• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

בהסכמת מרן שליט"א- מה יפטירו בשבת שבין ר"ה לכיפור ולמה? / הרב שמעון ללוש מתוך אור השבת בקול תבונה

מצ''ב מה שכתב אחד הרבנים החשובים בעירנו בענין זה.

הדבר ידוע שבעניני הפטרות יש הרבה מנהגים בעדות השונות, והעיקר הוא להפטיר כמו המנהג.
והנה בנידון דידן מנהג ספרד וארץ ישראל להפטיר שובה בשבת שבין ר"ה ליוה"כ לעולם, וכפי שכתבו הפוסקים;

האבודרהם בסדר הפרשיות וההפטרות כתב: וברוב מקומות בספרד מפטירין שבת של עשרת ימי תשובה שובה ישראל ובשבת לאחר יום הכפורים וידבר דוד לה', ולא יתכן כי ההפטרה זו אינה מענין תשובה וצריך לומר בסוף תרתי תיובתא כמו שאמרנו. וכן כתוב בסדר ר"ח. וכן שמעתי שנוהגין בצרפת ובפרבונציא ע"כ. הרי שנידון דידן הוא מחלוקת ספרד עם צרפת ופרוביציה, שברוב ספרד נהגו להפטיר בשבת דידן שובה ולאחר מכן וידבר דוד. וא"כ מה שהביא מרן זצ"ל הרבה ראשונים שכתבו להפטיר דרשו ולאחר מכן שובה - הרואה יראה שהם מחכמי צרפת ופרוביציה ולא מחכמי ספרד, ובספרד לא נהגו כן [ואעפ"כ שהאבודרהם הקשה על זה - מ"מ המנהג לא היה כדבריו, וגם לאחריו לא קבלו את דבריו וכפי שנביא לקמן].

ובספר תיקון יששכר דף פ"ב ע"א לאחר שהביא את דברי האבודרהם הנ"ל כתב: והמוסתערבים יצ"ו תושבי הארץ וכן שאר רוב הקהלות יצ"ו אשר שם נוהגים כספרד וכן נהגנו כמותם גם אנו קהל המערביים יצ"ו אשר שם אחר הרוב ונוהגין לקרות לשבת שבין ר"ה לי"ה לעולם שבת שובה וכ"כ הרמב"ם בפי"ג מהלכות תפלה שמפטירין בשבת שבין ר"ה לי"ה שובה, ומשמע לעולם כן מפטירין אפילו שקורין בה האזינו וכו', ולא כתב שם מתרתי דתיובתא כלל וכו'. והאריך שם בטעם הדבר שכיון שיש דין להפטיר מענין סדר הפרשיות, ולאחר כיפור אין ענין תשובה לכן לא ראו לנקוט כדעת הפסיקתא בענין זה [ולא ס"ל את תירוצו של האבודרהם שיפה צעקה וכו'] עיש"ב.

ובשו"ת אהל יעקב סי' ס"ד [שהוא המקור שהביא החיד"א להא דהספרדים לא נוהגים להפטיר בצו"ג דרשו] כתב בזה"ל המפטירין בשבת בנתים שובה לעולם ואינם מקפידים על סימן הפסיקתא היא דעת הרמב"ם והגמ' ופוסקים אחרים ונהגו שבכל ארבעה צומות חוץ מט' באב אין מפטירן וכו', וא"כ במקומות הללו וזולת מהספרדים כמו האמבורגו ורבים מקהלות אפריקא הספרדים נהגו כן שלעולם בשבת בנתים אומרים שובה ולאחר עבור יוה"כ חוזרים לסדר ההפטרות ואומרים וידבר דוד, ובכל הצומות ובכללם צום גדליה אין מפטירין כלל וכו' עיש"ב.

גם הכה"ח בסי' תכ"ח אות נ' כתב: מיהו המנהג כסברא ראשונה כמ"ש בהגה דלעולם שובה קודם ליום הכפורים ע"כ.

א"כ נמצא מהנ"ל שהספרדים ותושבי א"י לא נהגו כהפסיקתא [ודלא כמרן השו"ע] אלא לא מפטירין דרשו כלל, אלא רק שובה.
וכיון שכך המנהג [וכ"ה בלוחות השנה שראיתי עתים לבינה, כסא רחמים, אור החיים ועוד] נראה ודאי שאין לשנות מהמנהג הקדום ויש להפטיר בשבת זו שובה ובשבת הבא וידבר דוד.
 
ב"ה
הבירור הוא אודות דעתו של מרן הב"י, ולכן לאו רבותא למחשב גברי,
(גם ליכא למאן דאמר חלילה שהמפטיר בשבת זו שובה אינו אלא טועה וכדומה, רק אליבא דמרן הב"י הי מנייהו עדיף)

זה שמובא המנהג כפי שנהוג כיום אצלנו הספרדים, זה כבר מובא בטור, ובאבודרהם, ועוד,
אלא שהטור השיג על זה מהפסיקתא, והוסיף מרן הב"י שכן השיג על זה האבודרהם, ולכן כתבו שהמנהג הראשון שהובא בטור הוא עיקר. ואף מרן הב"י לא העיר על הכרעתם שהיא ע"פ הפסיקתא, אדרבא הלך בדרך איתם, ורק ציין שגם המנהג השני שהובא בטור, אפשר ליישבו עם הפסיקתא, ואפילו באופן יותר טוב, שהוא בכל השנים ולא רק חלקם, וזה ע"י הפטרת דרשו בצום גדליה.

אלא שיישוב זה של מרן הב"י מתאים דוקא למנהג אחינו האשכנזים שמפטירים במנחת צום גדליה, אולם לדידן שנהגנו שלא להפטיר כמובא בב"י סי' תקעה, נמצא דלדידן ליכא לתקנתא אליבא דמרן הב"י, ואף שהמפטירים שובה יצאו י"ח "הפטרה", אבל את ההפטרה "הראויה" לפי "סדר ההפטרות שתקנו לנו", לא עשו אליבא דמרן הב"י.

ולעומת זאת אם נפטיר דרשו ואח"כ שובה, מה נוכל להפסיד בזה, וכי איזה טעם מצינו שאין לדחות הפטרת שובה משבת זו, ואפילו מרן הב"י לא בא אלא מכחכ השם של השבת שנקראת שבת שובה, ושהרמב"ם לא חילק, אבל לא מצינו טעם מדוע שלא לאחר. משא"כ טעם להפטיר לדידן כעת דרשו ואח"כ שובה טעמא רבה איכא במלתא, לקיים דברי הפסיקתא ומערכת שסדרו לנו רבותינו תלתא דפורענותא, שבעא דנחמתא, ותרתי דתיובתא, ומדוע לאבד בידיים תקנה יקרה זו בשביל דבר שאין לו טעם וסיבה כלל ועיקר?!

ובפרט לפי מ"ש לנו מרן באבקת רוכל סי' כח, שאין חשש מלשנות ההפטרה כדעת מסכת סופרים נגד התלמוד וכדומה, אם נראה לנו טעם לזה, לפי שאינו תלוי באיסור והיתר. כ"ש כאן דאדרבא איכא טעמא רבתי אם משום לעשות כהפסיקתא ולא להישאר דלא כמאן, ואם משום טעמא דפסיקתא שהוא משום תרתי דתיובתא. והרי הוא כמבואר.

ביקרא דאורייתא
ובברכת גמר חתימה טובה
 
הבירור הוא אודות דעתו של מרן הב"י, ולכן לאו רבותא למחשב גברי,
מנהג קדום שלא כדעת הב"י גובר על הכרעתו של הב"י. ולכן אנו לא מפטירים דרשו בצום גדליה דרשו, נגד פסק השו"ע, משום המנהג שהוא עצמו העיד שלא מפטירים דרשו. ולכן עיקר הנידון הוא מה המנהג ומה צריכים לנהוג.

ואף שהמפטירים שובה יצאו י"ח "הפטרה", אבל את ההפטרה "הראויה" לפי "סדר ההפטרות שתקנו לנו", לא עשו אליבא דמרן הב"י.
אבל עשו את ההפטרה הראויה לדעת הרמב"ם וחכמי ספרד בכל הדורות שלא שינו את מנהגם מחמת דעת הב"י למרות שראו את הכרעתו.

ולעומת זאת אם נפטיר דרשו ואח"כ שובה, מה נוכל להפסיד בזה,
נפסיד שאנו משנים מהמנהג שנהגו בכל הדורות, ועושים את כולם, כביכול, כטועים.
ועוד שהתיקון יששכר כתב שלדעת הרמב"ם אם מפטירים בשבת הבאה 'שובה' הוי הפטרה שלא מהענין [ולא קיבל את תירוצו של האבודרהם], ומפסידים בזה הפטרה מהענין לדעת הרמב"ם.

ובפרט לפי מ"ש לנו מרן באבקת רוכל סי' כח, שאין חשש מלשנות ההפטרה כדעת מסכת סופרים נגד התלמוד וכדומה, אם נראה לנו טעם לזה, לפי שאינו תלוי באיסור והיתר.
כל זה בדבר שכבר נהגו כן כדעת מסכת סופרים, אבל כאן אדרבה נהגו שלא כדעת הפסיקתא, ואם אפשר לנהוג נגד התלמוד שלנו, כ"ש שאפשר לנהוג כנגד הפסיקתא שפחות מחייב אותנו מהתלמוד שלנו. ולמה לנו לחלוק על הרמב"ם וחכמי ספרד וארץ ישראל לדורותיהם?
 
חזור
חלק עליון