• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

דרך הלימוד של מרן לעומת אחרים

לביא

Well-known member
כבר שנים שאני הוגה בתורתו של מרן הרב עובדיה, בין ללימוד בין למעשה, בין בחזו״ע בין ביביע אומר וביחו״ד (שזכיתי שיהיה לי אותו רק לאחר שיצא במהדורה החדשה, לפני זה עברתי על עשרות חנויות ספרים בירושלים ולא מצאתיו), ורק בזמן האחרון בו התחלתי לעסוק בדרכי ההלכה אני רואה שדרך פוסקים אחרים בשו״תים (ביניהם גם הראשל״צ בעצמו בשו״ת ראשון לציון) לא דרכם לפתוח בתשובות שלהם ממקור בגמרא או בראשונים, והדבר מוזר לי עד למאד כיוון שדרכו של מרן באמת הורה לי דרך מאד גדולה איך לגשת להלכה מגמרא וראשונים. ואולי אחד מאלו שקרוב אליו בדרך הוא הרב פעלים, ובאמת נפשי בשאלתי, האם מרן באמת מיחידי הסגולה בדורות האחרונים שבאמת הולך בדרך הכל כך זכה וברורה? קשה להאמין שאפילו פוסקים ספרדים אחרים לא הולכים בדרך הזו אלא דרכם לרוב פלפול באחרונים מאשר בגמרא ובראשונים.
 
אני רואה שדרך פוסקים אחרים בשו״תים (ביניהם גם הראשל״צ בעצמו בשו״ת ראשון לציון) לא דרכם לפתוח בתשובות שלהם ממקור בגמרא או בראשונים

שו''ת הרשל''צ הוא קובץ מכתבים שהשיב הרשל''צ שליט''א להרבה שואלים, ואם לכל אחד הוא יכתוב בארוכה הוא לא יסיים. ובפרט שרוב ככל הדברים כבר מבוארים בילקו''י וספרי מרן זצ''ל, ומי שרוצה לראות את הדברים באריכות יפתח שם ויראה. גם שאר ספרי שו''ת חלקם נכתבו בצורה כזו, אך ודאי שיש תמיד לקחת בחשבון שאם הרב הכותב כתב את התשובה ללא ספרים כי היה בדרך וכדו' שאין לסמוך ע''ז לגמרי, ובפרט אם אנחנו רואים שדבריו קשים או לא נכונים.
 
שו''ת הרשל''צ הוא קובץ מכתבים שהשיב הרשל''צ שליט''א להרבה שואלים, ואם לכל אחד הוא יכתוב בארוכה הוא לא יסיים. ובפרט שרוב ככל הדברים כבר מבוארים בילקו''י וספרי מרן זצ''ל, ומי שרוצה לראות את הדברים באריכות יפתח שם ויראה. גם שאר ספרי שו''ת חלקם נכתבו בצורה כזו, אך ודאי שיש תמיד לקחת בחשבון שאם הרב הכותב כתב את התשובה ללא ספרים כי היה בדרך וכדו' שאין לסמוך ע''ז לגמרי, ובפרט אם אנחנו רואים שדבריו קשים או לא נכונים.
גם בילקוט יוסף הראשל״צ לא כותב כך אלא בדרך של פלפול באחרונים.
 
גם בילקוט יוסף הראשל״צ לא כותב כך אלא בדרך של פלפול באחרונים.
ילקוט יוסף מורכב מהרבה כרכים עבי כרס וקשה לדבר בכללות. צריך לדעת שיש הרבה פעמים שהנדון המדובר הוא רק באחרונים ודברי הגמ' והראשונים אינם בנדון ולכן אין טעם להתחיל מהנדון בגמ' כדי לא להאריך. כמו כן ישנם דברים שמקורם מבואר כבר בב''י וכדו' ואין צורך לכפול שוב את הדברים בספר. בכל אופן ודאי שכאשר לומדים סוגיא יש לדעת את מקור הדברים מהש''ס והראשונים ואני לא חושב שהרשל''צ מדלג על זה אלא הכל ענין של סגנון של כתיבה.

כמו כן יש לדעת שהרבה נדונים שדנו בהם האחרונים נמצאו נפשטים מדברי הראשונים שהאחרונים לא ראו כי לא היו תחת ידם. ובפרט בימינו שיש מחשב ותוכנות של מאגרי ספרים עם מערכות חיפוש משוכללות, ראוי מאד להשתמש בהם כדי לפשוט ספקות ומחלוקות למיניהם.
 
אני קצת יסביר יותר, ילקוט יוסף כשמו כן הוא ילקוט הלכות, מתחת לכל הלכה יש באריכות מה היתה הנדון לגבי הלכה זו בדרכו ומשנתו של מרן אור האמת, בין שבילי הספר ובסופה הכניס מרן פוסק הדור שליט״א מדיליה פלפולים וסברות בגמרות ובראשונים, אך לא זו צורת הספר, אלא רק לסכם את דרכם של הפוסקים הלכה למעשה.
 
כלומר, שבוודאי צ"ל שהדרך של מרן כך היא הדרך הנכונה וכך יש לנו לנהוג.
אך כיום אין עניין לכפול את הדברים בדברים הידועים שכבר נכתבו.
ממילא, כאשר אנחנו מגיעים לכתוב בעניין שכבר נכתב על ספר כל המקורות הראשונים, לנו נותר רק מקום להתגדר בו בין ספרי האחרונים.
אך כאשר כותבים 'חבורה' ו/או נושא הלכתי חדש, בוודאי שיש להתחיל ממקור הדברים בגמ' ובראשונים ולהמשיך את הדברים עד אחרוני זמננו.
וכן כאשר באים לחלוק על פסק של רב מסויים, נ"ל שיש לכתוב בצורה כזו.
ולכן מרן זצ"ל כתב כן אחר שכתב פסקים חדשים שלא נכתבו או שחלק על מה שכתבו קודמיו.
 
חזור
חלק עליון