• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

אמן וספק ספיקא

קורסיה

Well-known member
ראיתי בשו"ת בית נאמן ח"א שהקשה הרבה על רבינו זצ"ל בעניין עניית אמן על ברכה שיש עליה מחלוקת כמו הלל בר"ח, וכן בעניין לצרף דעת ר"ת לס"ס כמו בהפסק טהרה. האם יש תשובה של מרן הרשל"צ שליט"א על הערות אלו? תודה רבה
 
לגבי תשובה של מרן הראשל"צ, לא ידוע לי.
אבל אחרי הרבה יגיעה, עלתה בידי כי כל התשובות אשר יש להשיב על דבריו שם, כבר כתובים במשנתו של רבנו.
ראשית דבריו, ראה תשובת הרמב"ם פאר הדור סימן ח. ובהערות הגר"ד יוסף שליט"א שם. ובמבוא לשו"ת שם מרבנו. וע"ע בשו"ת אדני פז ח"א (סי' מה וסי' פב). על אודות התימנים, ועל אודות קבלת הוראות הרמב"ם.
מה שהביא בהמשך (עמ' ג) לדברי שו"ת יחוה דעת ח"ב סימן יט. נ"ב. ע"ע בהלכה ברורה סימן ד סעיף ט מש"כ בזה. ע"ש.
ומה שהביא לאחר מכן (עמ' ה) על אודות קבלת הוראות הרא"ש, שאמרו עליו כי המקום אשר יפנה הראש אחריו ילכו. נ"ב. יש על זה בעין יצחק ח"ג.
ומה שכתב בהמשך דבריו להביא ראיה כי מנהג פשוט הוא לענות אמן על ברכות המתפללים בחג הסוכות, אשר מברכים על לולביהם ולרוב זה פסול, ורק סומכים על דעת מהר"ש אלפנדארי. וראה בחזו"ע סוכות עמוד רכח יחו"ד ח"ב עמ' ער וחזו"ע ברכות עמ' רנו-ח ובחלק יא סימן סז.
ועוד הביא לאחר מכן כי עונים אמן על ברכת חזן אשר הינו אשכנזי, ואנו הספרדים עונים אחריו אמן. וע"ע בזה בשו"ת יביע אומר חלק ו סימן יא.
ועל אודות העונה אמן על ברכת לקרוא את הלל והרי ה' לא ציוה. וציין למאור ישראל תענית דף כח עמוד ב. ראה בחזו"ע חנוכה (עמ' רצד-ה ועמ' שט).
ולאחר מכן הביא כי רבינו האר"י היה עונה אמן כשהיה שומע ברכות התורה מאחרים. ולעניין ספק אמן לקולא עי' שו"ת יביע אומר חלק י (חלק אורח חיים סימן נה הערות על חלק ג אות ב).
ומה שהביא לאחר מכן כי האר"י הינו כאחת הסברות. ראה עוד בילקוט יוסף בעניין פשט וקבלה, והארכתי בזה במקום אחר.
ומה שכתב על אודות איך יתכן שמברכים על תש"ר והשומע לא יענה אמן מספק. עיין בזה בדין ספק אמן לקולא. וע"ע יבי"א ח"ב (סי' יג אות ה, ח, יב). וח"ד (חאו"ח סי' כא אות ג) וח"ו (חאו"ח סי' מא אות ו) וח"ח (חאו"ח סי' כה אות ח) וח"ט (חאו"ח סי' לח אות ג וסי' סי' קח אות קג. וע"ע בשו"ת יבי"א ח"ח (סי' יא אות כ) וח"א (סי' כט אות יד) וח"ט (סי' כג אות ב וסי' לח אות ג וסימן קח אות קג).
ולענין ברכה שיש בה מחלוקת ראה בשו"ת יביע אומר חלק ב (חאו"ח סי' י אות ח) וחלק ט (סימן לח אות ב). וחלק א (סימן כט אות ג).
וראיתי עתה לציין בזה דבר אשר לא העלתיו על הכתב בהערותי בו, וכנדפס בשו"ת לחיות זרע ח"ג (סימן י), והיא תוספת מקור על אודות מש"כ שם (סימן א) על אודות עניית אמן על ברכה מסופקת. שראה בזה מה שהאריך בטוב טעם ודעת בירחון יתד המאיר (גיליון מס' 164 עמ' 221-232) הרה"ג אליהו ברכה שליט"א. והרחיב בדברים אלו לאורך ולרוחב, בביאור הדעות והסברות, כאשר יחזה המעיין למישרים. וכבר הארכתי בזה בתשובה בזה מבעוד יום, טרם נדפסו דבריו. ולכן אמרתי להעירם ולהעלותם על גבי הכתב כאן. ופטור בלא כלום אי אפשר (חולין כז ע"ב)
עד כאן מצאה ידי כעת, ואקווה שיש בדברים אלו מעין תשובה לספקות הרב השואל.
אשמח לקבל תשובת הרב השואל, שראה דברים אלו.
 
חזור
חלק עליון