• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

אריות קשורים בחוט!

כמובן שכל מה שכתבתי הוא על החוברת אריות קשורים בחוט
החוברת השניה שהוצגה בדיון אפילו לא התחילה לסכם את תהליך והבניה
הפיתרונות שם נשלפו מהשרוול והם לא עשו עבודת מחקר רציניצ על כל ליבת הנושא
וסורי הם לא מייצגים את הספרדי הרד-קור
 
אני חלק מעולם התורה הספרדי
אבל מבחינתי רובו ככולו הוא ליטאי בהברה ספרדי
אני לא רואה עצמאות
לא בהלכה (לכו לכולל הלכה נקודת המוצא זה פוסקי אשכנז)
לא בהנהגה (האוירה בבתי הכנסת הישיבתיים)
לא בדרך הלימוד
אנו מושפעים על מלא מהם
אז בשבת עושים ערבית במקאם נהוונד
שכוייח
רוב בני התורה מהישיבות הספרדיות הם בסגנון הנ''ל

אז יקימו
ת"ת
בית יעקב
סמינר
וכו' וכו'
אבל כל עוד ולא נגדיר בעצמנו את עצמנו לא נהיה עצמנו אלא זולתנו.

אז, חוברת כזו או אחרת אותה גברת בשיני אדרת
השיניי צריך להיות הרבה הרבה יותר עמוק
כסא רחמים (ונניח לרגע...) בעיני זה דוגמא לאנשים המגדירים בעצמם את עצמם
עזוב. למה לא להקים ת"ת כדי שלא תתבזה ללכת לחניכי האשכנזי מאז שהילד בן שנה וחצי עד הרישום לחיידר?
וגם אז להתרוצץ אצל כל הרבנים שלמדת אצלם מהישי"ק.. (למי ששאל אולי זו הסיבה שיש רבנים אשכנזיים בישיבות ספרדיות...) וטלפונים ובקשות אישיות וכולי האי ואולי. ועוד לא התייחסתי לגזענות בחיידרים.
לדאוג לעצמך זה לא מספיק סיבה?
 
חלק ממכתב שמו"ר הרב נסיר כתב למחברים:
הענין השני, כל ענין "הסגנון" המוזכר רבות, כדבר חיובי שנרכש מהאשכנזים, לאפוקי צחצח. גם כאן השאלה מתבקשת, מהיכא תיתי שספרדי שהינו חם מזג לטוב ולמוטב צריך "ללמוד" להתנהג כמו אשכנזי שטבעיו שונים.

פעם נומיתי לנוות ביתי שהאשכנזים אינם צועקים על הילדים ואמרה לי כן אבל גם לא מנשקים ומחבקים.

גם עניני האכילה, הדבר פשוט שספרדי בנוי אחרת, זה לא רק בדיחה שאין לאשכנזים אוכל, זו מציאות ותרבות, הזכרתם את הבבא סאלי, האם אתם מכירים חכם אשכנזי שהיה שותה ארק על בסיס יומי, או פותח שולחן לכל אורח לרגע, אמנם הוא היה מסתגף אבל אין ספק שזו מנטליות של צירוף החומר עם רוחניות ולא ביטולו,

אם תרצה אמור כמו חסידים וליטאים, והיום רבים מהליטאים מחפשים איזה דבר כמו הרה"צ רב שעייה בן ר' משה וכו', וכוונתי, ספרדי צריך לגדול כמתאים לו, לא לגדול בתוך סיר לחץ מעונה ואז להתפרק.

גם הצגת הדברים שהמרביצי לא פעלו מנחיתות או השתכנזות וכו', לענ"ד קשה מאוד לומר כן, ואולי זה נכון אצל חלקם כהגאון ר"א סאלים ר"י מאור התורה, אבל איך ניתן להסביר התופעה שקיימת עד היום [אחיינים של נו"ב לומדים שם] שבקול יעקב 95 אחוז ספרדים והתפלות המה בנוסח אשכנז. מה הפשט בזה.

גם מ"ש שרוב בני הישיבות לא רואים במרנא הגר"ע יוסף רבם בהלכה והנהגה, לענ"ד אינו משקף המציאות, ולמשל במאור התורה הנזכר גיסי למד לפני כעשור והתלמידים כמעט כולם חסידיו וגם מצביעי ש"ס, והלא אתם כתבתם שכיום המצב שהמרביצי המה ראשי ישיבות ותלמידיהם מחסידי מרן הגרע"י.
 
חלק ממכתב שמו"ר הרב נסיר כתב למחברים:
הענין השני, כל ענין "הסגנון" המוזכר רבות, כדבר חיובי שנרכש מהאשכנזים, לאפוקי צחצח. גם כאן השאלה מתבקשת, מהיכא תיתי שספרדי שהינו חם מזג לטוב ולמוטב צריך "ללמוד" להתנהג כמו אשכנזי שטבעיו שונים.

פעם נומיתי לנוות ביתי שהאשכנזים אינם צועקים על הילדים ואמרה לי כן אבל גם לא מנשקים ומחבקים.

