• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברכה שאינה צריכה וברכה לבטלה האם יש חילוק בניהם בחומרת האיסור

כידוע יש הבדל בין ברכה לבטלה לברכה שאינה צריכה. ברכה שאינה צריכה היינו שמברך בתוך הסעודה על דברים שנפטרו כבר ע"י ברכת המוציא, וברכה לבטלה היינו שמברך על בורא פרי הגפן ולא שותה כלל מיץ ענבים.
אך יל"ע האם יש הבדל בניהם בחומרת האיסור, והיינו שברכה לבטלה חמור יותר מברכה שאינה צריכה, ולפי"ז גם לשיטות דס"ל שברכה שאינה צריכה הוא מדרבנן (תוס' ועוד ראשונים) יודו שברכה לבטלה הוא איסור מהתורה.
בקיצור: האם ברכה לבטלה הוא רק שנקרא בשם אחר, או שבאמת יש חילוק בניהם ?
תודה רבה
 
ב"ה
שלום וברכה,
למעשה בלשונות הראשונים מבואר, דאף שאיסור ברכה לבטלה וברכה אינה צריכה במציאות הוא במקרים שונים, וכמו שביאר השואל, אבל לענין הלכה אחד הם.
דלהרמב"ם וסיע' דס"ל ברכה לבטלה דאורייתא, הוא הדין ברכה שאינה צריכה. (פ"א מהל' ברכות הט"ו)
ולהתוספות וסיע' דס"ל ברכה שאינה צריכה מדרבנן, הוא הדין ברכה לבטלה. (ר"ה לג. ד"ה הא)
ורק שם שמים שלא בדרך ברכה ושבח הוי דאורייתא לדידהו. (שם בתוס')
אולם עוד יש איסור "לגרום" ברכה שאינה צריכה, והוא מדרבנן לכולי עלמא.
וע"ע במה שהובא כאן, עמ' נו והלאה שעמד בזה.

בברכה רבה
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון