• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ברכת שהחיינו ביום השני של חנוכה למי שלא היה ביום הראשון בביתו - ביאור דעת מרן זצ"ל

ינון

Member
הנה מרן מלכא זצ"ל בספרו חזון עובדיה חנוכה (סדר הברכות הלכה ו עמוד לקח) פסק שמי שלא היה בביתו בלילה הראשון, והדליקה עליו אשתו, יכול לברך שהחיינו בלילה השני. ובמקורות קיצר הרבה. ורבים אשר פתחו את המקורות שהביא לכך מאלו שכתבו לברך, תמהו, כי שם מבואר שהם ס"ל דלדעת השו"ע אין לברך, אלא שהם חלקו על השו"ע וס"ל לברך, וא"כ מ'ה ז'ו סמיכ'ה? ואיך לא חשש לסב"ל לדעת רוב האחרונים בדעת השו"ע. עי' למשל להגאון הרב אופיר מלכא בספרו הליכות מועד הלכה ה' שהציג את המחלוקת שעל פי השו"ע אין לברך וכ"כ המשנ"ב וכף החיים ושאר אחרונים אליבא דהשו"ע שלא לברך ואילו מרן זצ"ל פסק כהב"ח ועוד שכן יברך. וכל הרואה זאת תמהה על המראה מאוד היאך יפסוק מרן זצ"ל לברך נגד השו"ע הסובר שלא יברך.
אולם בליל שבת האחרון ראיתי שיש על זה תשובה ארוכה ממרן זצ"ל בהיותו בגיל 26 (שנת תש"ז) שנדפסה ביבי"א חלק י"א סי' עח. ושם ביאר טעמו בטוב טעם ודעת באריכות נפלאה. ושמחתי ע"ז כמוצא שלל רב. ואמרתי לא תמנע טוב מבעליו. וגם אתם תוכלו לעיין שם לרוות נחת.
 
אולם בליל שבת האחרון ראיתי שיש על זה תשובה ארוכה ממרן זצ"ל בהיותו בגיל 26 (שנת תש"ז) שנדפסה ביבי"א חלק י"א סי' עח. ושם ביאר טעמו בטוב טעם ודעת באריכות נפלאה. ושמחתי ע"ז כמוצא שלל רב.
זה רק מחזק את מה שאנחנו מדברים כאן בפורום בזמן האחרון זמן רב, שגם אם נראה שיש איזה קושיא עצומה על מרן ו"שרבים תמהו על זה" וגם הגאון הרב אופיר מלכא....
אין כאן אלא לתלות החסרון בנו. ואין אדם עומד על דברי רבו אלא אחר מ' שנים...
חזק וברוך שחזקת את דברינו וביארת את דבריו של מרן זצ"ל וביררת מקחו של צדיק. זכותו תגן בעדך ובעדנו. אמן
 
 
חזור
חלק עליון