• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ברכת הבמבה - מה באמת בירך מרן על הבמבה

ידוע שנחלקו הרבנים למשפחת יוסף מה מברכים על הבמבה, לדעת הגאון רבי יצחק יש לברך אדמה, ולהגאון רבי דוד יש לברך שהכל.
ומעולם לא הבנתי, הרי מחלוקתם אינה רק הלכתית אלא גם עובדתית, והיינו כיצד נהג אביהם מרן הגר"ע זצ"ל בענין. וכל אחד מעיד היפך דברי חבירו. ואני עומד מהצד כולי נבוך, אכן מה באמת היה האם מרן הגר"ע בירך על הבמבה שהכל או אדמה, והוא פלא גדול שכל אחד מעיד בדיוק הפוך מחבירו ? שאלה זו יש לשאול על עוד הרבה נושאים שיש חילוקי דיעות בין האחים בדעת אביהם, כמו אם לברך על גלידה בתוך הסעודה, או אם לברך משנה הבריות כל ל' יום או רק פעם אחת בחיים, ועוד כהנה של פסקי הלכות. והוא תימה בפני עצמה הראויה למחשבה.

[והנה הגאון רבי אברהם יוסף שליט"א ג"כ מעיד כדברי הגאון רבי דוד יוסף. האם משום כך עדיף לברך שהכל משום ששניים מעידים נגד אחד, חומר למחשבה].

והנה יש נידון אם אחד בירך שהכל על דבר מה, ואח"כ בא לפניו במבה האם יברך אדמה (לדעת הגר"י יוסף) או שמא נאמר ספק ברכות להקל שיצא כבר יד"ח בברכת שהכל על מה שכבר בירך. וראיתי תשובה של הראשון לציון גופיה שכתב שיברך שוב פעם, ולא אמרינן סב"ל כיון שגעת מרן הגר"ע שמברכים על הבמבה באופן ודאי האדמה.

ולענ"ד נראה לחדש דאף מי שפוסק כדעת הגאון רבי יצחק יוסף שליט"א שיש לברך על הבמבה האדמה, מ"מ באופן שכבר בירך שהכל לא יברך אח"כ, [ולא מטעמא שגם אם בירך שהכל על הבמבה יצא יד"ח, דסו"ס לא חתם נכון את הברכה הראויה] אלא כיון שיש מחלוקת מה באמת הברכה על הבמבה, והיא סערה גדולה בהלכה כידוע, ומנהג העולם לברך שהכל (ולאשכנזים לכו"ע מה שידוע לי עכ"פ מברכים שהכל ואין מחלוקת בדבר) וגם בדעת מרן הגר"ע יוסף יש מבוכה גדולה (ובפרט ששניים מהאחים, הגר"א והגר"ד מעידים שראו לאביהם שבירך שהכל) מידי ספק לא נפקא, ועל כן אם בירך שהכל על מאכל מסויים, ואח"כ רוצה לאכול במבה, לא יברך דסב"ל אף אם בדרך כלל מברך האדמה על הבמבה.

[ודבריי אמורים אף שלא עושים סב"ל במחברי זמננו, משום שיש ללכת אחר מי שגדול בחכמה ובמנין וכו', עי' בילקוט יוסף (שבת ח"א ועוד). מ"מ הכא הספק הוא במהותם הדברים של הפוסק, ודו"ק].

אשמח לקבל חוות דעתו של כבוד הרב ללוש שליט"א
 
ב"ה
שלום וברכה,

לא ידוע לי על מחלוקת עובדתית כיצד נהג מרן זיע"א בפועל, ידוע לי על עדותו של מרן הראש"ל שליט"א שמרן זיע"א בליל הסדר פעם אחת בירך האדמה, אבל לא ידוע לי על עדות הפוכה.
ולענין אם הוא ספק או וודאי, ונ"מ לענין הלכה במה שהסתפקת אם בירך שהכל על מאכל אחר האם פטר מספק את הבמבה, הנה מכבר נשאלתי בזה ואחר העיון העלתי בעניותי שאינו פוטר לפי שאינו מספק, ואבאר שיחתי בקצרה.

