ידוע פסקו של מרן זצ"ל בחזו"ע חנוכה שמי שהדליקו עליו מאתמול שלדעת השו"ע נפטר מברכת שעשה נסים ושהחיינו - אעפ"כ כשמדליק למחרת מברך שהחיינו וצירף שם כמה ספקות עי"ש.
אולם רבים מתקשים בזה, דהא בשורה התחתונה - רוב האחרונים ומהם מהר"ם פרובינצלו והמג"א והפמ"ג והמ"ב ועוד פוסקים ספרדים ואשכנזים שהביא מרן שם ס"ל למעשה שאין לברך, וא"כ מה יעזרו הס"ס, הרי כל האחרונים הנ"ל לא ס"ל הס"ס הנ"ל ודעתם שלא לברך, ואם מורים לברך זה נגד רוב האחרונים. ולכל היותר אפשר לשאול מדוע הם לא עשו את הס"ס הנ"ל, דהא כל הסברות המובאות שם הם סברות שהיו קיימות וידועות לפוסקים, ואעפ"כ לא החשיבום. ומתי אמרינן ס"ס - רק בדבר שלישי שלא דנו עליו הפוסקים ממש, אבל באותו דבר שהפוסקים דנו ופסקו שלא לברך - גם אם נרבה עוד ועוד צדדים וספקות - עדיין הפוסקים הנ"ל ישארו בדעתם שלא לברך, וא"כ לכאורה צריך לומר בזה סב"ל?
אשמח לתשובת הרבנים משום שלכאורה קושיא אלימתא היא, וכל שנה מתקשים בזה מחדש.
אולם רבים מתקשים בזה, דהא בשורה התחתונה - רוב האחרונים ומהם מהר"ם פרובינצלו והמג"א והפמ"ג והמ"ב ועוד פוסקים ספרדים ואשכנזים שהביא מרן שם ס"ל למעשה שאין לברך, וא"כ מה יעזרו הס"ס, הרי כל האחרונים הנ"ל לא ס"ל הס"ס הנ"ל ודעתם שלא לברך, ואם מורים לברך זה נגד רוב האחרונים. ולכל היותר אפשר לשאול מדוע הם לא עשו את הס"ס הנ"ל, דהא כל הסברות המובאות שם הם סברות שהיו קיימות וידועות לפוסקים, ואעפ"כ לא החשיבום. ומתי אמרינן ס"ס - רק בדבר שלישי שלא דנו עליו הפוסקים ממש, אבל באותו דבר שהפוסקים דנו ופסקו שלא לברך - גם אם נרבה עוד ועוד צדדים וספקות - עדיין הפוסקים הנ"ל ישארו בדעתם שלא לברך, וא"כ לכאורה צריך לומר בזה סב"ל?
אשמח לתשובת הרבנים משום שלכאורה קושיא אלימתא היא, וכל שנה מתקשים בזה מחדש.