• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

בל תוסיף בספירת העומר

דוד בהר

New member
שלום כבוד הרב:
מקובל אצל מנהג הספרדים לספור ספירת העומר בבוקר לאחר התפילה ללא ברכה, ולכאו' יש כאן בל תוסיף שהרי כבר ספר בלילה בברכה?
תודה רבה
 
שלום וברכה
התוס' (ר"ה טז: וכח: ) כתבו דבעשיית מצוה אחת כמה פעמים אין בל תוסיף. כגון כהן אם מברך וחוזר ומברך אותו ציבור עצמו או נוטל לולב וחוזר ונוטל או תוקע וחוזר ותוקע, אולם אם מניח שני תפילין בבת אחת יש בזה משום בל תוסיף אבל תפילין אחת בזה אחר זה אין בזה בל תוסיף.והובא ביביע אומר (חלק ו - אורח חיים סימן ז אות ד)
והוא הדין לענין ספירת העומר אולם אין לברך ב' פעמים אחר שהמצוה לספור היא רק פעם אחת, בשונה מתפילין שמצוה להיותם עליו כל היום.
ומה שנהגו לחזור לספור ביום ללא ברכה שמא שכח בלילה ותועיל לו ספירת היום ללא ברכה, להמשיך לספור בשאר לילות בברכה. ובשו"ת מראה יחזקאל (סימן קד) כתב הזהירנו שלא יסיח דעת מן הספירה כל היום כולו שצריכים להיות שבע שבתות תמימות, וכמה פעמים ביום הוא אומר היום כך וכך לעומר בלי ברכה ע"ש, היינו שלא ישכח מהספירה שמכינה אותו לקבלת התורה כעבד ישאף צל וכו'.
בברכה והצלחה
 
האם גם בק"ש של ערבית שרוצה לחזור ולקרוא בזמן ר"ת אפשר לומר שאין בזה בל תוסיף? כי ראיתי בילקוט יוסף על ספירת העומר (עמ' פא בהערה) שהעתיק מש"כ הפתח הדביר שראוי לקרוא ק"ש בזמן צאה"כ של ר"ת, ויכול לסמוך על ק"ש שעל המיטה שיכוין לקיים מצות ק"ש ומ"ע של זכירת יצי"מ. ע"ש. לכאורה מה זה שונה מתפילין שמניח ר"ת לבד אחרי התפלה ובכל זאת פסק בביאור הלכה (ס"ס לד) שגם בכה"ג יכוין שהאחד אמת והאחד רצועות בעלמא. וכ"פ בילקו"י (שם הערה א) ודייק כן מהליכות עולם.
 
שלום וברכה
כיון שמניח תפילין של ר"ת וקודם הניח של רש"י, וכיון שלדעת שולחן ערוך רק אחד מהם אמת והשאר רצועות בעלמא יש לכוין בזה גם כשמניחים בזה אחר זה, שלא יעבור על בל תוסיף, בשונה כשמקיים את אותה מצוה בזה אחר זה אין לחוש לבל תוסיף וכמו שכתבו התוספות בר"ה (טז: ).
בברכה רבה
 
מה שנהוג לחזור ולספור, זה משום קיום מצוה אלא לרווחא דמילתא לצאת ידי השיטות שאומרים שחייבים "תמימות", ואדרבה אם לא ספר בלילה הרי עתה הינו מקיים את המצווה, ואם כבר קיים בלילה עתה לא עושה שום פעולת מצווה אלא סופר כמה ימים לעומר ואין בזה שום מעשה או דיבור של מצווה , ודו'"ק.
 
ומה הדין לגבי ק"ש?
ורק הערה קטנה, מה כוונת הרב בילקו"י ספיה"ע שכתב שלא ראינו שנהגו כן גם החכמים, לענין ק"ש בזמן ר"ת, שאם כוונתו לכוין בק"ש שעל המיטה לצאת יד"ח מ"ע של ק"ש, מה שייך בזה שלא ראינו הרי זה דבר שלא ניתן לדעת מבלי לברר הנהגתם של החכמים?
 
שלום וברכה:
מצות ספירת העומר היא בעצם הספירה וזוהי פעולת מצוה שעושה אותה פעמיים. ואינו דומה לתפילין, דבתפילין החיוב כל היום ויכול לקיים המצוה כמה פעמים, אבל בספירת העומר ברגע שספר יצא יד"ח ושוב אינו מחוייב לספור וא"כ זה דומה ליושב בסוכה ביום השמיני שכבר לא מחוייב במצות סוכה ועובר על בל תוסיף, וה"ה בנדו"ד ודו"ק.
 
מרן בחזו"ע הביא דברי הרב מרימנוב שיש ענין לספור כמה פעמים.
"נהר מצרים (הלכות ספירת העומר סעיף כד). ובתשובת הגאון בעל מראה יחזקאל שבסוף ספר אילה שלוחה (עמוד צג), הביא מרבו הגאון ר' מנחם מנדל מרומנוב שהיה אומר כמה פעמים בכל יום ויום, היום כך וכך לעומר. ושכן כתב בספר מנחם ציון בדרוש לפסח. ע"ש. וכן יש מהדרין לכתוב כך וכך למטמונים בראש מכתביהם שבימי הספירה. ועיין עוד בים של שלמה (סוף בבא קמא אות מד), בני בבל אין סופרים העומר אלא בלילה, בני ארץ ישראל סופרים בלילה וביום. (והובא בארחות חיים החדש ריש סימן תפט)".
 
שלום כבוד הרב:
מקובל אצל מנהג הספרדים לספור ספירת העומר בבוקר לאחר התפילה ללא ברכה, ולכאו' יש כאן בל תוסיף שהרי כבר ספר בלילה בברכה?
תודה רבה
מצינו בכלל איסור של "בל תוסיף" בדיבור בלי מעשה?
"זכור את יום השבת", כל פעם שזוכר אותו מקיים מצווה. מצינו באיזה מקום שאדם עובר על בל תוסיף כשלא עושה שום מעשה?
 
מהיכי תיתי לחלק? במחילה אבל החילוק לא מחלק, ומה בכך שעושה על ידי דיבור?
תאמר אתה. מצאת היכן שהוא "בל תוסיף בדיבור". אסור להוסיף המצווה וליטול 4 מינים או 5 פרשיות, שהוא עושה משהו ממשי, אבל בדיבור בלבד?!
 
תאמר אתה. מצאת היכן שהוא "בל תוסיף בדיבור". אסור להוסיף המצווה וליטול 4 מינים או 5 פרשיות, שהוא עושה משהו ממשי, אבל בדיבור בלבד?!
אה''נ אפשר שלא מצינו אבל עדיין, אין בזה שזה ע''י דיבור סיבה שלא יהיה בזה בל תוסיף, וכי במצוות שעושים עם יד שמאל אין בל תוסיף?
ועוד, אם לא עשה קידוש לא עבר על בל תגרע?
 
ושם דן בכעין זה והביא בית יוסף דבקריאה בעלמא ליכא משום בל תוסיף.
ושם בהמשך הביא מחלוקת אחרונים בקורא ק"ש פעמיים או לאחר זמנה ומכוון לצאת אם עובר
IMG_20230501_135221.jpg
 
חזור
חלק עליון