בדין טרימא (תמרים שמיעכן) מבואר בגמרא שברכתם בפה"ע.

ואם הם מרוסקים לגמרי, כתב מרן הב"י שלדעת התרומת הדשן יש לדקדק מרש"י שברכתם שהכל, ואילו לדעת הרמב"ם ברכתם בפה"ע. ומרן הש"ע פסק כהרמב"ם, ואילו הרמ"א כתב שבמקומותיהם נהגו לחוש לדברי התרומת הדשן.

ואם הם גם מרוסקים לגמרי וגם נשתנו ע"י האור, כגון בישול וכדומה, ועירבו בהם דברים אחרים לטעם ולריכוך וכדומה, כגון מרקחת, עדיין המחלוקת במקומה עומדת, כמבואר בב"י על דברי הטור וחבריו בדין המרקחת.

אלא שבדין המרקחת עצמה יש חידוש של דעת הטור שהוא יחידי, שסובר דמכיון שהפרי השתנה וכבר אינו עיקר, אלא רק משמש כאמצעי לצורך של מרקחת, דהיינו שהאדם חפץ במרקחת מתוקה, ולכן לוקח איזה פרי כדי שיהיה את מה לרקח, ומוסיף לו כמות גדולה של סוכר, ומים, וכדומה, ונהיה מרקחת. (ובדר"כ כמות הפרי שבמרקחת היא פחות ממחצה). ולכן לדעתו הפרי אינו בהכרח נחשב עיקר, אלא הסוכר והמים וכו' שהם הרוב, וגם הם המטרה של המתיקות. ואילו שאר הפוסקים סוברים שברכת המרקחת בפה"ע, וכן כתב הטור בשם חבריו, וביטל דעתו אליהם. וכתב מהר"י קולון שכל הנידון הוא בפירות שנאכלים חיים כמבושלים, אבל אם נאכלים חיים יותר ממבושלים אינו כן. אולם מרן הב"י חלק עליו ופירש שאפילו נאכלים חיים יותר ממבושלים דעת חבריו של הטור לברך את ברכתו, והטור אף שלא הודה להם, אבל ביטל דעתו אליהם.

אולם במרקחת שעושים מזנגביל, מודה הטור שלעולם הזנגביל נחשב עיקר, משום שכל עיקר אכילתו של הזנגביל היא ע"י שינוי ועירוב, שהרי הוא חריף וחזק ואינו נאכל כמות שהוא לבדו. וגם כל מגמת המרקחת של זנגביל היא בשביל התועלת והטעם שיש לאדם מזה המין של הזנגביל בדוקא, ולכן שאר התערובת של הסוכר והמים וכדומה נחשבת טפלה אל הזנגביל, ומברך על הזנגביל ועל כל הנטפל אליו את ברכת הזנגביל.

כמו כן התרומת הדשן בעצמו שדייק בדעת רש"י שאם התמרים מרוסקים לגמרי מברך עליהם שהכל, הקשה על דיוקו מדברי רש"י לגבי הומלתא, שמברכים עליה בורא פרי האדמה, ופירש רש"י שהכוונה לבשמים כתושים מרוקחים בדבש. והקשה התרומת הדשן שהרי לפי מה שדייק מרש"י בדין תמרים היה צריך לברך על אותם בשמים שהכל, שהרי הם מרוסקים לגמרי. ותירץ, שאין לדחות מכאן את דיוקו, מפני שיש ליישב שהרי בשמים אלו הדרך לכותשם ולרקחם תדיר, ולכן מעיקרא על דעת כן נוטעים אותם, משא"כ תמרים אין דרך לרסקם תדיר, ולכן יתכן לדייק מרש"י שאם ריסקן לגמרי ברכתם שהכל. (ואף שפקפק בחילוק כזה, ולפ"ז יתכן שלרש"י גם אם ריסק התמרים לגמרי עדיין ברכתם בפה"ע, מ"מ דעת הפוסקים לחוש לחילוק זה לגבי תמרים שריסקן לגמרי). ולכן בדין בשמים כתושים מרוקחים בדבש, דעת מרן הרמ"א כאחד, כדברי רש"י והתרומת הדשן, שברכתם בורא פרי האדמה ולא שהכל, לפי שהדרך לכותשם ולרקחם תמיד, ועל דעת כן נוטעים אותם.

