• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ברכת שחלק מכבודו

חזו"ע ברכות עמ' תיב - נשיא מדינה כשהוא מופיע בבגדי השרד יש לברך עליו ברכת המלך, ובלבד שיש בידו לתת חנינה על מי שנגזר עליו משפט מוות. וכל שכן נשיא של ארצות הברית שבידו להכריז מלחמה על מדינה אויבת פשוט שמברכים עליו. ע"כ בהלכה.
והשאלה נשאלת, איזה בגדי שרד הוא ראה בנשיא ארה"ב שהורה לברך עליו? (יש לו איזה בגדים נוספים חוץ מחליפה ועניבה?)
הספר לא לפני, אבל מלשון ההלכה קצת משמע שבנשיא שבידו להכריז מלחמה יש לברך אף שאינו מופיע בבגדי שרד.
 
רק תיקון קטן לכותרת. ברכת "שחלק מכבודו " נאמרה רק על מלך יהודי. ואילו על מלך גוי מברכים "שנתן מכבודו"
ובכותרת נכתב ברכת "שחלק" על מלך גוי.
 
רק תיקון קטן לכותרת. ברכת "שחלק מכבודו " נאמרה רק על מלך יהודי. ואילו על מלך גוי מברכים "שנתן מכבודו"
ובכותרת נכתב ברכת "שחלק" על מלך גוי.
וכפי שכבר הובא לעיל:
לענ"ד יש טעות בכותרת
כאן לא מדובר על ברכת שחלק מחכמתו אלא על ברכת בָּרוּךְ שֶׁנָּתַן מִכְּבוֹדוֹ לְבָשָׂר וָדָם
נוסח הברכה
כבר בזמן שלמה המלך היו בשמיני עצרת בבית המקדש מברכים את המלך. אך נוסח הברכה מופיע לראשונה בתלמוד בבלי:
"תָּנוּ רַבָּנַן... הָרוֹאֶה מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל, אוֹמֵר: בָּרוּךְ שֶׁחָלַק מִכְּבוֹדוֹ לִירֵאָיו.​
מַלְכֵי אֻמּוֹת הָעוֹלָם, אוֹמֵר: בָּרוּךְ שֶׁנָּתַן מִכְּבוֹדוֹ לְבָשָׂר וָדָם"​
— תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף נח עמוד א
על פי גרסה אחרת אומרים בשני הברכות "שחלק מכבודו", ומאידך, לדעת הרמב"ם אומרים בשני הברכות "שנתן מכבודו"
רבי אלכסנדר דוד מלינובסקי הביא גרסה נוספת לאמירת הברכה, שעל מלכי בית דוד אומרים "שחלק מכבודו ליראיו" ולשאר המלכים אומרים "שנתן מכבודו לבשר ודם". בכף החיים מובא שלאחר ראיית מלכי אומות העולם יש להגיד חלק מברכת "הנותן תשועה למלכים".

הרב יחיאל אברהם זילבר כתב שמלך שהוא חכם יש לברך עליו את שני הברכות, "שחלק מכבודו ליראיו" ו"שחלק מחכמתו ליראיו"
 
חזור
חלק עליון