• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

דעת הרשל"צ גבי מכירת איפון לגוי.

בקובץ בית יוסף גליון ז עמ' פא כתב הרשל"צ כי מותר למכור איפון לגוי.
וכתלמיד שוטה השואל קמי רבו, הרני שואל מדוע אין בזה לפני עיור שהרי מכשיל את הגוי בעריות, ועכ"פ אביזריהו דעריות שאץ גוי מצוה בהם.
 
ב"ה
חלילה לייחס תלמיד שוטה, לגברא רבה כוותיה!!!
ושאלתו אכן אמיתית ונכונה. אולם נראה שבאותו הזמן עדיין הנזקים הידועים מאותם מכשירים היו בעיקר מה שקשור בירידה רוחנית של הדת, והרס הבית היהודי, ואף שהיה ידוע שאפשר להגיע בהם לכל מרעין בישין המגונים ואסורים אף אצל טומאת העמים, אבל לא היה מפורסם הענין מספיק עד כמה עניינים אלו תדיריים ומוחזקים אצל המחזיקים באלו המכשירים, והיה רושם שבשביל הדיוטא התחתונה ממש, צריך להתאמץ ולהשתדל כדי להגיע שם, ולכן גוי סטנדרטי לא בהכרח שיגיע בזה לדברים שאסורים אף עבורם.
אולם כיום אכן הוכח מעל כל ספק שמכשירים אלו, לצד התועלת שמביאים לבעליהם בדברים מסויימים, יש נזקים מהותיים באישיות ובנפש, ובכל חיי החברה, וכל הצלם אנוש, באופן שמכשיר זה בודאי מהווה נזק וסכנת קיום ליופי הבריאה, וכל הסנות הללו שכיחות אצל כל בעלי אותם המכשירים כמעט ללא אפשרות להינצל מהם, אלא אם כן מתחכמים לעשות חסימה מסויימת המצויה אצלם (שלא מצד הדת אלא מצד האנושות).
ולכן באמת בזמנו כתבנו תשובה ארוכה בזה להוכיח שאין אפילו מצוות השבת אבידה על מכשירים כאלו, ויש מצוה לאבדם, ואין בהם משום גזל, ולא משום השב תשיבם, וכו'. ונדפס באחד מגליונות הקובת הנכבד "בית יוסף", קחנו משם.
ולכן נראה שלאור האמור, אה"נ גם מרן הראש"ל שליט"א יסכים, שאין למכור מכשירים אלו אפילו לגוי.

ביקרא דאורייתא
 
ולכן באמת בזמנו כתבנו תשובה ארוכה בזה להוכיח שאין אפילו מצוות השבת אבידה על מכשירים כאלו, ויש מצוה לאבדם, ואין בהם משום גזל, ולא משום השב תשיבם, וכו'. ונדפס באחד מגליונות הקובת הנכבד "בית יוסף", קחנו משם.
ולכן נראה שלאור האמור, אה"נ גם מרן הראש"ל שליט"א יסכים, שאין למכור מכשירים אלו אפילו לגוי.
הראש"ל נר"ו אמר לשואל אחד שיחי' שהוא זוכר שכשהוא היה בישיבה, היו בחורים הולכים לקיוסק שהיה שם עיתונים חילוניים והיו שורפים את העיתונים, והרבנים בישיבה היו חייבו את הבחורים לשלם, וחושן משפט לחוד. ולכן יש מצות השבת אבידה באייפון.
 
ב"ה

והרבנים בישיבה היו חייבו את הבחורים לשלם, וחושן משפט לחוד. ולכן יש מצות השבת אבידה באייפון

במחכ"ת, אבל לשרוף לבעל קיוסק דוכן עיתונים לחוד, והשבת אבידה בעיתון חילוני לחוד. וכמו"כ עיתון חילוני לחוד, ואייפון פרוץ לחוד, וממילא גם מכירת אייפון פרוץ לגוי לחוד.

ועיין בתשובות המצורפות כאן ותיווכת בדעת מרן רבנו עובדיה זצ"ל ומרן הראש"ל שליט"א בזה, ותרו"ן.

בברכה רבה
 

קבצים מצורפים

  • השבת אבדה במכשיר לא כשר.pdf
    398.2 KB · צפיות: 16
  • תשובה בקצרה לגבי עבודה בשיווק פלאפונים.pdf
    298.6 KB · צפיות: 15
ולכן יש מצות השבת אבידה באייפון.
ראה במצורף אות ז', מתוך העלון "אור השבת" לפרשת דברים תשפ"ב.
אגב, בשיעור של פרשת ואתחנן הרב נשאל אם הדין שווה גם למי שמוצא פאה נכרית:
 

קבצים מצורפים

  • 34 עלון אור השבת - דברים תשפב למייל .pdf
    574.2 KB · צפיות: 1
נערך לאחרונה:
הרב ליאור גלזר שליט"א אמר באחד משיעוריו על חוזר בתשובה שרצה למכור את האיפון שלו לגוי ושאל על כך את רבי חיים קנייבסקי זצ"ל והשיב לו ש"אסור מהדבר כיון שגם על הגוי להישאר בגדר אדם אנושי שהרי "לא לתהו בראה אלא לשבת יצרה" והמכשיר הזה מאבד לאדם צלם אנוש"
 
חזור
חלק עליון