• אתר זה משתמש בקובצי Cookie כדי לעזור לך להתאים אישית תוכן, להתאים את החוויה שלך ולשמור אותך מחובר אם אתה נרשם.
    על ידי המשך השימוש באתר זה, אתה מסכים לשימוש שלנו בעוגיות. למד עוד.
  • סקר: לקראת יום השנה השמיני להסתלקותו של מרן, באיזו פעילות משותפת לכל חברי הפורום היית רוצה להשתתף? לחץ כאן למעבר לסקר

אין קורין אבות אלא לשלשה

#1
מקור: מסכת ברכות טז: ובריטבא יבמות מו. כתב שדווקא בתפילה אבל בעינייני רשות וכדו' שרי.ע"ש
ולפי זה קשיא לי מה שאומרים-מצורף צילום להלן-( כמעט כל יוצאי עדות המזרח להוציא אלו שהחרימו את ספר חמדת ימים כידוע הפולמוס סביב זה )ביהי רצון של פתיחת ההיכל בראש השנה "אבינו הראשון" וכו'(הכוונה לאדם הראשון) איך בעינייני תפילה תקנו לומר לשון אב למי שלא משלש אבות?(ובמאמרמוסגר-בספר פרשת דרכים דן אם לאבות היה דין ישראל ממילת אברהם ואילך, אבל אדם הראשון היה קודם מילת אברהם אבינו ובוודאי היה לו דין גוי (ורבי אלחנן וסרמן היד שאל את הגרב"ד פוברסקי שליטא האם אדם הראשון היה יהודי או גוי וענה לו שהיה גוי, כי אם היה יהודי כל יוצאי חלציו גם הם יהודים ולא היו גויים בעולם כלל)
ונראה לתרץ על-פי דברי האחרונים שהובאו בא"ת כרך א עמ' לד שדווקא סתם אבות אין לקרוא אבל בצירוף תואר מותר כמו שאמרו על גדולי ישראל : אבות העולם אביהן של ישראל אב לחכמה ואב לדורות ע"ש.
וא"כ "אבינו הראשון" הוא גם צירוף תואר.
אבל נשאר קשה לי מאי דאמרינן בתפילות ההושענות(מצורף צילום להלן) על נח שמכנים אותו "אב" גם ללא צירוף תואר ולכאורה לפי הנ''ל קשה.
וה'יאיר עיננו בתורתו אמן ואמן
20210912_000330.jpg 20210912_000353.jpg 20210912_042221.jpg
 
נערך לאחרונה:
#2
השמטה1:
מצו"ב חלק מהפולמוס סביב ספר"חמדת ימים"


במסגרת מאבקו הגדול בתנועתו של שבתאי צבי, הכריז רבי יעקב מעמדין (היעב"ץ) כי מחבר הספר השתייך לכת השבתאים, וכי ניכרים אותותיו בספר. את טענותיו פרש בספרו "ציצת נובל צבי", וכן בחלק מספרו "מנחת קנאות". הוא הראה רמיזות לכך שמחבר הספר הוא שליחו של שבתאי צבי, נתן העזתי, כדוגמת שירים בהם חתום שמו בראשי הבתים.

על טענותיו של היעב"ץ נכתבו שני חיבורים שנועדו להגן על מחבר הספר, "כבוד חכמים" מאת הרב מנחם מנכין הלפרין, ורבה של בוקרשט ר' ישראל ברגר במאמרו "קנאת האמת". בקונטרסים אלו, דוחים המחברים את טענותיו של היעב"ץ, ואף הביאו ראיות שמקובלים גדולים, בהם רבי צבי אלימלך מדינוב ורבי צבי הירש מזידיטשוב, הביאו מדבריו בספריהם.

בספר "מנחת יהודה" מביא המקובל רבי יהודה פתייה כי חלם בחלום שמחבר הספר היה אדם רשע. הרב מרדכי אליהו טען כי רבי יוסף חיים מבגדד כתב את ספרו "לשון חכמים" על מנת שלא ישתמשו בספר חמדת ימים.

עם זאת, רבים מגדולי ישראל ציטטו מן הספר ודברו בשבחו ורבי שלמה אלישיב אף כינהו "קדוש עליון".
(זכור לי שגם מרן זיע"א התייחס לספר חמדת הימים איך לנהוג בו אבל כרגע לא מצאתי היכן)

אתר ויקישיבה
 
נערך לאחרונה:

קישורים לאתר 'מורשת מרן'