והנה האחרונים יצאו לדון בכמה מינים ע"פ כל הנ"ל, ומהם פת קטניות (שכבר מרן הש"ע פסק שברכתה שהכל), פלאפל, לדר, וכדומה. וכתבו בהם חילוקים וכללים, ע"פ המנהג שכתב הרב ברכת יוסף ידיד הלוי, שאם יש כמה שינויים, גם בשם, גם בטעם, גם מוסיפים חומרים, גם נשתנה ע"י האור, וכדו', המנהג לברך שהכל, אף שלדעת מרן הש"ע ברכתו העץ או אדמה. (זולת פת קטניות כאמור, והוא מטעמים שונים כיעו"ש). אבל הצד השווה שבין כל אותם המינים והנידונים, שכולם דרך אכילתם כמות שהם, חיים או מבושלים, אבל לא מרוסקים ומעורבים. וכעת משנה אותם לאוכלם באופן של ריסוק ועירוב ובישול וכדומה, ולכן יש לדון שנחשב שינוי מדרך אכילתו, וכלשון הגמרא "דלאו במלתיה קאי".

ועפ"ז נמי פסק מרן הראש"ל שליט"א בילקו"י ברכות מהדו"ק שברכת הבמבה שהכל נהיה בדברו, לפי שלא היתה לו ידיעה ברורה על אופן הכנתו, והיה סבור שנעשה מבוטנים או תירס מרוסקים ומעורבים וכדו' באופן שלפי המנהג יש לברך עליהם שהכל, כמו פלאפל ודומיו.

אולם לאחר שתלמידו הרב אלקנה ישראל רב חשוב באזור מגדל העמק ביקר במפעל של אוסם וראה תהליך עשיית הבמבה, נוכח שיש לברך בורא פרי האדמה, ושטח דבריו בפני מרן שליט"א לפני הרבה שנים, ומרן שליט"א הגיע בעצמו למפעל, ונוכח בעצמו על תהליך עשיית הבמבה, וקיבל את האמת מתלמידו הנ"ל והסכים על ידו, דלא כפי שהעלה בעצמו מקדם קדמתא בילקו"י. ומאז כך פרסם בחיבורים שונים שהוציא לאור, וכך הודיע בלוין בשעתו בחייו של מרן זיע"א ובנוכחותו, שהוזמן להיות הרב המקדים.

והטעם הוא, שזה התירס שממנו עושים הבמבה, אינו תירס רגיל שהדרך לאוכלו חי או מבושל כמות שהוא, כדי שנדון אותו שנשתנה ע"י שנעשה במבה ולאו במלתיה קאי. אלא הוא זן מיוחד של תירס, עגול יותר וקצת דומה לתפוז, והוא קשיח, שאינו מיועד אלא לתעשיות מסויימות, כגון במבה, צ'יטוס, דייסות, וכדומה. והסיבה שדווקא אותו לוקחים לבמבה וכיו"ב, מפני שהוא קשיח מעט, באופן שניתן לגרוס אותו מחמת קשיחותו ולא חייב לטחון. ולאחר שגורסים אותו, כיון שאינו טחון, ומלחלחים אותו בכמות מזערית של מים, אפשר לנפח אותו ע"י צינור לחץ. ולאחר שמתנפח ונהיה בצורת הבמבה, מזלפים עליו חמאת בוטנים כציפוי.
ומעתה, מאחר שהוא קשיח מעט, באופן שאינו ראוי לאכילה כמות שהוא, ועכ"פ בוודאי אין שום דרך לאוכלו כך, ממילא כאשר מכינים ממנו את המאכלים שדרך לעשות ממנו, לא נחשב שעושים לו שינוי, אדרבא רק ע"י השינוי הזה מגיע לכלל דרך אכילתו, ולכן שם "פרי האדמה" עליו.

וכלשון רש"י שמדבר על קמח שעורים, שברכתו שהכל מחמת שהשתנה, ולא דמי לשמן זית, דאף שנשתנה ברכתו בפה"ע, מכיון "שבשינויו, בא לכלל דרך אכילתו, ועיקר הפרי לכך נטעוהו, הלכך פרי הוא". ע"כ.
ויתירה מזאת יש להביא ראיה מדין יין, דמלבד שדומה לשמן, דאף שנשתנה ונעשה משקה, מכיון שבשינויו בא לכלל דרך אכילתו, ועיקר הפרי לכך נטעוהו, הלכך פרי הוא, וברכתו בורא פרי הגפן ולא שהכל. הנה עוד בו, דאפילו אם אחר שינוי זה של הפיכתו למשקה, יוסיף שינוי על שינויו שיבשל אותו, וכן יתן בו דבש כמדתו, ואח"כ יתן פלפלין ג"כ כמדתו, באופן שיש בתערובת שליש יין שליש דבש שליש פלפלין, הנה מבואר בירושלמי ונפסק להלכה בש"ע שמברכים עליו בורא פרי הגפן, לפי שכל אלו לא ניתנו בו אלא להשביחו, והוא עיקר להם והם טפלים אליו. ומעתה ק"ו ב"ב של ק"ו הבמבה, שבשינויו בא לכלל דרך אכילתו, ועיקר הפרי לכך נטעוהו, הלכך פרי הוא, והמים המזעריים והחמאת בוטנים נטפלים אליו להכשירו ולהשביחו.

והנה מכיון שדרכו של אותו זן תירס להכין ממנו את התעשיות הנזכרות תדיר, ואדעתא דהכי נטעי להו אנשי, ממילא אף לשיטת התרומת הדשן בדעת רש"י הנ"ל ברכתו בפה"א ולא שהכל. ואף לשיטת הטור הנ"ל נידון דידן דמי לזנגביל ולא למרקחת של שאר פירות, ודו"ק. ולכן אין בזה שום הבדל בין האשכנזים לספרדים, וגם לא שייך בזה המנהג שהזכיר הרב ברכת יוסף ידיד. ואין שום טעם שבעולם ולא שום שיטה בדברי רבותינו הראשונים וגדולי האחרונים הקדמונים, שלשיטתם יש לברך שהכל על הבמבה. והרי הוא כמבוא'ר.

ומ"ש בזה הגאון רבי דוד יוסף שליט"א בהלכה ברורה, אחר המחי"ר כשלמדנו בכולל הלכות ברכות עסקנו לנסות להבין דבריו לאור הטענות הנ"ל, ולא מצאנו להם מענה, אדרבא נתחזק הענין מדבריו גופא בזה שבנ"ד אין ספק שיש לברך האדמה ולא שהכל.

(ואצרף השיעור המשוכתב ע"י אחד מאברכי הכולל לתועלת המעיינים)

נ.ב. מפאת רגישות הנושא, אבקש שלא להעיר ולהאיר בנידון זה כלל באופן ציבורי, ומי שסבור שיש לו מידע חשוב להאיר את עיני, או ליישב דברי הרב הלכה ברורה, וכדומה, אשמח שיאיר את עיני בהודעה פרטית ולא באופן ציבורי.

בברכה רבה
 

קבצים מצורפים

  • הלכות ברכות- סימן רד- במבה ושוקולד.pdf
    429 KB · צפיות: 36
רציתי לדעת האם באמת נכון וראוי לצאת מידי כל ספק ודעת כל הפוסקים, והוא שיברך על דבר שברכתו האדמה ויפטור את הבמבה, ויברך ג"כ על דבר שברכתו שהכל ויפטור את הבמבה, וכך יצא ידי חובת כל הפוסקים. [אך אולי אינו נכון לעשות כן, לכוון פעמיים לפטור את אותו מאכל, שהרי כבר כיוון בברכת האדמה לפטור את הבמבה].
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון