• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

בעניין פרקדן

אהרון מ.

New member
שלום וברכה לכבוד הרב

ידועים דברי הגמרא במסכת ברכות דף יג ע"ב שהרי רבי יהושע בן לוי קילל את מי שישן פרקדן. וגם דברי הרמב"ם בהלכות דעות פ"ד ה"ה.

האם יש מקום להתיר לשכב על הגב במקום רפואה (כמו בטיפול רפואי או בניתוח וכדומא) או במקום צורך, לדוגמא יש אנשים שעושים הרפיה עמוקה להירגע בכד' בטוב להם יותר התרגול כשהם שוכבים על הגב, האם זה מותר? ובאיזה אופן יהיה מותר או שאין מקום להתיר כלל.

תודה רבה ושלום רב
 
שלום וברכה

כששוכב על מנת לישן אסור מהדין לישון פרקדן, והנכון שגם שלא בשעת שינה שלא לשכב פרקדן, ואם מוכרח לצורך טיפול או מחמת חולי לשכב פרקדן על כל פנים ישתדל להטות עצמו מעט, שלא ישכב על הגב או על הבטן ממש שלא יבוא לידי חימום, ונכון לחנך ילדים מגיל תשע שלא לישן פרקדן, ובזקן במקום צורך יש מקום להקל.

המשנה ברורה (סימן רלט ס"ק ו) איסור גדול לשכב פרקדן דהיינו שמושלך על גבו ופניו למעלה או שפניו טוחות למטה, ובערוך השולחן (אורח חיים סימן סג סעיף ה) כתב מי שהוא בעל בשר הרבה ואינו יכול להתהפך על צדו ומוכרח לישכב פרקדן או שהוא חולה נוטה מעט לצדו וקורא, ואם אינו יכול להטות כלל מותר לקרא כך, ואיש בריא אין לו לשכב פרקדן אף בלא ק"ש רק יטה מעט [גמרא ברכות יג], ונראה דפניו למעלה גריע מפניו למטה דבפניו למעלה יש חשש דמתחמם ויראה קרי דכן משמע שם בגמרא ורש"י ע"ש.

ובשו"ת שלמת חיים (אורח חיים סימן רכא) כתב במה שמצוי בבית המרחץ שהנרחץ מוטל פרקדן ורוחצים אותו, ונסתפקתי אם י"ל דדוקא לישן פרקדן אסור דעלול למכשול בשעת שינה, וכמ"ש לבוא לידי טומאה בלילה. גם בריש פרק היה קורא היינו דשוכב כך עכ"פ יש לחוש שירדם, משא"כ בנידון הנ"ל והשיב נראה שהאיסור דוקא לישן. ובהערה (שם 295) כתב שכן מבואר בשיטת רש"י (ברכות י"ג ב' ד"ה לייט אמאן דגני עיין שם), ועיין ברמב"ם באגרתו לרבי שמואל אבן תיבון וז"ל: ואני שוכב אפרקדן מרוב עייפות וכו', עכ"ל. וכן לשון רבינו יונה בספר היראה: ואל יישן אפרקדן פן ישים ידו על הערוה, עכ"ל. וכן מבואר בערוך לנר (נדה י"ד א').

וכ"כ בפסקי תשובות (סימן רלט אות ח) בשם שו"ת שלמת חיים (סי' רכ"ו) כתב ונכון להרגיל הקטנים מגיל תשע ליזהר בכך, ומותר להעיר אדם שישן אפרקיד כדי שיטה על צידו ואין לחשוש לגזל שינה, וע"ע שם שגם בשינה על ספסל בלא מזרן אסור אפרקדן.

והנה, מדברי הגמ' (ברכות י"ג ב) ורש"י והראשונים והפוסקים משמע שהאיסור הוא רק בשינה, אבל שכיבה ללא שינה ליכא איסור מדינא, אמנם גדולי הדורות ואנשי מעשה כמובא בשו"ת דברי ישראל (ח"ג סי' קל"ז) ועיי"ש על הגרי"ז מבריסק זצ"ל שרופא פקד עליו מחמת יסוריו הגדולים שישכב על גבו ולא הסכים בשום אופן, והוא מחמת חסידותו ופרישותו ולא מדינא, עיין שם, שונה הלכות (סעי' ג') שהעידו על החזו"א זצ"ל שהקפיד גם על שכיבה גרידא ללא שינה, וכן ידוע מהרבה צדיקי וגדולי הדורות שהקפידו גם על שכיבה גרידא ללא שינה, ובשוכב עצמו לישן אסור מדינא גם לפני שנרדם כי אין לסמוך על זה שלפני שירדם יסובב עצמו, שמא תחטפנו שינה. ע"כ.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון