• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

גזרות מדעתנו

אושרי רביב

Well-known member
ידועה דעת מרן רבנו הגדול בהרבה מאוד מקומות בספריו (אין צורך לציין המקומות, מחמת ידיעותם ברבים ובפרט לתלמידי מרן זיע"א כתלמידים הנמצאים בפורום כאן) אשר כתב, כי אין לגזור גזרות חדשות בימינו. והחרה החזיק אחריו מרן הראשון לציון שליט"א. וחילם מדברי הרא"ש.
אולם, ראיתי שהעירו בזה, שמרן השלחן ערוך לא פסק כדעת הרא"ש האלו. ואם כן מה נענה אבתריה?
תודה מראש!!!
 
ידועה דעת מרן רבנו הגדול בהרבה מאוד מקומות בספריו (אין צורך לציין המקומות, מחמת ידיעותם ברבים ובפרט לתלמידי מרן זיע"א כתלמידים הנמצאים בפורום כאן) אשר כתב, כי אין לגזור גזרות חדשות בימינו. והחרה החזיק אחריו מרן הראשון לציון שליט"א. וחילם מדברי הרא"ש.
אולם, ראיתי שהעירו בזה, שמרן השלחן ערוך לא פסק כדעת הרא"ש האלו. ואם כן מה נענה אבתריה?
תודה מראש!!!
היכן רואים זאת?
מרן זצוק"ל בשו"ת יבי"א או"ח סימן טז אות א' הביא דברי הב"י סימן תסב ד"ה ומ"ש רבינו לחלק בשם הכל בו וכתב שמדבריו משמע לכאורה שלא כדברי הראש, ואולי כוונתו כשכתב שו"ע לדברי הב"י הללו עכ"פ ע"ש בדבריו ביב"א מה שכתב להסביר בזה. וגם אם כוונתו לשו"ע אחר(ונשמח למקור וכדברי קודמי) אולי ההסבר יתאים גם לשם.
 
אכתוב בקצרה, שהנושא בא מדין "עננו" בערבית ובשחרית בתענית יחיד, שלגאונים אין לאמרו שמא יאחזנו בולמוס ויאכל, והרא"ש תמה היאך חידשו גזירה, והרב נאמ"ן כתב בהקדמתו למ"ב א"מ ח"ג בשם אחד מתלמידיו שמכך שפסק הש"ע (תקסה, ג) כהגאונים, ובב"י לא הזכיר דברי הרשב"א בתש' שנתן טעם לדבריהם, שירדה חולשה לעולם וקרוב הדבר שיצטרך לאכול, משמע שאף בלי טעם זה אפשר לגזור אחר חתימת התלמוד. וכתב "ועל כרחך דס"ל שיכולים הגאונים לחדש גזרה אחר התלמוד".

אך במחכ"ת המעיין יראה שאין זה "על כרחך" ולא מידי, כי הב"י לא נחת לדברי הרא"ש הללו ולא הזכירם כלל, אלא לתמיה אחרת שלו. ובאותה מידה שהביא ראיה מכך שהב"י לא כתב כדברי הרשב"א, ניתן להביא ראיה להפך, מכך שלא השיב לרא"ש גם על תמיהתו השנית, ולא כתב בודאי שיש כוח לגאונים לגזור גזרות, משמע שלא הבין כך. ומה שלא הזכיר הרשב"א, שמא לא היתה לפניו תשובה זו, ועוד אפש"ל שהרשב"א הסיק שם שרק בערבית לא אומרים, אבל בשחרית כן, ואולי לא רצה לצטט טעמו כשלא פסק כדינו. ומעצם הדבר שהרשב"א לא יחיד, אלא כדבריו משמע בארחות חיים ובהר"ן, וכולם לא כתבו כן כנתינת טעם לדברי הגאונים, אלא כבדרך כתיבתם, משמע שהסברא הפשוטה נותנת שאין זו גזרה, ואין צריך לומר כן, ועל הרא"ש שחידש שזו גזרה ממש היה להביא ראיה. וגם המעיין היטב בב"י יווכח שלא פסק את דינו משום שהבין שיש כוח לגאונים לגזור גזרות, אלא משום שמנהג העולם כדברי הגאונים כפי שכתבו רבינו ירוחם והסמ"ג והרוקח, וכידוע שלא בא בחיבורו לעקור מנהגים.

וע"ש להרב נאמ"ן שסבר שאפשר אף בדורנו לגזור גזרות, וחשש שאם יתירו שעון שבת, אדם יכין הטלויזיא מבעו"י, ויחזיק כוס הקידוש בידו בליל שבת, ועיניו הצופיות אל הכדור הנכסף המתגלגל מרגל אל רגל, ובשעת חתימת ברכת הקידוש "נבעט" הכדור במזל טוב לעבר המחנה השני, ומרוב התרגשות "נבעת" אותו אחד וחתם: ברוך אתה ה' מקדש הכדור... ע"כ. ואנא דאמרי, שבמחכ"ת דבריו אלו ממחישים את העניין שרק בזמן התלמוד יכלו לגזור גזרות, כי לנו אין את החכמה העמוקה לדעת מתי יש חשש אמיתי...

ובעיקר הנידון שאין לגזור גזרות מדעתנו, ראה למרן הראשון לציון שליט"א שכתב על כך באורך גדול בחיבורו העצום שלחן המערכת ח"א עמ' תרמג-תרעט, ותרווה צמאונך.
 
אכתוב בקצרה, שהנושא בא מדין "עננו" בערבית ובשחרית בתענית יחיד, שלגאונים אין לאמרו שמא יאחזנו בולמוס ויאכל, והרא"ש תמה היאך חידשו גזירה, והרב נאמ"ן כתב בהקדמתו למ"ב א"מ ח"ג בשם אחד מתלמידיו שמכך שפסק הש"ע (תקסה, ג) כהגאונים, ובב"י לא הזכיר דברי הרשב"א בתש' שנתן טעם לדבריהם, שירדה חולשה לעולם וקרוב הדבר שיצטרך לאכול, משמע שאף בלי טעם זה אפשר לגזור אחר חתימת התלמוד. וכתב "ועל כרחך דס"ל שיכולים הגאונים לחדש גזרה אחר התלמוד".

אך במחכ"ת המעיין יראה שאין זה "על כרחך" ולא מידי, כי הב"י לא נחת לדברי הרא"ש הללו ולא הזכירם כלל, אלא לתמיה אחרת שלו. ובאותה מידה שהביא ראיה מכך שהב"י לא כתב כדברי הרשב"א, ניתן להביא ראיה להפך, מכך שלא השיב לרא"ש גם על תמיהתו השנית, ולא כתב בודאי שיש כוח לגאונים לגזור גזרות, משמע שלא הבין כך. ומה שלא הזכיר הרשב"א, שמא לא היתה לפניו תשובה זו, ועוד אפש"ל שהרשב"א הסיק שם שרק בערבית לא אומרים, אבל בשחרית כן, ואולי לא רצה לצטט טעמו כשלא פסק כדינו. ומעצם הדבר שהרשב"א לא יחיד, אלא כדבריו משמע בארחות חיים ובהר"ן, וכולם לא כתבו כן כנתינת טעם לדברי הגאונים, אלא כבדרך כתיבתם, משמע שהסברא הפשוטה נותנת שאין זו גזרה, ואין צריך לומר כן, ועל הרא"ש שחידש שזו גזרה ממש היה להביא ראיה. וגם המעיין היטב בב"י יווכח שלא פסק את דינו משום שהבין שיש כוח לגאונים לגזור גזרות, אלא משום שמנהג העולם כדברי הגאונים כפי שכתבו רבינו ירוחם והסמ"ג והרוקח, וכידוע שלא בא בחיבורו לעקור מנהגים.

וע"ש להרב נאמ"ן שסבר שאפשר אף בדורנו לגזור גזרות, וחשש שאם יתירו שעון שבת, אדם יכין הטלויזיא מבעו"י, ויחזיק כוס הקידוש בידו בליל שבת, ועיניו הצופיות אל הכדור הנכסף המתגלגל מרגל אל רגל, ובשעת חתימת ברכת הקידוש "נבעט" הכדור במזל טוב לעבר המחנה השני, ומרוב התרגשות "נבעת" אותו אחד וחתם: ברוך אתה ה' מקדש הכדור... ע"כ. ואנא דאמרי, שבמחכ"ת דבריו אלו ממחישים את העניין שרק בזמן התלמוד יכלו לגזור גזרות, כי לנו אין את החכמה העמוקה לדעת מתי יש חשש אמיתי...

ובעיקר הנידון שאין לגזור גזרות מדעתנו, ראה למרן הראשון לציון שליט"א שכתב על כך באורך גדול בחיבורו העצום שלחן המערכת ח"א עמ' תרמג-תרעט, ותרווה צמאונך.
שפתיים ישק משיב דברים נכוחים! וענ'י כשלעצמי תמהתי בלבי על הרב נוריאל, כיצד לא ידע על איזה קובץ מדובר...
 
שפתיים ישק משיב דברים נכוחים! וענ'י כשלעצמי תמהתי בלבי על הרב נוריאל, כיצד לא ידע על איזה קובץ מדובר...
האמת, שכתבת שראית את זה ב"ירחון" אז חשבתי על ירחון אור תורה, אבל לא כתבת איזה חודש אז למה לנחש? אמרתי שתכתוב את שם הירחון והחודש. והנה הביאו כאן שזה בכלל בהקדמה למשנה ברורה איש מצליח ועל זה לא חשבתי כלל.
מעבר לכך שעם הזכרון הקלוקל שלי אין להתפלא עלי בכגון דא...
 
בענין גזירת גזרות מדעתינו מצ''ב מה שיש עמי בכתובים ונראה לי שיהיה לתועלת.

בב"י סימן קצו (סעיף א עמ' קסא) כתב בדעת הרא"ש שאפ"ל שאפילו שמעיקר הדין הלכה תהיה כחכמים שאם בדקה בבקר בדיקתה הועילה מ"מ כתב שיש לבדוק בביה"ש דעדיף טפי כדי שלא נחלק בין היום הראשון שלא מועיל בדיקה בבקר כדי שלא יביאו לידי מכשול דליחלף להו יום ראשון עם שאר ימים. ע"כ.

ועיין עוד בב"י סימן קצד שכתב וז"ל ואם בני המקום מזלזלין באיסור נדה ונצטרך לגדור ולאסור להם 40 לזכר ו-80 לנקבה וכו', למה לא נגדור להם גדר במה שהם פרוצים בו יותר. ומוכח מפה שיש רשות למורה הוראה להורות חומרא אם נראה בעיניו שעלולה לצאת תקלה מתחת ידו. וכיוב"ז מצינו שרב הורה בשדות שתספור ששה והוא חמשה והם כדי שלא יבואו לכלל טעות. ואע"פ שאין לנו רשות לגזור גזירות חדשות מדעתנו, מ"מ הכא שאני כיון דהכא מיירי שברור לנו שאם נאמר את עיקר הדין הציבור יעשה שלא כדין, שהרי אינם בני תורה ולא ידקדקו כהוגן, בכה"ג שרי לרב לגזור ולהחמיר עליהן. ואינו דומה לגזירות חז"ל שגזרו על דברים אפילו שהעולם מקפידים בהם ואעפ''כ גזרו מחשש שמא יתרמי ואתו לידי מכשול.
 
והנה הביאו כאן שזה בכלל בהקדמה למשנה ברורה איש מצליח
עוד לאחר מכן, דנו על זה בירחונים הבאים לאחר הדפסת המשנה ברורה ואף המהדורה החדשה שלהם, וכמדומני שכתב על זה הרב אדיר כהן או הרב רזיאל כהן...
 
בכלל כל הטענה שלא גוזרים גזירות מדעתנו צריכה לא עומדת במבחן המציאות
פלאפון כשר זה לא גזירות מדעתנו?
רק מה כולם מבינים שא''א לעשות מזה כלל גורף ובמקום שהמכשול מצוי ברור שמחמירים לאסור
אגב, ראיתי שמרן כותב ביחו''ד
שבנידון של הוספת מים לחמין הטעם השני עיקר ולא הראשון כי אין גוזרים גזירות מדעתנו
ודבריו תמוהים וכי בכל דבר שאנו מחמירים לאסור איסר משום דיש כאן צד וחשש דאוריי' זה נקרא גזירה
ועוד וכי רבנו יונה מחויב לכלל של אין גוזרים גזירות.
 
פלאפון כשר זה לא גזירות מדעתנו?
גזירות מדעתינו זה רק בת"ח, או בכמה תלמידי חכמים שגוזרים על דבר שיהיה אסור, משום חשש שיעברו על דאורייתא, אבל דבר שכל גדולי הדור התאספו ותקנו תקנה שיהיה אסור, לא שייך בזה "גזירות מדעתינו".
וה"ה לפלאפון כשר, שכל גדו"י התאספו לגזור שאסור טלפון שאינו כשר.
 
אבל דבר שכל גדולי הדור התאספו ותקנו תקנה שיהיה אסור, לא שייך בזה "גזירות מדעתינו".
וה"ה לפלאפון כשר, שכל גדו"י התאספו לגזור שאסור טלפון שאינו כשר.

מהיכן הביא כבודו סכינא חריפא לחלק בכך?
אפשר תמיד לחלק והמצוא חילוקים, אך אי"ז מוכרח מכל הראיות שהביא מרן הגרע"י מד' הפוסקים, דמשמע דאף אם יסכימו הראשונים לזה זה בגדר 'גזירות מדעתינו'. (הלא הרא"ש הוא מרא דשמעתתא, והוא הי' מרא דאתרא במקומו - טולידו - ואף לאחר מותו כמו"ש הריב"ש בתשובה - הביאה מרן זצ"ל בכ"מ - ואעפ"כ לא רצה לגזור.

הנושא של פלאפון כשר, יתכן דזה כמו ב"ד הגדול או משהו דומה לזה (קיבוץ כל חכמי הדור, כלשון מרן הגר"א ווסרמן זצ"ל, וע"פ דברי הרמב"ם בזה, או החינוך פר' שופטים 'חכמי אותו הזמן'), ולכן זה תוקף אחר. ואולי לזה התכוון הרב הכותב הנ"ל.

אך על עצם הענין גבי 'גזירות מדעתינו' יש הרבה דברים בהלכה שלכו"ע גזרינן, אם רואים שהמכשלה הזאת תחת ידינו, וכי נעלים עין ונאמר ידינו לא שפכו וכו', ואי"ז שייך כלל ל'גזירות מדעתינו', כיון שאין גוזרים גזירה על זה הדין המסוים, שיהא בה תוקף לדורות, אלא הצלה לאותו הדור למקרה מאד ספציפי. ובזה כמדומני שיתישבו כל הערות החכם הנז' בהקד' משנ"ב אי"מ ח"ג.
 
מהיכן הביא כבודו סכינא חריפא לחלק בכך?
כך אמר לנו מרן הראש"ל שליט"א בע"פ, וכן כתב במפורש בשלחן המערכת מערכת ג, עמוד תרסד, והזכיר במפורש את הפלאפון הכשר. והא לך מקצת מלשונו שם:
אולם לכל הדוגמאות שהביא בהקדמה הנ"ל (הקדמת משנ"ב אי"מ) י"ל בפשיטות, דהם נשו ל פי הסכמת כל חכמי הדור, ולא דת איזה פוסק, אי נמי דאיירו בדברים שהם בגדר "הנהגה" ולא איסור.. וזה ודאי שרשאים רוב חכמי הדור להסכים בדעתם להנהיג ולגדור גדר למנוע תקלות ואיסורים, וכגון מאי שקבעו גדולי דורינו שלא להשתמש בפלאפון לא כשר, ובודאי אין זה בכלל גזירה חדשה, אלא הנהגה שרשאים מנהיגי הדור להנהיג ולמנוע פרצות בחומת היהדות. וכן במה שפירסמו גדולי הדור שליט"א שלא לערוך ערבי שירה, וכן במה שהחרימו בזמנו את בנק לאומי, ועוד.
ועוד הרחיב מרן שליט"א בעניין הזה, ע"ש ותרווה צמאונך.
 
וזה ודאי שרשאים רוב חכמי הדור להסכים בדעתם להנהיג ולגדור גדר למנוע תקלות ואיסורים, וכגון מאי שקבעו גדולי דורינו שלא להשתמש בפלאפון לא כשר, ובודאי אין זה בכלל גזירה חדשה, אלא הנהגה שרשאים מנהיגי הדור להנהיג ולמנוע פרצות בחומת היהדות. וכן במה שפירסמו גדולי הדור שליט"א שלא לערוך ערבי שירה,

כדאי לראות מה שכתבתי לעיל ראיות ברורות שלגדור גדר במקרה שאם לא נעשה כן ודאי יכשלו, לא חשיב גזירות מדעתינו. וזה חיזוק לדברי הרשל''צ שליט''א [שלא ראיתי במקורם]. ויש להוסיף שאסרו גם כילה משום שאינם בני תורה, וכן איתא בגמ' בקעה מצא וגדר בה גדר.
 
חזור
חלק עליון