• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

האם זה נקרא משלוח מנות כשר?

שוקי

New member
אם אני שולח למישהו קופסא עם דגני בוקר - קורנפלקס, ועוד קופסא עם דגני בוקר - כריות, ולצד זה בקבוקון חלב, אני יוצא ידי חובת משלוח מנות או שזה נחשב מנה אחת?
 
שלום וברכה
לענין שאלתך שני סוגים של דגני בוקר למשלוח מנות בודאי שחשובים לשני מנות נפרדות, לפי שראויים לאכילה מיד, ויש בהם שיעור סעודה, כש"כ בשו"ת זרע יעקב (סו"ס י"א), ויוצא בזה משלוח מנות לכתחילה, ויוצא גם לשיטת המחמירים (הגאון בן איש חי פרשת תצוה אות טז) שמצריכים לתנם בשני כלים, חשובים שני קופסאות אלו לשני כלים נפרדים, אף שאינו מוכרח להלכה כמש"כ בילקו"י (פורים עמוד תשכג) ובתוספת משקה חלב, (שגם משקה נקרא מנה כש"כ בספר צרור חיים בן שמואל תלמיד הרשב"א (עמוד קיח) וכ"כ מהר"י נאג'ר בשמחת יהודה (על מסכת סופרים פכ"א והביאם בילקו"י שם (עמוד תשיד)) שהוא לתוספת, לכן בודאי שנחשב למשלוח מנות שיוצא בו לכתחילה.
 
שלום,
ואני שמעתי על מי שמתכונן להכין למשלוח מנות,
1: גלידה
2: גביעים איכותיים
והנה לכאורה גם אם יסמוך על הסוברים שמשקה נחשב מנה, כיון שאוכלים את הגלידה עם הגביע בבת אחת, יש לדמות זה למולייתא, שפסק מרן זצ"ל (חזו"ע פורים ע' קכו והלאה), שיש להוסיף עוד מנה.
מה הדין?
 
שלום וברכה
אכן, הגם שיש סברא להקל יותר בגביע איכותי וגלידה, למ"ד שמשקה חשיב משלוח, כיון שיש שאוכלים הגלידה לבד, וכאן מיירי בגביע איכותי שחשוב בפני עצמו, מ"מ למעשה נראה להחמיר להוסיף עוד מנה, כמו שכתב בשו"ת מים שאל (סי' יח) שלסוברים שלא מהני בדג וביצה שעליו ה"ה במולייתא, וכמו שכתב בחזו"ע (שם עמוד קכז) שמשלוח מנות שיסודן מדברי קבלה חמורים יותר מדין עירוב תבשילין, ובעינן תשורה חשובה ויקרה ולא בדי בדג וביצה שעליו.
לכן למעשה גם בגלידה שהיא בגביע איכותי יש להוסיף עוד מנה למשלוח מנות
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון