• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

איך יתכן שהרב מחייב אשה לברך מאה ברכות??

dvidcohen

Active member
תמיד תמהתי בלומדי הלכה זו, הרי הרב מחייב אשה לברך מאה ברכות. ודבר זה לא יתכן לדעת הרב זלה"ה, שהרי לשיטתו אשה מתפללת תפילה אחת ביום, וגם באותה תפילה לא מברכת ברכות ק"ש וברוך שאמר וישתבח, איך אם כן תגיע למאה??
היא הרי מתחילה עם כ- 40 ברכות ביום בלבד!!
את כל השאר תשלים באכילה כל היום??
אשמח לקבל תשובה והסבר לדבר.
כמו"כ אשמח לשמוע האם ידוע למישהו על מישהי ממשפחתו הקרובה של מרן [הרבנית, בנותיו וכלותיו] שהצליחו לעמוד בזה?

תודה!
 
שאלה יפה מאוד!
עמד על קושיא זאת מרן הראש"ל שליט"א בתשובה שהבאנו בס"ד בקובץ בית יוסף (גליון לב - כסלו תשעז, סימן רעז) וז"ל:
הנה מלבד מה שיכולות לחייב את עצמן ולהתפלל גם מנחה וגם ערבית, מלבד זאת י"א דאמירת שבח אין כאלוקינו אין כאדוננו וכו' מהני במקום כעשרים ברכות, ואף שיש בזה מחלוקת, בנשים מיהא יכולות לסמוך ע"ז, וכן ירבו ברכות על פירות ומגדנות ברכה ראשונה ואחרונה, וכן יכולות לסמוך על המקילין בשמיעת הברכות מאחר ולענות אמן. וגדול העונה אמן יותר מהמברך, ועולה להן בכלל המאה ברכות בשעת הדחק.
 
באמת זה קשה, שהרי דרך הרב שלא להטיל חיובים גדולים שלא נהגו בהם מעולם, ודרכו ללמד זכות על מנהג העולם.
ולכן שאלתי האם באמת אתם מכירים אשה שמברכת בכל יום מאה ברכות?
האם הרבנית של מרן הגרע"י או של הראשל"צ הגר"י יוסף - אכן מברכות? ואיך א"כ ניתן להטיל חיוב שהוא למעלה מכח רוב בנה"א ואף בפועל אף אחת לא מקיימת אותו וכמעט אף אחת לא קיימה אותו מעולם??
 
 
בבחינת ראה מעשה ונזכר הלכה..
 

קבצים מצורפים

  • מאה ברכות לאיש ביום שבת.jpg
    מאה ברכות לאיש ביום שבת.jpg
    2.6 MB · צפיות: 13
  • מאה ברכות לאיש יום חול..jpg
    מאה ברכות לאיש יום חול..jpg
    2.8 MB · צפיות: 15
  • מאה ברכות לאישה בשבת.jpg
    מאה ברכות לאישה בשבת.jpg
    2.8 MB · צפיות: 16
  • מאה ברכות לאישה ביום חול.jpg
    מאה ברכות לאישה ביום חול.jpg
    2.4 MB · צפיות: 20
בבחינת ראה מעשה ונזכר הלכה..
תודה ויי"ש-כ...
עברתי על הרשימה, ולא נחה דעתי.
רק שכפי שכתבתי בתחילה - כל זה לא תואם לדעת הגרע"י שנשים פטורות ממנחה / ערבית / מוסף [ובעבר אף נקט שאסור להן להתפלל מוסף, אך הדר ביה והתיר והנח להם ל[נשות]ישראל כו'. כמו"כ איני חושב שרוב הנשים אוכלות שתי סעודות פת ביום.

כך שעדיין הדבר רחוק שנשים יזהרו בזה, ועדיין תימה בעיני אם אשת מרן זיע"א [או שליט"א] או בנותיו נהגו כן.
 
בבחינת ראה מעשה ונזכר הלכה..
סליחה ומחילה בטבלה הנ"ל לאשה הובא כולל שלש תפילות תגיע למאה ברכות, וכי אשה שמתפללת רק תפלה אחת מה תעשה עם עוד 37 ברכות?
אחר אלף המחילות אם אנו פוסקים בדעת השו"ע בסימן קו שאישה חייבת רק בתפלה אחת כמ"ש מרן הגרע"י עצמו, לכאורה נראה קצת רחוק שרבנן יחייבו דין מאה ברכות באשה.
 
תודה ויי"ש-כ...
עברתי על הרשימה, ולא נחה דעתי.
רק שכפי שכתבתי בתחילה - כל זה לא תואם לדעת הגרע"י שנשים פטורות ממנחה / ערבית / מוסף [ובעבר אף נקט שאסור להן להתפלל מוסף, אך הדר ביה והתיר והנח להם ל[נשות]ישראל כו'. כמו"כ איני חושב שרוב הנשים אוכלות שתי סעודות פת ביום.

כך שעדיין הדבר רחוק שנשים יזהרו בזה, ועדיין תימה בעיני אם אשת מרן זיע"א [או שליט"א] או בנותיו נהגו כן.
סליחה ומחילה בטבלה הנ"ל לאשה הובא כולל שלש תפילות תגיע למאה ברכות, וכי אשה שמתפללת רק תפלה אחת מה תעשה עם עוד 37 ברכות?
אחר אלף המחילות אם אנו פוסקים בדעת השו"ע בסימן קו שאישה חייבת רק בתפלה אחת כמ"ש מרן הגרע"י עצמו, לכאורה נראה קצת רחוק שרבנן יחייבו דין מאה ברכות באשה.
לא התכוונתי להביע דעה בהלכה, רק תועלת למי שחפצ/ה להוריד ולהתחזק בענין
 
אני עדיין שואל בכדי להבין, וכי אפשר שמדינא רבנן פטרו אשה משלש תפילות ויחייבו אותה במאה ברכות, אתמהה?
ממ"נ אם היא חייבת בשלש תפילות ניחא לומר שחייבת במאה ברכות מדיוק כזה או אחר, אבל אם היא פטורה משלוש תפילות איך אפשר שהיא חייבת במאה ברכות, וכי כל היום תריח בשמים ותשתה הרבה כדי להתחייב באשר יצר.
אשמח אם מן דהוא יישב לי הדעת בזה ע"פ דברי מרן הגרע"י זלה"ה
 
ממ"נ אם היא חייבת בשלש תפילות ניחא לומר שחייבת במאה ברכות מדיוק כזה או אחר, אבל אם היא פטורה משלוש תפילות איך אפשר שהיא חייבת במאה ברכות, וכי כל היום תריח בשמים ותשתה הרבה כדי להתחייב באשר יצר.
אכן, כך כתב בהליכות עולם.
נראה שגם הנשים חייבות לברך מאה ברכות בכל יום. ואע"פ שמרן הבית יוסף (סי' מו) מנה בכללן ציצית ותפלין, מ"מ בכסף משנה (פ"ז מהל' תפלה הי"ד) לא הזכירם. ואפי' את"ל שנשים פטורות מתפלת ערבית שעיקרה רשות, ושם מנה ג' תפלות, מ"מ עליה להשלימן ע"י פירות ומגדנות וכיו"ב. וכ"כ הרה"ג רי"ש אלישיב, הובא בספר ישיב משה טורצקי (עמוד יט), ומ"ש בשו"ת שבט הלוי ח"ה (סי' כג) לדייק דיוק הנ"ל לפטור הנשים מדין ק' ברכות, אינו מוכרח. ובס' הליכות בת ישראל (סוף פי"ד) מצדד בזה אם הנשים חייבות במאה ברכות בכל יום. וע' מ"ש עליו הרב ישיב משה (שם עמוד כ). ובשו"ת רבבות אפרים (ח"ג סי' מז) פסק לפטור הנשים ממאה ברכות. ואין דבריו מוכרחים.
 
אכן, כך כתב בהליכות עולם.
נראה שגם הנשים חייבות לברך מאה ברכות בכל יום. ואע"פ שמרן הבית יוסף (סי' מו) מנה בכללן ציצית ותפלין, מ"מ בכסף משנה (פ"ז מהל' תפלה הי"ד) לא הזכירם. ואפי' את"ל שנשים פטורות מתפלת ערבית שעיקרה רשות, ושם מנה ג' תפלות, מ"מ עליה להשלימן ע"י פירות ומגדנות וכיו"ב. וכ"כ הרה"ג רי"ש אלישיב, הובא בספר ישיב משה טורצקי (עמוד יט), ומ"ש בשו"ת שבט הלוי ח"ה (סי' כג) לדייק דיוק הנ"ל לפטור הנשים מדין ק' ברכות, אינו מוכרח. ובס' הליכות בת ישראל (סוף פי"ד) מצדד בזה אם הנשים חייבות במאה ברכות בכל יום. וע' מ"ש עליו הרב ישיב משה (שם עמוד כ). ובשו"ת רבבות אפרים (ח"ג סי' מז) פסק לפטור הנשים ממאה ברכות. ואין דבריו מוכרחים.
לא ענית על שאלתי
 
חזור
חלק עליון