גם עניני האכילה, הדבר פשוט שספרדי בנוי אחרת, זה לא רק בדיחה שאין לאשכנזים אוכל, זו מציאות ותרבות, הזכרתם את הבבא סאלי, האם אתם מכירים חכם אשכנזי שהיה שותה ארק על בסיס יומי, או פותח שולחן לכל אורח לרגע, אמנם הוא היה מסתגף אבל אין ספק שזו מנטליות של צירוף החומר עם רוחניות ולא ביטולו,

אם תרצה אמור כמו חסידים וליטאים, והיום רבים מהליטאים מחפשים איזה דבר כמו הרה"צ רב שעייה בן ר' משה וכו', וכוונתי, ספרדי צריך לגדול כמתאים לו, לא לגדול בתוך סיר לחץ מעונה ואז להתפרק.

גם הצגת הדברים שהמרביצי לא פעלו מנחיתות או השתכנזות וכו', לענ"ד קשה מאוד לומר כן, ואולי זה נכון אצל חלקם כהגאון ר"א סאלים ר"י מאור התורה, אבל איך ניתן להסביר התופעה שקיימת עד היום [אחיינים של נו"ב לומדים שם] שבקול יעקב 95 אחוז ספרדים והתפלות המה בנוסח אשכנז. מה הפשט בזה.

גם מ"ש שרוב בני הישיבות לא רואים במרנא הגר"ע יוסף רבם בהלכה והנהגה, לענ"ד אינו משקף המציאות, ולמשל במאור התורה הנזכר גיסי למד לפני כעשור והתלמידים כמעט כולם חסידיו וגם מצביעי ש"ס, והלא אתם כתבתם שכיום המצב שהמרביצי המה ראשי ישיבות ותלמידיהם מחסידי מרן הגרע"י.
הערות מתקבלות ושני צדדים למטבע.
א"א לכתוב על תפיסת עולם וצורת חיים דבר שיהיה מוסכם על כולם, ודאי לא בניסוחו וסיגנונו, וכשם שאין פרצופיהם שווים וכו' שייך גם בספרדים.
העיקר שהעיקרון מוסכם.
 
לא הבנתי מה הבעיה שיהיה ר''מ אשכנזי בישיבה ספרדית
הגאון ר' יוסף חיים קופשיץ זצוק''ל היה מראשי ישיבת פורת יוסף והגאון ר' משה חיים שלנגר זצוק''ל היה המשגיח
באמת שכל הרצון להתבדלות מוחלטת מהם נובע ממידות רעות.
 
לא הבנתי מה הבעיה שיהיה ר''מ אשכנזי בישיבה ספרדית
הגאון ר' יוסף חיים קופשיץ זצוק''ל היה מראשי ישיבת פורת יוסף והגאון ר' משה חיים שלנגר זצוק''ל היה המשגיח
באמת שכל הרצון להתבדלות מוחלטת מהם נובע ממידות רעות.
לא מוכרח!
לא עקבתי אחרי הדיון כאן
אבל המציאות הוכיחה שבשבילנו ובשבילם עדיף שישארו במקום שלהם
בהרבה ישיבות זה לא החזיק מעמד מהרבה סיבות
וכמובן אני רואה ישיבות שהבחורים מתחברים יותר לרמי''ם האשכנזים. וצריך לשקול כל מקום לגופו
 
לא מוכרח!
לא עקבתי אחרי הדיון כאן
אבל המציאות הוכיחה שבשבילנו ובשבילם עדיף שישארו במקום שלהם
בהרבה ישיבות זה לא החזיק מעמד מהרבה סיבות
וכמובן אני רואה ישיבות שהבחורים מתחברים יותר לרמי''ם האשכנזים. וצריך לשקול כל מקום לגופו
גם אני לא, פשוט ראיתי משהו כזה באחד הקונטרסים שהעלו כאן
לא יודע מה המציאות הוכיחה ולפני כמה זמן מדובר, כיום כבר המצב שונה לגמרי, לדוג' לפני 20 שנה היית שומע בכל מערכת בחירות בוז ג' ולהיפך, והיום כבר אין את זה, לדעתי הזמן יעשה את שלו, והיום כבר יותר קל להתקבל למוסדותיהם, והם בעצמם הבינו שיש ספרדים מוצלחים.
(אך יש כאן כמה שבכל הזדמנות מנסים להראות כמה האשכנזים לא טובים, וזה ודאי בכלל לשון הרע או הוצאת שם רע ומידות רעות כאמור, וגם נחיתות כאמור באשכול אחר.)
 
לא הבנתי מה הבעיה שיהיה ר''מ אשכנזי בישיבה ספרדית
הגאון ר' יוסף חיים קופשיץ זצוק''ל היה מראשי ישיבת פורת יוסף והגאון ר' משה חיים שלנגר זצוק''ל היה המשגיח
באמת שכל הרצון להתבדלות מוחלטת מהם נובע ממידות רעות.
ראיתי להרב שרהבני שכתב במרומז על עצם התופעה (כמובן לא לגופם של הדמויות המוזכרות) שרמי"ם אשכנזים בישיבות ספרדיות זה לא טוב כי חסר להם את החמימות הנצרכת לבחורים
 
אין מה לעשות אנו לובשים את הלבוש הארופאי שלהם, אע"פ שאנו בארץ ישראל, ארץ חמה. הרבנים שלנו לובשים פראק והמבורג. מתי הרבנים יחזרו ללבוש את הלבוש המסורתי של רבותינו הספרדים, המרוקאים והחלבים והבבלים, כ"כ טוב ומרנין לראות את הגר"נ בן שמעון שליט"א.
אבל עכ"פ זה מציאות שאנו כפופים לעולם הישיבות, בכל הענינים.
 
חזור
חלק עליון