• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

איסור שעטנז.

א.י

New member
לכבוד הרבנים היקרים שלום רב.
אשמח לקבל תשובה, האם יש חיוב הלכתי לשלוח בגדים שקונים היום למעבדת שעטנז?
ואם לא על מה אנו סומכים?
בכבוד רב.
 
שלום וברכה

מרן הראש"ל שליט"א כתב בילקוט יוסף (יו"ד הלכות שעטנז סימן שא סעיפים י - יב) י. כל בגד שמצוי בו חשש שעטנז, יש למוסרו לבדיקה במעבדה מיוחדת, לברר אם יש בבגד זה שעטנז, ולהסירו. וכן הלוקח בגד צמר מן הגויים, או מישראל שלא בדק הבגד, צריך לבודקו יפה יפה שמא תפורין הן בפשתן. [ומאחר שאין הכל בקיאים בבדיקה זו, לפיכך יש למסור הבגד לבדיקה במעבדה]. ויש אומרים שכל שיש מיעוט של עשרה אחוז שיש בסוג בגד כזה שעטנז, הדבר מצריך בדיקה. ויש אומרים שרק בסוג בגד שיש בו מיעוט המצוי [שהוא קרוב למחצה] של שעטנז, בזה צריך למסור הבגד, אבל כל סוג בגד שעל פי רוב אין בו שעטנז, וגם אין בו מיעוט המצוי כנז', אין צריך בדיקה משעטנז.
יא. חליפות של גברים מצוי בהם שעטנז, [זולת חברות שיש להם הכשר, או שהוחזקו שאין בהם שעטנז]. וכשבודקים את החליפה, יש לבדוק את כל חלקיה. וגם חליפות מבד סינטטי בלבד מצוי לפעמים שעטנז בצווארון שהיה עשוי מבד צמר, והמילוי היה עשוי מפשתן. ואמנם יש אומרים שבחליפות מבד סינטטי אינן צריכות בדיקה, כי הצמר כבר בטל ברוב החומרים הסנטטיים, ובהם הסיכוי שיהיה חיבור בשאר דברים של צמר ופשתן הוא נמוך מאד, ואינו בכלל מיעוט המצוי. אולם בד או מעיל שיש בו יותר מחמשים אחוז של צמר, יש לחוש שמא נתפרו או הודבקו בהם חוטי פשתן. ועל כל פנים הקונה בגד בחנות שאין לה הכשר של רבנות מוכרת מחשש שעטנז, אם בבגד זה יש מיעוט המצוי הוא שיש בו שעטנז, ימסרהו למוסרו לבדיקה, ולא להסתמך על נאמנות המוכר.
יב. יש בגדים שאינן צריכים בדיקה משעטנז, שאין מצוי בהם שעטנז, ואלו הן: אזניות לחימום האזניים, גרביים, חגורות, חולצות ספורט, טליתות, כיפות, כפפות, לבנים, מגבות, מגבעות לבד, נעליים, פיג'מות, תיקי בד, ואלו הבגדים שיש לחוש בהם לשעטנז, וצריכים בדיקה: אפודה חליפה כובעי צמר שיש בו ריפוד פנימי, מגפיים עם צמר, מכנסים, מעילים, צעיפי צמר, שמלות חורפיות, או חצאיות. ע"כ. ועי"ש.

בברכה רבה
 
למעשה, כשמסתכלים על התווית שכתוב בהם המרכיבים של הבגד ורואים שאין כלל צמר בבגד הזה או פחות מ50% לא צריך לשלוח לבדיקה?
ומי שמכיר חנויות שהם בכשרות , הן לנשים הן לגברים הן לילדים אשמח אם ישתף כאן.

יישר כח גדול!
 
שלום וברכה

על פי המבואר לעיל מצד הדין אם רואים שאין כלל צמר בבגד אין צריך למסור לבדיקה, אולם אם יש בבגד פחות מ50% אחוז צמר, נכון לברר אם נעשו בדיקות מדגמיות בחלק מהבגדים מסוג זה אין צריך לשלוח לבדיקה, ואם לא נבדקו כלל נכון לבדוק על כל פנים בבדיקות מדגמיות מסוג זה, כיון שמצוי בכמה מקומות שמשתמשים בחוט פשתן לחזק התפירות, ויש לחוש שמא עשו כן במקום הצמר ונאסר משום איסור שעטנז.
וראה עוד בספר דיני שעטנז (להרה"ג רבי אברהם עדס שליט"א עמוד יג) שכתב שחולצות נשים או ילדים כשעשויות מכותנה ופוליאסטר אין צריך בדיקה כלל, וכשעשויות בתערובת צמר או פשתן מעיקר הדין אין צריך בדיקה וירא שמים יבדקם יתכן שעטנז בבד עצמו בצווארון בחפתים או בקישוטים ובאפליקציות.
כשהצווארון צמר והחולצה פשתן או להיפך ומחוברים ע"י כפתורים או לחצניות יש לעשות שאלת חכם.
כשעשויות מפשתן בלבד ואין בחולצה שינוי צבעים או חלקים מורכבים אולי רצוי לבדוק.
ולגבי חליפות גברים או נשים כתב כשיש בהם מרכיבי צמר או פשתן קיימת שכיחות גבוהה של שעטנז הן בתוצרת הארץ והן בתוצרת חו"ל וחובה לבדקם מעיקר הדין.
מצוי שעטנז גם אצל חייטים ומוכרים יראי שמים שנכשלו מחוסר ידיעה.
נמצא שעטנז גם אצל מוכרים שעשו בדיקות מדגם ונמצאו כשירות, ולכן גם כשנקנו כמה חליפות זהות באותה חנות ומקצתם נבדקו ונמצאו כשירות מעיקר הדין אין צריך בדיקה, וירא שמים יבדקם.
מעיקר הדין יש למסור לבדיקה את כל חלק החליפה ז'קט ווסט מכנסיים חצאית וכו'.
חליפות שהבד החיצוני סינטט או ויסקוזה או כותנה מעיקר הדין אין צריך בדיקה וירא שמים יבדקם לפעמים יש שעטנז בחלקי המילוי. ועי"ש עוד.

בברכה רבה
 
בס''ד

אני שאלתי את אברהם ישעיהו בן חמו הוא ענה לי:
''לא ברור שסמך על היש אומרים, וע"כ ראוי למסור לבדיקה או לקנות בחנות עם הכשר'' עד כאן. וגם שמעתי ממרן יצחק יוסף שאמר שהוא פוסק סתם ויש הלכה כסתם. כמו שפוסקים בשולחן ערוך.
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון