• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ב' שאלות בהקשר לשבת חתן

שלום רב,

א. חתן וכלה שהגיעו מאוחר לסעודה שלישית, כ-5 דקות אחר צה"כ, האם יש מקום להקל להם ליטול ידיים ולהצטרף לכל המשתתפים לשמחתם שכבר התחילו לסעוד?

ב. אם בטעות לא ברכו אשר ברא לאחר סעודה שלישית, אלא בורא פרי הגפן על הכוס בלבד ושתו ממנו, ועלו לביהכ"נ לתפילת ערבית בעוד שהנשים נשארו באולם ממתינות להבדלה, ובינתיים עמדו על הטעות, האם יש אופן לברך עדיין ברכה זו לאחר התפילה?

תודה רבה.
 
ב"ה

שלום וברכה
א. מי שלא אכל סעודה שלישית וכבר חשכה, כלומר הגיע זמן צאת הכוכבים, אסור לו לאכול שום דבר או אפילו לשתות יין או שאר משקין עד שיבדיל, וכמ"ש מרן ז"ל (סימן רצט ס"א), ואף שהמשנה ברורה (שם ס"ק א) כתב דלענין אכילת סעודה שלישית אם לא אכל מקודם בודאי צריך לאכול אפילו אחר שקיעה ואפילו לשאר אכילה אם הוא תאב לאכול ולשתות ג"כ אין להחמיר עד חצי שעה שקודם צה"כ. ע"כ מ"מ כתב מרן זיע"א בלוית חן (סימן כז) שיכול לקיימה בתוך שלוש עשרה דקות וחצי מהשקיעה וכן המנהג. ומימלא אם החתן או הכלה התאחרו מלהתחיל סעודה שלישית לפני צאת הכוכבים, לא יוכלו לאכול אחר כך, רק אחר הבדלה.
ב. כמו כן ברכת אשר ברא נתקנה לברכה על כוס יין לאחר שסעדו עם החתן והכלה בפת ומברכים בברכת המזון בורא פרי הגפן ומיד לאחר מכן אשר ברא על הכוס (כשאין עשרה ופנים חדשות ובית חתנים) כמבואר בשו"ע (אבן העזר סימן סב ס"י), וממלא אם לא ברכו מיד על כוס של ברכת המזון לא יכולים לברך אחר כך ברכת אשר ברא.


בברכת מזל טוב
כתיבה וחתימה טובה
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון