יוחנן ברקאי
New member
המשנ"ב (ס' תלג סק"א) פסק שדעת רוב האחרונים שאם בדק בליל י"ג לאור הנר שבלילה אור הנר יפה לבדיקה ונזהר היטב שלא להכניס חמץ א"צ לחזור. וכ"פ בכה"ח (ס"ק ב, פב). ובחזו"ע עמ' מ. וראיתי בילקו"י (ס' תלה עמ' קיב) שפסק, שאף לכתחילה יכול לעשות כן אם קשה לו לבדוק הכל בליל י"ד, ורק שאחרי כן יסגור את המקום באופן שאין חשש שיכנס שם שוב חמץ גם לא על ידי תינוקות.
והשאלה היא, מה הדין בדיעבד אם בדק לפני י"ד ולא נזהר כ"כ לשמור על החדר, האם חייב לבדוק שוב באותו חדר או ארון כיון שיכול מאוד להיות שנכנס לשם חמץ בפרט כשיש ילדים קטנים? דבש"ע ס' תלח ס"א איתא, שאם תינוק נכנס לבית בדוק ולחם בידו ומצא פירורים אינו צריך לחזור ולבדוק שחזקתו אכלו, ואלו הפירורין שנפלו ממנו בשעת אכילה, שדרך התינוק לפרר. וכתבו המשנ"ב (סק"ז) וכה"ח (ס"ק יג) שדוקא באופן זה שמצא פירורים אינו צריך לחזור ולבדוק. אבל אם לא מצא פירורים אין לתלות שאכלו דאין ספק מוציא מידי ודאי חמץ וצריך לחזור ולבדוק אותו חדר שראה שנכנס שם התינוק. ולכאורה ה"ה כאן. וכן שמא אפשר לומר שאין החדר הזה נחשב מוחזק כבדוק וחייב לחזור ולבודקו?
והשאלה היא, מה הדין בדיעבד אם בדק לפני י"ד ולא נזהר כ"כ לשמור על החדר, האם חייב לבדוק שוב באותו חדר או ארון כיון שיכול מאוד להיות שנכנס לשם חמץ בפרט כשיש ילדים קטנים? דבש"ע ס' תלח ס"א איתא, שאם תינוק נכנס לבית בדוק ולחם בידו ומצא פירורים אינו צריך לחזור ולבדוק שחזקתו אכלו, ואלו הפירורין שנפלו ממנו בשעת אכילה, שדרך התינוק לפרר. וכתבו המשנ"ב (סק"ז) וכה"ח (ס"ק יג) שדוקא באופן זה שמצא פירורים אינו צריך לחזור ולבדוק. אבל אם לא מצא פירורים אין לתלות שאכלו דאין ספק מוציא מידי ודאי חמץ וצריך לחזור ולבדוק אותו חדר שראה שנכנס שם התינוק. ולכאורה ה"ה כאן. וכן שמא אפשר לומר שאין החדר הזה נחשב מוחזק כבדוק וחייב לחזור ולבודקו?