולא יודע להבחין אם הגרביים עבות או לא
ושוב בינתיים לא ראיתי שום גרב רגל משם חברה שאינה שקופה ממש, פירוש תחזיק אותה מול עיניך ותראה בקלות דרכה מה שתרצה...
פעם אמרתי לאחת מבנות משפחתי שאמרה לי שזה לא שקוף שאני מציע לה לגדל שערות כמה חדשים ואז נראה אם תעז לצאת בגרבי רגל 40 דנייר... למותר לציין שמייד היא הצדיקה את דברי ושוב אני מצרף את התמונות אנא עיין בהם ותבין למה ירמזון מילי
אגב אם כבר נכנסת לדיוקים (שלענ"ד הם דקדוקי עניות) בתשובת מרן הראש"ל משמש להדיא שאסור אף מראה בשר אף שאינו שקוף....
שבת שלום
 

קבצים מצורפים

  • גרביים-צנועות-המשך.jpg
    גרביים-צנועות-המשך.jpg
    2.1 MB · צפיות: 8
  • גרביים.pdf
    934 KB · צפיות: 10
  • גרביים-כהלכתן.pdf
    1.1 MB · צפיות: 9
  • כרוז-רבנים-חצאית-קרסול-עיקר-הדין.jpg
    כרוז-רבנים-חצאית-קרסול-עיקר-הדין.jpg
    3.8 MB · צפיות: 12
  • גרביים-שחורות.pdf
    4.6 MB · צפיות: 9
וא"כ לשיטתך כל הספרדיות שאתה מכיר הולכות לפחות ע0 70 דנייר ומעלה
כשאני מדבר על נשים ספרדיות, אני מדבר מהחוג שלנו, ההולכים בעקבות מרן.
(ה׳ ירחם מה הולך בשאר הנשים)
הייתי עם רעייתי בחנות לממכר גרביים בירושלים ולשאלתי היא כמעט לא מחזיקה 70 דנייר שים לב היא מרה שהרוב קונות אצלה 20 דנייר בערך כ60 אחוז ועוד 20 אחוז 40 דנייר ומעטות ממש קונות יותר עבות
לא הבנתי מה אתה בא להביא בזה, מה שעושה רוב הציבור החרדי זה אכן בעיה
והדבר ברור כי אם אשה לא יודעת ממרחק להבחין מדוע שתהיה "חניוקית" כביכול ותלבש יותר עבה
אחזור שוב פעם לומר, שבעניין שכשנמתח ונשקף, צריך לדון כל דבר לנידון.
גם אם מרחוק זה נראה לך רגל, מקרוב ברור שזה לא רגל; ואם לחלופין כשמתקרבים (מאד) רואים שזה לא לגמרי שקוף, חדא, לא רק שלגבר הזה שעושה זאת יש בעיה שמתקרב ככה לנשים לראות את הרגליים שלה, אלא ה״שקיפות״ המאד קטנה הזו, זה לא אומר שזה לא שקוף, וכל שממרחק סביר רואים שזה לא שקוף, זה מכוסה. (אך אינני מכריע בדבר, רק אומר את הסברא המסתברת)
ולא יודע להבחין אם הגרביים עבות או לא
למה צריך להבחין בזה בדיוק? כל המטרה של הכיסוי זה שלא תבחין, אם הבחנת גם בלי להתאמץ, זה באמת בעיה.
פעם אמרתי לאחת מבנות משפחתי שאמרה לי שזה לא שקוף שאני מציע לה לגדל שערות כמה חדשים ואז נראה אם תעז לצאת בגרבי רגל 40 דנייר... למותר לציין שמייד היא הצדיקה את דברי ושוב אני מצרף את התמונות אנא עיין בהם ותבין למה ירמזון מילי
40 דנייר זה ודאי בעיה, ונראה לי שכבר אמרתי את זה, כל מה שאנו ״דנים״ פה לכאורה, זה רק על 70 דנייר.
אגב אם כבר נכנסת לדיוקים (שלענ"ד הם דקדוקי עניות) בתשובת מרן הראש"ל משמש להדיא שאסור אף מראה בשר אף שאינו שקוף....
אם אתה קורא לדקדוקים שלי ״דקדוקי עניות״, כנראה שגם לא שמת לב לדקדוק שעשה מרן הראשל״צ, שגובר על הדקדוק שלי, ז״ל:
וכמו שכתב בספר טה״ב ח״ב. וכתב שם שהדבר פשוט שצריך למחות בנשים ההולכות בבתי שוקיים שקופים (גרביים) שמראיהן כמראה בשר. ע״ש. ומזה תלמד שאם הגרביים אינן שקופות ואין מראיהן כמראה הבשר, מותר, דהוי כיסוי, ובמיוחד גרביים שחורות, ואף על פי שהם צמודות מכל מקום הוי כיסוי ומותר, וכמו שביארנו בספר אוצר דינים לאשה ולבת שאין להתיר לאשה לגרוב גרבי ניילון שקופות, שהבשר נראה דרך הגרביים, וחייבת לכסות את השוק והירך בגרביים שאינן שקופות כלל או צבעוניות, ואין להקל בזה כלל וכו׳ עכ״ל
 
בסדר כבר אמרתי שאני דן כעת רק על צבע הגרביים ולא על אורך החצאית ולכן אה"נ אם יהיו גרביים לא בצבע הגוף הוי אומר לבן שחור כחול אפור וכדו' מותר לפי מ"ש מרן זיע"א בספריו אך שאר הצבעים דמויי הגוף לענ"ד פשוט שאסור לדעת רבינו
 
אך שאר הצבעים דמויי הגוף לענ"ד פשוט שאסור לדעת רבינו
שוב, אני חושב שזה תלוי גם ברמת השקיפות, דאם לא שקוף כלל לכאורה לא תהיה בעיה, כך עולה מדבריו בטה״ב ומדברי הראשל״צ, אך אם נוח לך לפרש את דבריהם אחרת אה״נ.
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון