• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברכת כהנים קטן וגדול האם קוראים כהנים בדעת רבנו

אושרי רביב

Well-known member
אשמח מאוד לדעת אם יש בתורת רבנו בזה, כי יש מחלוקת פר"ח ושכנה"ג יד אהרן ועוד
יש על זה תשובה ארוכה בשו"ת דברי בניהו (הוא כתבן גדול, לומד בבית מדרשו של הגר"מ אליהו זצ"ל).
מרן מביא מספריו מידי פעם.
השאלה היא, מה דעת רבנו בזה, לא מצאתי.
 
אשמח מאוד לדעת אם יש בתורת רבנו בזה, כי יש מחלוקת פר"ח ושכנה"ג יד אהרן ועוד
יש על זה תשובה ארוכה בשו"ת דברי בניהו (הוא כתבן גדול, לומד בבית מדרשו של הגר"מ אליהו זצ"ל).
מרן מביא מספריו מידי פעם.
השאלה היא, מה דעת רבנו בזה, לא מצאתי.
ראה בילקוט יוסף שכתב בשם האחרונים שלא קוראים כהנים כאשר קטן וגדול נושאים כפיהם יחד
בדידי הוה עובדא לפני כעשר שנים הייתי חזן בבית הכנסת של מרן הראש"ל שליט"א - עוד שהיה נראה כצריף קטן ... והייתי שם שליח ציבור בשבת קודש בבוקר, והיה שם כהן קטן וגדול [בלבד], ואמרתי כהנים. ואחר התפילה קרא לי מרן שליט"א ואמר לי שההלכה כדעת ה @פרי חדש שלא אומרים כהנים, ונומיתי לו שחשבתי שהקטן גדול הוא. יען היה נראה גדול.
והא לך מעשה רב.
 
בדידי הוה עובדא לפני כעשר שנים הייתי חזן בבית הכנסת של מרן הראש"ל שליט"א - עוד שהיה נראה כצריף קטן ... והייתי שם שליח ציבור בשבת קודש בבוקר, והיה שם כהן קטן וגדול [בלבד], ואמרתי כהנים. ואחר התפילה קרא לי מרן שליט"א ואמר לי שההלכה כדעת ה @פרי חדש שלא אומרים כהנים, ונומיתי לו שחשבתי שהקטן גדול הוא. יען היה נראה גדול.
והא לך מעשה רב.
אני לא צריך להצהיר על כך שאני הולך בכל מכל כל כדעת מרן זיע"א ובנו ממשיך דרכו מרן שליט"א. אך בכל זאת כתבתי זאת, בגלל המשך ההודעה:
יש לי שאלה בנוגע לדבר זה, כי שמעתי בעבר מת"ח חשוב, שאמר לי כי בדורנו כבר הסכימו הפוסקים כי אין דבר כזה "מעשה רב" כמו שהגמרא אומרת (מסכת שבת לגבי רבן גמליאל ועוד).
הוא אמר לי זאת ברצינות, והשאלה רק איפה זה כתוב. חזקה עליו. אין לי דרך לשאול אותו היום, אך הדבר צריך לי ביאור לגבי מה שכתב כת"ר שהזה מעשה רב. אם נאמר שאין את זה בדורנו, אז לכאורה אין זו ראיה, אלא שצריך ראיה מן הכתובים....
אולי אפשר לפתוח אפילו אשכול חדש בשביל זה, לשאול על כך ויעלו החברים היקרים תגובות מהעולה בידם עם מקורות נאמנים...
 
אני לא צריך להצהיר על כך שאני הולך בכל מכל כל כדעת מרן זיע"א ובנו ממשיך דרכו מרן שליט"א. אך בכל זאת כתבתי זאת, בגלל המשך ההודעה:
יש לי שאלה בנוגע לדבר זה, כי שמעתי בעבר מת"ח חשוב, שאמר לי כי בדורנו כבר הסכימו הפוסקים כי אין דבר כזה "מעשה רב" כמו שהגמרא אומרת (מסכת שבת לגבי רבן גמליאל ועוד).
הוא אמר לי זאת ברצינות, והשאלה רק איפה זה כתוב. חזקה עליו. אין לי דרך לשאול אותו היום, אך הדבר צריך לי ביאור לגבי מה שכתב כת"ר שהזה מעשה רב. אם נאמר שאין את זה בדורנו, אז לכאורה אין זו ראיה, אלא שצריך ראיה מן הכתובים....
אולי אפשר לפתוח אפילו אשכול חדש בשביל זה, לשאול על כך ויעלו החברים היקרים תגובות מהעולה בידם עם מקורות נאמנים...
לא הבנתי. זה גמ' מפורשת בבבא בתרא קל:
 
שלא למדים ממעשה עד שיאמר שזה הלכה למעשה.
לפי דברי כת"ר צריך ביאור במה שכתב מרן בחזון עובדיה לגבי הקומקום עם הזרבובית שהביא מה שנהג הסטייפלר שזה לכאורה מעשה רב בלי שאמר להורות כך...
 
לפי דברי כת"ר צריך ביאור במה שכתב מרן בחזון עובדיה לגבי הקומקום עם הזרבובית שהביא מה שנהג הסטייפלר שזה לכאורה מעשה רב בלי שאמר להורות כך...
אין למדים מכך למעשה. אבל אחר שמגיעים להוראה ומכריעים שכך הדין, ניתן לצרף מעשה רב.
אבל לא שמישהו לא ידע מה הדין בהלכה מסויימת וינהג ויפסוק ע"פ מעשה שראה. והוא פשוט.
 
נערך לאחרונה:
אין למדים מכך למעשה. אבל אחר שמגיעים להוראה ומכריעים שכך הדין, ניתן לצרף מעשה רב.
אבל לא שמישהו לא ידע מה הדין בהלכה מסויימת וינהג ויפסוק ע"פ מעשה שראה. והוא פשוט.
(וא"כ היינו מוחקים את כל התורה כולה על פי מעשי 'רבנים' למיניהם...)
הייתי שמח אם החברים היקרים הלמדנים שהוכיחו עצמם כבר כאן בפורום, כגון הרב @קורסיה ועמו הרבה, יביאו לנו מן הכתובים בזה... לגבי מעשה רב. שמא יש בזה בשדי חמד היכן שהוא?...
 
חיפשתי מעט וזה מה שמצאתי בס"ד
ב"ק קל: אין למדין הלכה מפי מעשה עד שיאמר לו הלכה למעשה. ע"ש בפירוש הרשב"ם.
יבי"א ח"ח ס' לו אות ב' וחזו"ע שבת ח"ד עמ' קלד. ילקו"י סוכה עמ' שנו. יחוה דעת ח"ו ס' יט ד"ה לאור האמור, לגבי לסמוך על שמועות.
 
חזור
חלק עליון