• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

האם הילקוט יוסף חזר בו

בילקוט יוסף מהדורא תשע"א שבת ח"א עמ' תקלו, כתב שיש להקל בבישול מים שרתחו המצטמק ורע לו.
ואולם בילקוט יוסף שבת ח"ג עמ' רמד הלכה עו', כתב כי הלוקח קומקום מים מעל הפלאטה, ונטפו איזה טיפות על הפלאטה, טוב ונכון ליתן פדיון תענית לצדקה.
 
ב"ה
שלום וברכה,
הפסק בילקוט יוסף תשע"א חדש יותר, ושם הרחיב וביסס היתר בא"ב במצטמק ורע לו, וכן הוא בשלחן המערכת בדין בא"ב, וכן בשו"ת הראש"ל ערך בזה תשובה מיוחדת, ע"ש.
אבל קודם לכן לא היה דין זה מספיק מבורר, ולכן נקט בו לחומרא.

בברכה רבה ומועדים לשמחה
 
ישנה קושיא שמפריעה לי זמן רב על ההיתר. בכל תשובתו הרמתה של מרן שליט"א הרב הביא רק מספר מנחת כהן שדין מים שנתבשלו הוא מצטמק ורע לו גם לעניין בישול. וכל שאר הפוסקים הם רק כתבו שלהלכה אין בישול אחר בישול בלח אם מצטמק ורע לו. ולא כתבו כלל שה"ה מים. ועוד ביביע אומר ח"ד ס' לו אות ו כתב בפרוש שיש בישול אחר בישול במים והוסיף סברא דבמים מסתבר מאד דלכ"ע שייך בהו בישול אחר בישול, שלאחר שהצטננו אין כח הבישול הקודם ניכר בהם. ודלא כמ"ש בשו"ת מי יהודה (סי' לו) לצדד להקל בזה מטעם אין בישול אחר בישול. ע"ש. [וכ"פ לאיסור ע"פ היבי"א הנ"ל בהלכה ברורה ס' שיט]. וראיתי בשו"ת מי יהודה הנ"ל צדדי ההיתר כפי שכתב בתחילת תשובתו, שאין בזה בישול אחר בישול משום דהוי מלאכה שאצל"ג, ופ"ר דלא ניח"ל ודבר שאינו מתכוין. ובכל זאת מרן זיע"א לא אבה לקבלו.
 
עברתי על התשובה הנ"ל. ועדיין נפשי בשאלתי כתלמיד היושב בקרקע.
לשון הרב ביב"א ח"ד היא- דבמים מסתבר מאד דלכ"ע שייך בהו בישול אחר בישול, שלאחר שהצטננו אין כח הבישול הקודם ניכר בהם. ע"כ. ובתשובה הנ"ל כתב שכוונת מרן זצ"ל היא רק באופן המדובר ביב"א שם, שהמים הנמצאים ברדיאטור הם לא מתאדים כלל. ולענ"ד תרוץ זה קשה, דלשונו של הרב ביב"א ברורה שרצה לומר שלדעת כל הראשונים שייך בישול אחר בישול במים. ואף מש"כ בתשובה הנ"ל באות ג' לגבי הערת מרן זצ"ל בגליון היבי"א, לא ברור. שכוונת הרב הייתה שלסברא שכתב שלכל הדעות יש בישול אחר בישול במים, כתב 'אבל' הר"ן כתב להדיא שלא כהסברא הנ"ל. וזה מחזק מש"כ לעיל שסברת הרב הייתה בכל מים ולא רק ברדיאטור.
ועוד שבחזו"ע שבת ח"א עמ' צח פסק דלדידן אסור לערות מים רותחים בשבת אל תוך תבשיל שמצטמק. ובהערה בעמ' ק כתב שהדבר ברור שדעת הש"ע לאסור אפילו אם היו המים רותחים בחום שהיד סולדת בו, משום שתיכף כשיצאו מן הקומקום פסקה רתיחתם. ולכן כשהוא מערה מים חמים לתוך תבשיל חם, הרי זה חוזר ומבשל 'את המים' דקי"ל יש בישול אחר בישול בלח. עכ"ל. ורק בעמ' קב הביא בשם יד הקטנה 'עוד סברא' להחמיר, מצד תערובת המים בתבשיל ונהפך הכל לטעם התבשיל. וסברא זו הובא בתשובה הנ"ל בהערה כג כהוכחה שרק שמערה המים לתבשיל הופך להיות מצומק וטוב לו. לענ"ד זה אינו ברור כ"כ בדעת הרב זצ"ל.
והגם שבחזו"ע ח"ד עמ' שמ משמע שלהלכה כשבכל ספק שיש אם מצטמק ורע לו יש להקל מדין ס"ס. מ"מ רואים שבכל המקומות הרב כלל לא כתב שמים חשיב מצטמק ורע לו כש"כ המנחת כהן, ואם הוה ס"ל הכי, במקום להאריך ולהסביר המנהג שנהגו לחמם הקפה בשבת, היה משמיע לנו חידוש גדול יותר שמים מצטמק ורע לו.
 
ב"ה
חזק וברוך על היגיעה לברר מקחו של צדיק!
איני זוכר כרגע מה בדיוק כתוב בקובץ הנ"ל, ואין עיתותי בידי כ"כ לעיין שם, אולם אכתוב בקיצור נמרץ מה שבלבי על זה מאז שכתבתי בזה מלפני כמה שנים. (קודם שיצא פסקו של מרן הראש"ל שליט"א).
שמבואר בברייתא פרק כירה להדיא דמים הוו מצטמק ורע לו לענין שהיה, וכ"כ התוס' ר"פ כירה ללמוד מברייתא זו. ומכאן למדו המנחת כהן ועוד רבים מן הפוסקים שכן הוא הדין במים, והוזכרו חלקם בקובץ הנ"ל, וכן זכורני בכה"ח סי' שיח בסעי' ד או ח בשם הפמ"ג, ועוד, ע"ש.
וכל מי שגילה דעתו בזה הבין כן כדבר פשוט עפ"ד התוס' דמים הוו מצטמק ורע לו, זולת יחיד הוא הרב אגלי טל שגם הוא רק חיכך כן בתחילה אולם לבסוף תבר לגזיזיה, והדר הוא לכל חסידיו להשוות מדתו לדעת כל הפוסקים, דמים הוו מצטמק ורע לו באופן ודאי.
ולכן הקשה על רבנו יונה מדוע אסר ערוי רותחין לתבשיל שהצטמק והרי מים הוו מצטמור"ל, ותירץ דע"י תבשיל הוי מצטמוי"ל. וכיו"ב כ' הג' יד קטנה שהזכיר כבודו. אלא שבחזו"ע משמע שהיד קטנה כתב זאת כסברא נוספת להחמיר (ולא ראיתי דברי היד קטנה בפנים), אולם באגלי טל כתב להכריח כן בדעת רבנו יונה, דאל"כ מדוע יאסור, הרי כתב רי"ו בשמו שדוקא מצטמוי"ל יש בו בא"ב. ולכן בהכרח שמטעם זה הוא שאסור, ואין זה טעם נוסף להחמיר, אלא ביאור לטעם האיסור העיקרי של רבנו יונה, ובלעדיו היה צריך להיות מותר.
ואנכי איש צעיר מצאתי בזמנו בס"ד שכ"ה להדיא בדברי רי"ו גופיה שציין לו מרן הב"י סי' רנג בדין עירוי המים, שטעם האיסור משום דע"י התבשיל הוי מצטמוי"ל. ושמע מינה תרתי. חדא, דמים הוו מצטמק ורע לו, שהרי אחר שביאר דבישול אחר בישול הוא דוקא במצטמק ויפה לו כמו שדייק מרן הב"י מדבריו, הוקשה לו לרי"ו א"כ מדוע לאסור ערוי המים, הרי הם מצטמור"ל וע"ז תירץ דע"י התבשיל הוי יפה לו. ועוד שמע מינה, דטעם איסור ערוי המים מעין תירוצםו של האגלי טל, והיינו משום שע"י התבשיל נעשה מצטמוי"ל. (אלא שלדידי זעירא אין דעת רי"ו ודעת רבנו יונה שוים בטעם האיסור, ואכמ"ל. והנני לצרף לכבודו מה שכתבתי בזה בעניותי והוא בסי' ד, קחנו משם).
ולענין מ"ש מרן רבנו הגדול זיע"א בשו"ת יביע אומר ח"ד, היה ברור לי שזוהי משנה ראשונה, וכדברי מרן הראש"ל שליט"א בקובץ הנ"ל, שהרי עדין לא עלה על דל שפתיו ביבי"א ח"ד לחלק בין מצטמור"ל לבין מצטמוי"ל, אלא כולם שוים לאיסור, ולזאת לא דן שם אלא בענין אחר לגמרי, והיינו כלפי הסוברים דאין בישול אחר בישול אפילו בלח, דשמא מודים במים שיש בא"ב, דלא דמו לשאר מאכלים ומשקים, וכדברי ההו"א של האגלי טל הנ"ל.
אבל אחר שלימד אותנו מחדש ביבי"א ח"ז סי' מב לסברת מצטמור"ל, והוכיח שכן הוא הדין והמנהג ממ"ש רו"כ הפוס' בדין הקפה, שכן הוא המנהג בשופי (ולזה הבי"ד הפוס' מקפה דוקא),, וממילא אין לערער על סברת מצטמור"ל לענין הלכה, והביא מ"ש לחוש בזה המנח"כ בכל מה שאינו מבואר להדיא בגמ' שהוא מצטמור"ל, והיקל יותר ממנו דאף בספק מצטמור"ל הו"ל ס"ס (ואח"כ נדפס חזו"ע שבת ח"ד ושם ראיתי בהעתיקו תשובת היבי"א ששינה הלשון בפרט זה להקל יותר ממה שביבי"א).
אמור מעתה שבודאי לא חש יותר ולא מידי לכל מה שצידד שם ביבי"א ח"ד בדין ההסקה להחמיר יותר במים בבא"ב. ולענ"ד זה פשוט וברור, שכל הלומד דבריו זיע"א ביבי"א ח"ז פשיט"ל יותר מביעתא בכותחא שלא יחמיר לגבי מים. דלענ"ד הם היותר מבוררים דהוו בודאי מצטמור"ל טפי משאר כל המוצרים האחרים שיכולים להיות. ובפרט שכאמור כ"כ כמה פוס' את דברי המנח"כ ללא פקפוק.
זהו הנלפע"ד לבאר לשאלת כבודו.
והנני לצרף מ"ש בעניותי בעיקר דין זה, וביסוד מחלוקת רי"ו עם רבנו יונה בגדרי דינים אלו לענ"ד, ויש בהם כמה נ"מ, עי' בסימנים א-ד, שתלויים בצדדי המחלוקת שביניהם.

ביקרא דאורייתא
 

קבצים מצורפים

  • נשמע קולם- בישול אחר בישול בלח.pdf
    414.8 KB · צפיות: 27
בילקוט יוסף מהדורא תשע"א שבת ח"א עמ' תקלו, כתב שיש להקל בבישול מים שרתחו המצטמק ורע לו.
ואולם בילקוט יוסף שבת ח"ג עמ' רמד הלכה עו', כתב כי הלוקח קומקום מים מעל הפלאטה, ונטפו איזה טיפות על הפלאטה, טוב ונכון ליתן פדיון תענית לצדקה.
לפני פסח, היה דיון באחת השבתות בביתו של מרן הראש"ל לגבי הגעלת מיחם וכו'. ומרן הראש"ל אמר שהמכסה עשוי ממתכת, וכמו שהיה פעם, ואמרנו לו שהיום רוב המכסים עם הרבה פלסטיק, ואמר לחתנו ללכת להביא את המכסה של המיחם מהמטבח, לראות ממה הוא עשוי. ואמר, שאף על פי שיפלו טיפות, אין חשש, שהרי אין בישול אחר בישול במים לבד וכו'.
 
לפני פסח, היה דיון באחת השבתות בביתו של מרן הראש"ל לגבי הגעלת מיחם וכו'. ומרן הראש"ל אמר שהמכסה עשוי ממתכת, וכמו שהיה פעם, ואמרנו לו שהיום רוב המכסים עם הרבה פלסטיק, ואמר לחתנו ללכת להביא את המכסה של המיחם מהמטבח, לראות ממה הוא עשוי. ואמר, שאף על פי שיפלו טיפות, אין חשש, שהרי אין בישול אחר בישול במים לבד וכו'.
האם הרב התכוין על פלאטה או לתוך המיחם ?
 
לא דומה לשאלה, השאלה על פלאטה!
מאי נפק"מ?
אם אין במים לבד איסור של בישול אחר בישול בלח, אין כל הבדל.
וגם אמרתי זאת מהשערתי, ולא שדיבר על זה ממש, אמר שאפי' ינטפו טיפות...
מסתבר שזה על המיחם עצמו, כי המיחם לא נמצא על הפלאטה.
 
אני לענ"ד עדיין מפריע לי מה שהקשתי בעבר (כאן למעלה) מחזו"ע ח"א עמ' ק בביאור האיסור לערות מים חמים לתבשיל שעל האש, שרואים להדיא שיש בישול אחר בישול במים.
והגם שביבי"א ח"ז וחזו"ע ח"ד עמ' שמ, שכל מקום שיש ספק אי חשיב כמצטמק ורע לו אפשר להקל מדין ס"ס. ואף שהעתיק את דברי המנחת כהן, הרב העתיק עד המשפט שבו כתב שמים מצטמק ורע לו הוא.
ושני המקומות הללו משלימים זה לזה, שיכול להיות שהרב לא רצה למעשה להקל בזה להדיא.
 
אני לענ"ד עדיין מפריע לי מה שהקשתי בעבר (כאן למעלה) מחזו"ע ח"א עמ' ק בביאור האיסור לערות מים חמים לתבשיל שעל האש, שרואים להדיא שיש בישול אחר בישול במים.
והגם שביבי"א ח"ז וחזו"ע ח"ד עמ' שמ, שכל מקום שיש ספק אי חשיב כמצטמק ורע לו אפשר להקל מדין ס"ס. ואף שהעתיק את דברי המנחת כהן, הרב העתיק עד המשפט שבו כתב שמים מצטמק ורע לו הוא.
ושני המקומות הללו משלימים זה לזה, שיכול להיות שהרב לא רצה למעשה להקל בזה להדיא.
מרן הראש"ל ענה על זה. הוא אומר ששם הרי מדובר שהמים נשפכים לתוך התבשיל, ונהפכים להיות חלק ממנו, וממילא אין לזה דין של מים לבד.
לא זכיתי להבין כ"כ את שאלתו.
 
כשרואים את לשון ר' יונה במקורם (עליות דר' יונה ב"ב יט) נראה יותר שהפשט הפשוט הוא מדין בישול המים. וז"ל - אפילו אם שניהם היד סולדת בהם איכא למ"ד בירוש' עירוי אינו ככלי ראשון. וכשמערין המים לאלתר שיצאו מן הכלי אף על פי שהן רותחין פסק כח רתיחתן מלבשל כדין כלי שני שאינו מבשל, ומתבשלין בתוך כלי ראשון, ומים מבושלין אם פסקה רתיחתן יש בהם משום בישול. עכ"ל. הרי מדין בישול אחר בישול במים כתב לאסור. ובב"י ס' רנג, ד הביא שהר"ן הקשה, הרי קי"ל שאין בישול אחר בישול, ומה הפרש יש בין מים מבושלים למבושל אחר. והב"י הביא שמהר"י אבוהב תירץ שדעת ר' יונה שרק בדבר יבש אמרינן הכי. אבל בדבר לח כמו מים או תבשיל אם פסק רתיחתן יש בהם משום בישול. והוסיף הב"י, שזו דעת הטור בס' שיח. ושם כתב להדיא החילוק בין מרק ליבש, בבישול אחר בישול.
גם בחזו"ע בכל התשובה, כתב להסביר את פסק ר"י מדין בישול המים. וכ"כ להדיא בעמ' ק, שכיון שעירה מן הקומקום פסקה רתיחתם, וכשמערה מים חמים לתוך תבשיל חם, הרי חוזר ומבשל את המים, דקי"ל יש בישול אחר בישול בלח. וכ"כ עוד בהמשך בשם מהר"י אבוהב 'שבמים אמרינן יש בישול אחר בישול'. וכתב עוד בסוף עמ' קא.
הרי שהפשט הפשוט בהסבר ר"י והש"ע שיש איסור בישול במים שהתבשלו. וקשה מאוד לדחוק ולפרש פירושים אחרים.
ועל אף שהאגלי טל (אופה ס"ק יא) הקשה הרי לפי ר"י אין בישול אחר בישול בלח אם מצטמק ורע לו, וגם מים מצטמק ורע לו. ובתירוץ השני כתב, שכיון שמעורב בתבשיל ומקבל המים טעם התבשיל חשובים אף החמין מצטמק ויפה להן. מ"מ כתב האג"ט עוד תירוץ, שבישול המים הוא חימומו, וכשנצטנן ואזל לי' בישולו והוא חוזר ומחממו שנית מתחייב.
ולכן אין חיוב לקבל את התירוץ הא' שהוא העיקרי, אחר שבראשונים ובב"י מוכח שיש בישול במים גם בלי תבשיל.
 
חזור
חלק עליון