• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

בענין דבר מגולה בלילה

שלום רב,

סיר שבו מרק ירקות מרוסקים לגמרי עד שהפך להיות נוזלי, עבר את הלילה כשהמכסה עליו אבל לא אטם את כל פתח הסיר.
מה יש לעשות עם המרק?
 
ב"ה
שלום וברכה,
לענ"ד מכיון שכל חשש גילוי בזמנינו ירד בכמה מעלות לאחור, וכמבואר בפוסקים, אם משום רוח רעה, שכבר נחלשה הרבה, ואם משום סכנה, שבזמנינו ובבתינו אינה מצויה, לכן לא נאסור אלא כשנחשב בפי הבריות "פתוח" או "גלוי", שאז יש לומר דאע"פ שבטל הטעם לא בטלה התקנה, וכן דחמירא סכנתא מאיסורא, וכיוצא באלו הניומקים שעדיין יש להחזיק בחשש גילוי. אבל בכל אופן שיש סברא חשובה לומר שאינו נכנס כלל לגדר "מגולה", וכגון שרובו ככולו מכוסה ורק אינו אטום, בזה יש לומר שלא שייך הטעם של רוח רעה כלל, שנחשב כמכוסה, ואף בזמנם לא היה צורך לחוש, וכן לסכנה אין לחוש אף בזמנם כ"כ, שהרי המכסה נשאר מכסה ברובו ככולו כמו שהיה ואנו מבינים שלא היה מי שהכניס ראשו לשם בשום אופן. ואע"פ שבזמנם שרוח רעה היתה חזקה, והסכנה מצויה, שמא לא היה נכון לסמוך על סברות וחילוקים כאלו, דאף שהם אמת, מ"מ אולי אינם מספיקים לפי גודל החשש והסכנה, אבל בזמנינו שכ"כ נחלשו סיבות האיסור וכנ"ל, ואין אנו מחזיקים בהם אלא משום צל צילו של חשש, אנו רואים שהפוסקים סומכים על כל סברא או חילוק שיש להם משקל טוב, לסמוך ולהקל בהם בלא חשש. כן הוא הדין בנידון השאלה כאן לפענ"ד.

בברכה רבה
 
אם מגולה הוא משום נחשים, מבואר שכל זה הוא במים יין וחלב דבש ושום כתוש, א"כ מרק ירקות אולי לא אסור מעיקרא. ומה המקור לאיסור של מגולה משום רוח רעה?
 
נערך לאחרונה:
ב"ה
שלום וברכה,
ישר כח על ההערה החשובה,
אכן מרק יתכן שעדיין תורת מים עליו, שהרי הוא מים שקיבלו טעם בבישול, ומאידך אפשר שהשינוי ע"י בישול משנה את מהותו, ומ"מ כל שלא יתברר ע"י הפוסקים שבזה יצא מתורת מים אין להחליט כן, אבל שפיר דמי לצרף סברא חשובה זו לעוד טעמים נוספים.
ולענין מגולה משום רוח רעה, אכן חיברתי בתשובתי שני נושאים להשיב עליהם באחת, גם מגולה משום סכנת ארס, וגם מגולה תחת המטה וקלוף וכדו' ומשום רוח רעה, ועיין בשו"ת יביע אומר ח"י (חיו"ד סי' ט) מה שהביא בזה דעות, ע"ש. אולם למעשה הצדק עם כבודו שהדברים שכתבתי לענין רוח רעה אינם מענין השאלה.

בברכה רבה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון