• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אכילה בשבת כעינוי

דוד

New member
שלום כבוד הרב אני בת 16 שנים בשבת הסעודה השנייה אתגר קשה בשבילי מאחר וארוחת בוקר בחיי היום יום אני מדלגת או אוכלת מזונות בלבד מאחר ואני מודעת לחיוב אכילת פת ובשר בשבת מה שלאחרים זה עונג לי זה עינוי גדול וכל מידי שבת אני והורי בריב על כך אודה על תשובה להלכה זו תודה
 
ב"ה
שלום וברכה.
מצורפת תשובה הלכתית מורחבת בנידון, עבור הרחבת הידע הכללי בזה.
ולמעשה צורת ההלכה בזה היא, שצריך לאכול בשבת שלוש סעודות, והמטרה הישירה בזה היא עבור עונג שבת שיש באכילה, והמטרה שצריך לענג את השבת, היא בשביל שע"י שמענג את השבת בשלוש סעודות, במקום רק שתיים כבימות החול, יש בזה "כבוד שבת", שמרומם את השבת ומשקיע בה ומתענג בה, יותר מימות החול.
ונמצא שהתכלית והמטרה לכל הדין הזה של שלוש סעודות, הוא משום "כבוד שבת".
ואמרו רבותינו, שצריך שתהיה כל סעודה מהסעודות הללו, יותר חשובה מאותה סעודה כאשר היא בימות החול.
כלומר, שסעודת ליל שבת, תהיה יותר חשובה ומכובדת מסעודת לילות החול. וזה נקרא "כבוד לילה", שהלילה של שבת מכובד יותר מלילה של חול. וכמו כן, שסעודת יום השבת בבוקר, תהיה יותר חשובה מארוחת בוקר רגילה של ימות החול, וזה נקרא "כבוד יום", שהיום של שבת יותר מכובד מהיום הרגיל של ימות החול.
ולכן אם בכל בוקר אתם רגילים לאכול מיני מזונות פשוטים, כגון קרקרים וכדומה, אזי בשביל לצאת ידי חובה של כבוד יום השבת, מעיקר הדין, אתם צריכים לאכול בשבת ארוחת בוקר שהיא יותר חשובה ומכובדת מארוחת בוקר של ימות החול, ולאכול למשל חלה עם סלטים משובחים שעשו לכבוד שבת. או לחם עם ביצים ותפו"א, וכן ע"ז הדרך, משהו קליל, אבל חשוב ומכובד יותר מהרגיל.
ואמנם אם אפשר בנקל שהסעודה של הבוקר של שבת תהיה גם יותר חשובה ומכובדת מהסעודה של הלילה של שבת, יש בזה הידור. אבל עיקר הדין בזה כאמור, שהסעודה של הבוקר של שבת, תהיה יותר חשובה ומכובדת מהסעודה של הבוקר של ימות החול.
גם צריך לדעת, שאם יש קושי באכילת איזה מאכלים, כגון שזה כבד יותר מדי לאדם, בזה אין מצוה לאכול בכח, אלא אדרבא יש בזה עונג שבת שימנע עצמו מלאכול ולא יצער עצמו לאכול בכח. אלא כל אדם לפי מה שהוא. והחכם עיניו בראשו לדאוג שיוכל לאכול כראוי ביום השבת ובלילו, ע"מ שיזכה לענג ולכבד את השבת בהידור רב, וכן בבית יש לכבד את השבת ביתר שאת, ע"י שמרבים אהבה ואחוה ושלום ורעות.
בברכה רבה והרבה הצלחה.
 

קבצים מצורפים

  • כבוד יום קודם לכבוד לילה- אופן קיום סעודת שחרית של ש...pdf
    1 MB · צפיות: 3
יישר כח כבוד הרב הרבה בריאות הצלחה וכל הישועות
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון